• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför husbil?

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Varför husbil?

När det gäller packning så tycker jag det är mkt enklare med husbil, jag behöver inte stuva in ngt i skåp och lådor innan vi åker. Jag har t.ex fruktkorg stående kvar uppe när vi åker.(Ja de står säkert bakom en vägg utan att komma farande till oss om vi bromsar) Packar det mesta på plats hemma och låter det vara så under hela tiden vi är ute. Med husvagn måte man tänka på att ha rätt viktfördelning hela tiden för att ha en säker körning samt att allt måste packas ner.Lite omständigare med husvagn.
Husvagnar har bättre lådor under säten,man behöver inte ta bort alla kuddar när man ska ha ngt i under sätet.
Rigmor
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Varför husbil?

Hej Gerry!

Vi har ägnat mycket tankemöda åt samma frågeställning. Varför husbil? Varför husvagn?
Det vi kom fram till är att det är två olika koncept. Vi är två vuxna med två barn, 5 & 3år, som tycker att husbilen ger oss mer spontanitet och högre flexibilitet.

Vi vill ha möjligheten att åka ut på helger utan att behöva planera i förväg, denna möjlighet ger husbilen men jag tvekar att husvagnen ger samma möjlighet. Med husvagn bor man (vanligtvis) på campingplats med fyra meter till närmsta granne. Eftersom vi bor i radhus med fyra meter till närmsta granne så vill vi inte ha det likadant på semestern.

Vill man stanna på en campingplats, med husbil, så går det utmärkt att göra utflykter med husbilen. Man kan t.ex. ha ett partytält som man ställer på sin campingtomt, där man har kvar utemöblerna etc, man måste inte packa ihop allt. När man gör utflykter så har man köket och toaletten med sig, detta är sanslöst bra! Att koka korv på en parkeringsplats utanför ett varuhus blir till ett litet äventyr för barnen! Och att slippa leta upp en toalett är en annan fördel.

Fördelen med husvagn, som jag ser det, är den passiva säkerheten, alltså när trafikolyckan är oundviklig. De som åker i bodelen har som regel inte samma skydd, trotts trepunksbälten, gämfört med en personbil.

Men varför nöja sig med din fråga "Varför husbil?" Har du funderat på frågan "Varför camper?"

Lycka till i valet!
/David
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Varför husbil?

Alla fördelar uppräknade är just det som sålt oss på husbil (har dragit husvagn en gång -aldrig mer).

Problemet jag ser är just att många husbilar är gjorda för par med utflugna barn. Vi skulle vilja ha en ~6.40-6.70 vagn med våningssäng längst bak som kan stå bäddad och ha gruppen i mitten fri när barnen har lagt sig. Hela ekvationen ställer till lite problem då vi har specifika krav utan att ha budget för att köpa nytt eller nästan nytt (Bor i villa med två små barn). Maxbudget registrerad och klar är 200.000.

Vi ska köpa nu i vår när min fru börjar jobba igen efter att ha gått en utbildning.

Har ni barn och vill se er omkring, hälsa på vänner i Sverige och övriga Europa så är nog husbil rätt val. Just att sitta lite högre är väldigt skönt, har gjort tusentals mil i Tyskland med chassina använda för husbil när jag importerat motorcyklar och tycker att det fungerar jättebra (fast vi hade vanligt skåp på bilen så klart).

Vi kanske ses i Tyskland i vår ;)

Peter :mcride:
 
Toppen