• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför sned markis

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Har sett många som vevar ut markisen men låter den luta kraftigt åt ena hållet. Jag undrar vad meningen är med det. Själv tycker jag bara det ser dumt ut.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vattenavrinning. Lutningens storlek anpassas efter hur mycket regn det ska komma.

Om stödbenen ska vara stabila och stötta markisen bör även benen luta i 90 gr i förhållande till markisen och inte marken.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.783
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Min markise står ofte på sned for at bedre give skygge for solens indstråling under markisen. I regnvejr er den oftest indrullet.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.712
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Aerodynamik, jag är en av dom där som håller på och justerar markisens lutning, dels för vinden och då sänker man markisen mot det håll som vinden kommer ifrån så att den inte har en positiv anfallsvinkel för då rycker det och sliter i den och vill lyfta som en vinge, utan man försöker få en negativ anfallsvinkel så blir det mycket lugnare och den trycks ner istället. Kan också vara bra att luta markisen vid regn så du styr avrinningen till lämpligt håll. Jag vevar inte ut vid hård vind, och använder stormlinor.
☔
 

Eribas

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hofors
HBK-Nr
20164
Medlemskap
2024
Meningen upptäcker du vid första kraftigare regnskur, ifall du har markisen i våg.
Håller helt med.:blabla:
Råkade själv ut för det när dörren inte gick att öppna och gångjärnet till ena benet havererat.
Nu är jag noga med att ha markisen luta åt rätt
håll så man kommer ut och slipper vada om det blir spöregn.:mh3:
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Vatten rinner av om markisen lutar. Annars bildas det lätt en grop med vatten i markisen som riskerar att den går sönder.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag har sett en som inte lutade markisen vid regn, han fick köpa ny markis. Kom så mycket regn att den gick sönder.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Om man vill ha markisen uppe när det regnar så finns det en spännarm, "rafter", som man kan sätta mitt på markisen. Brukar inte följa med själva markisen, utan är nog oftast extra tillbehör. Har funkat bra för mig.. :)
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
15/20 sekunder med styrtregn med flat markise kan koste tusenvis av kroner. Alltid skakk markise når du forlater bilen og før god natt.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Elektriska stödben till markis... elmotor som vevar in o ut o så stödben som blir kortare o längre...automatiskt... Allt styrt av en centralenhet som är ihopkopplad med olika sensorer o uppkopplad över nätet till en vädertjänst samt all info tillgänglig i mobilen. Höjd ev sneddning i grader.. vindhastighet jamen detta hör till grundutrurustningen för lite fricamping.... borde gå att tillverka med ett försäljningspris under 50000.
 
Toppen