• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför så dålig fart på WiFi

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Hoppas någon av våra "dataproffs" kan hjälpa mig.

Installerade en ny router men det blir ingen fart på den, ligger på ca 3Mbit/s. När jag sätter i sladden mellan datorn och routern så hamnar jag på över 100Mbit/s.

Har tittat i inställningarna om det finns någon default-inställning som begränsar hastigheten men hittar inget.

Routern är en TP-LINK WR1043ND som ska klara 300Mbit/s
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför så dålig fart på WiFi

  1. Har datoren wifi-N?
  2. Er det vegger mellom router og dator?
Disse to faktorene er viktige, routeren gir 300 Mbs som maks fart på 5 MHz og 104 Mbs på 2,4MHz båndet med N klasse. Uten N så blir det fort mye lavere hastigheter og litt demping fra vegger og 1 Mbs kan bli resultatet!

Det finnes apps til Android som kan effektivt måle signalstyrken for mottak om du bruker en telefon med støtte for både 2,4 og 5 MHz WiFi.

Noe som også kan lage problemer er interferens fra andre wifi nett i nærheten, dette kan løses med å endre basis-kanalen i routeren til en som ikke benyttes av de andre nettene. Selv DECT telefoner støyer på 2,4 MHz.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.933
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Varför så dålig fart på WiFi

3Mbit/s låter ok på wifi, men e du pirat som behöver så hög fart ? :confused:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Varför så dålig fart på WiFi

3Mbit/s låter ok på wifi, men e du pirat som behöver så hög fart ? :confused:

En del tänker verkligen inte längre än näsan räcker....

Gigabit Ethernet: 936 Mbps (117 MB/s)
100BaseT: 93.7 Mbps (11.7 MB/s)
802.11n: 59.4 Mbps (7.4 MB/s) (20 MHz)
802.11g: 19.0 Mbps (2.4 MB/s)

3Mbit/s är lika med 0.375MB/s

Alltså under standard för g-protokollet. Sen är man väl ingen "Pirat" om man behöver bandbredd?? Hur jobbar du mot en nas-server och en smart-tv samtidigt som du strömmar filer med så låg hastighet??

Att flytta några bilder från kameran till en nas eller annat lagringsmedia skulle ju ta onödigt mycket tid...


Problemen med hastigheten kan som Knut nämner bero på faktorer som avstånd o väggar mm.

Man kan även titta på konfigurationen av routern. Är den inställd på a/b/g/n så kan det sänka hastigheten. Försök att justera till färre tex g/n.

man kan också avaktivera stöd för prioriterad nät hastighet.
kolla att din laptops protokoll stöd, samt bandbredden routern sänder på 20/40 mhz.

men det kan också vara så enkelt att det finns fler routers i närheten som sänder på samma kanal (frekvens). ändra kanal manuellt o testa om det höjjer hastigheten. Det är det absolut enklaste att göra till att börja med.


//Freddy
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför så dålig fart på WiFi

Även jag har svårt att acceptera hastigheter under 10 Mbps
Därför gör jag mycket för bättre WiFi-anslutning, vare sig det i hemmet, trädgården, husbil eller runt husbil.
Här kan du läsa vad jag gör för streaming, etc. via WiFi, etc.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t74055-2/#post618856

För dagligt bruk, vill jag ha 100% för PC och full HD-streaming till TV, och så jag har med koppar (nätverkskabel + USB)

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/627558
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför så dålig fart på WiFi

Kärt barn har många namn.

Megabit per sekund – Mbit/s, Mbps, eller Mb/s – (inte att förväxla med MBps, eller MB/s, som är megabytes per sekund).
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Varför så dålig fart på WiFi

Kärt barn har många namn.

Megabit per sekund – Mbit/s, Mbps, eller Mb/s – (inte att förväxla med MBps, eller MB/s, som är megabytes per sekund).

Ja, många blandar ihop dessa begrepp. Jag har fått lära mig att 8 megabit
motsvarar 1 megabyte. Rätta mig om jag har missuppfattat det hela. Bra att få detta klargjort en gång för alla
Såg just att DJ Freddy hade visat några räkneexempel så det verkar stämma
med vad jag trodde.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Varför så dålig fart på WiFi

Har varit inne och tittat på inställningar i routern och ändrade en inställning som heter "bandwidth control settings". Linetype var ikryssad ADSL och jag bytte till other. Om det var detta som var viktigt vet jag inte men nu snurrar det på med 38 Mbit/s.

Kollade telefonen efter tips från Knut, där går det med mellan 50-70 Mbit/s.

Det är inga väggar mellan router och dator, endast ett par meter utan hinder.
 
Toppen