F
F.d. 51113
Guest
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?
Nääää...nu är jag en Tysk Tönt åsså !!!
Nääää...nu är jag en Tysk Tönt åsså !!!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Peter, mina erfarenheter från i sommar säger att du inte representerar en majoritet av svenska husbilsåkare, tvärtom.
TommyD
Folk som ställer sig vid en elstolpe är töntar
Dela upp den i småstumpar vet ja
Vilket bra humör jag blev på helt plötsligt!
Jag är en tönt, inte alltid, men ibland.
Hamnar jag bredvid en elstolpe så är det enda som motverkar att jag lever upp till andras ideal hanteringen av själva sladden, jag har en riktigt en på 25 meter, fasen vad dryg den är att rulla ihop utan att få ett trassel värre än när man fiskar.
Hur hamnar man egentligen i den här härvan?
Visa bilaga 128212
Jag fattar det inte, halva sladden gött i ordning och den andra halvan fullständigt sabbad, jag fattar inte vad jag gör.
I förra husbilen hade vi bara fem-sex meter sladd, den var betydligt smidigare att hantera och ställde inte till ett sånt här elände
mvh jocke
Har precis samma erfarenheter!!! Man nästan slåss om eluttagen där det inte finns till alla och det gäller alla nationaliteter, lika mycket tyskar, svenskar, norrmän osv... Ytterst sällan man kommer till en plats med el på vissa platser som de utan el är belagda innan Elplatserna tagit slut. Sen kvittar det vad som skrivs i trådar om att man klarar sig utan el, de flesta vill ha det, men dom kanske inte skriver här... Och det kan jag förstå eftersom det verkar vara fult att vilja ha el...
Jag har svårt att förstå varför man måste ha solceller, elverk och husbilen proppfull med elprylar. Det är lite prepper-beteende över det hela.
Att man ansluter till el har inget att göra med att man är storförbrukare. Vi ansluter oftast till el om det finns, men är det taxameter så kör vi värme/varmvatten på gasol. När vi har diskat/duschat så stänger vi av varmvattnet. El går åt för kylen men inte så mycket mer. Vi laddar dammsugare och telefoner. Det går inte åt många kW för det. Vi lagar mat och kokar kaffe på gasolspisen. Vi tittar sällan på TV. Vi kan stå utan el i flera dagar också utan problem. Det är väl snarare för att man är storförbrukare av el som man köper solceller, elverk etc? Vi kan inte se något behov av det.
Sluta reflektera om Tyskarnas el !!!Nyss hemkommen från årets resa till Österrike och Kroatien kan man ibland fundera över tingens ordning. Varför måste "alla"tyskar ha el kopplad till sin husbil. Antar att även de har batterier i bilen och kanske även solcellerpå taket. Såg heller ingen tysk husbil med vanlig TV-antenn. Det kan man kanske förstå efterom marksänd Tv inte finns överallt.
En annan reflektion är att efter att för första året använt mig av en Easy-go box i Österrike kan jag konstatera att jag inte alls blev skinnad. Kostade ca 17 kr milen. Kan nog vara värt det när man tröttnat på alla byar och rondeller man ska igenom. Jag är jättenöjd med den lilla boxen och pengarna dras direkt från mitt konto. Jag vill aldrig mer hamna i den situationen som jag gjorde för två år sedan då jag kom till ett vägskäl där jag om jag körde till höger kom ut på motorvägen och vägen till vänster var totalvikt begränsad till 3500 Kg
Hälsningar från hängmattan
Tomhoff
Nog är det lite slentrian i det.Vi klarar lätt en helg ,fre-Sön utan stolpe och då har vi varken solceller eller många batterier ,endast ett .
Men det är bekvämt och jag har intalat mig själv att det är smidigare och billigare och värma tappvatten och kyl på el
Men jisses, vem står så länge att batterierna laddar ur? Vad är det för frihetskänsla med att stå på ett och samma ställe? Skulle vi skaffa solceller och hela kitet för att kunna vara stationära?