• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför husbil?

Gerry

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
12209
Medlemskap
2024
Nu är jag nog ute på hal is :wub:men jag ställer frågan för att få höra dom bra och dåliga sidorna med att ha husbil och ser fram i mot många svar.

Diskuterar man husbil med folk som inte har husbil så väger argumenten mot husbil och för husvagn, ska skriva lita av dom argument som jag fått höra.

När vi åker så semester kortare eller länger så kopplar vi loss husvagnen och har bilen för att köra och se oss omkring, bökigt när man ska köra och handla (måste packa i ordning allt, men med husvagn är det bara att ta personbilen och åka), trångt (större plats i husvagnen), sitter i sätena när man kör och sen sitta i samma stolar när man ska äta, eller något annat vid bordet, se på tv, sofforna är inte bekväma att sitta i.

Detta var lite av dom åsikterna man hör så var vänliga och skriv vad det är som ni uppskatta med husbilslivet, ska nämna att vi funderar på husbil men att vi först ska hyra för att bilda oss en egen uppfattning, och vi ska även åka till elmia i år för att se vad som erbjuds, men det skulle vara intressant att få ta del av era erfarenheter och tips för det gör det kanske lite lättare att välja.

Gerry
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Varför husbil?

Gerry, jag tycker inte man kan jämföra Husbil - Husvagn så enkelt.
Det handlar om två helt olika sätt att resa o turista på.

Jag skulle aldrig kunna köra ut med en husvagn o stå på samma gräsplätt varje sommar.
För barnfamiljer kan det vara alldeles utmärkt att återkomma till samma plats för att barnen skall träffa kompisar mm.

För oss två vuxna med utflugna barn är husbilen ett perfekt redskap, för att se vårt land och stora delar av Europa på ett behagligt sätt.

De flesta husbilsåkare är 50 + och ofta två vuxna utan barn. Tror jag...

Vill man ta en lite utflykt i grannskapet så tar man med cyklarna (om man inte tappat dom i järnvägskorsningen förståss).

Med husbil flyttar man sig oftare till nya platser än med husvagn - tror jag.

Mvh
Dag
ps
en fördel till med husbil - man ser mer av landskapet eftersom man sitter högre
själv gillar jag inte alls längre att åka personbil med baken nästan i asfalten
ds
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Varför husbil?

Hej ,jag köpte en husvagn för 3 år sedan tänkte att prova på det,men efter ngr veckor så kom jag på att jag ska ha huset med mig vart jag än åker.
Vi är inte den familjen som vill ligga på en camping då tror jag det är smidigare med husbil,parkera i stort sett vad man vill när man vill sova.
Vi var aldrig ute med husvagnen jag hatar att backa med släp så det är väl därför.
Men vill man ligga still på en camping så kanske en husvagn är smidigare.
Ha en trevlig sommar Susanne
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Varför husbil?

Hundvakten har helt rätt, det går egentligen inte att jämföra. Många husbilsåkare, mig själv inkluderad, har många års husvagnsåkande bakom sig.

Med tiden uppskattar man istället lättrörligheten och enkelheten när man ska stanna eller övernatta. Vädret spelar ingen roll, man stannar, sätter på kaffet, går på toa etc etc utan att behöva lämna bilen om det nu spöregnar.

Man tar sig lättare fram på besvärliga ställen, t.ex. fjällvägarna i Norge etc.

Dessutom använder vi ofta bilen vid besök hos goda vänner. det är i regel betydligt lättare att parkera husbilen på kompisens garageuppfart. Då kan man stanna till nästa dag utan att vännerna ska ha besvär med att bädda ner en och så kan man käka frukost för sig själv i lugn och ro.

Vi tar som regel alltid cyklarna med och har upptäckt att vi använder dom ganska flitigt och vi får faktiskt mer motion nu än när vi hade husvagn.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Varför husbil?

Skipper - sätta på kaffet - man kan ju sätta på annat oxå....

Värmen tex..eller TV:n
Det finns mycket man kan sätta på i en husbil - tror jag.
DS
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varför husbil?

Med risk för att bli tjatig:
Med husbilen kan man dra med sig fiskebåten (och utan den så stannar man kanske hellre hemma).
aake
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Varför husbil?

Den största skillnaden som jag ser det, är att man med husbil har mycket större möjlighet att stanna var man vill. Det gäller Sverige och hela Europa. När du kör husbil hittar du alltid en parkeringsplats! Låt vara att du inte kan övernatta överallt, men du kan stanna nästan överallt. Med husvagn är det mycket svårare. Även med husvagn har man behov av att stanna till när man är på väg. Handla, titta på turistattraktioner, gå på restaurant mm. Med husvagn behöver man mer plats för att parkera.
Svårt att ta sig fram i små kontinentala byar med en husvagn på släp. Man kör ju inte alltid nonstopp mellan sina övernattningsplatser!
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Varför husbil?

Friheten för två vuxna med utflugna barn? Det syns ju på medelåldern här om inte annat!! :wink:

Agne och jag har bara varit gifta i tre år och har förmånen att skapa oss ett gemensamt liv, utan barn den här gången.

Eftersom jag har problem med mycket svår allergi - mot flera basfödoämnen och även mot pälsdjur är det tryggt med en sanerad miljö och mat som vi lagar själva.

Att vi sedan har byggt husbilen gör ju upplevelsen ännu bättre, vi har ju skapat vår egen drömtillvaro och förverkligat våra gemensamma tankar och idéer.

/elisabeth
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Varför husbil?

Utöver vad ni andra redan skrivit med friheten m m så ser jag en mycket stor fördel med husbil och det är att båda kan köra. Vi har också haft husvagn ett antal år tidigare men jag körde inte gärna. Men nu kör vi faktiskt lika mycket både Rolf och jag.

Marie
 
E

Ebear

Guest
Sv: Varför husbil?

Håller med ovanstående inlägg. Utöver det så har vi släkt och vänner över halva Sverige så är det både skönt och praktiskt att få sova (rå om sig själv) i egen säng när vi hälsar på...
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Varför husbil?

Med risk för att bli tjatig:
Med husbilen kan man dra med sig fiskebåten (och utan den så stannar man kanske hellre hemma).
aake

Jag har tidigare haft husvagn och jag håller med, jag vill också ibland kunna dra med snöskotern till fjälls eller kunna ha med endurocykeln, detta är omöjligt med husvagn på släp efter bilen.
Samma om jag åker och jagar eller fiskar så är det ofta svårt att parkera med husvagn.
Dessutom drar husbilen oftast mindre bränsle än om man åker med bil och husvagn, samma sak med kostnaderna på färjor parkering mm.

Om ni ska hyra för att prova, hyr då ingen liten alkovbil som jag oftast tycker är alldeles för trånga.
 

Gerry

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
12209
Medlemskap
2024
Sv: Varför husbil?

Ok DigiMan vad föreslår du att vi hyr för bil?
Kan du ge förslag på några olika märken?
Vill ju inte bli avskräckt från husbil.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Varför husbil?

Utöver vad sagts ovan, man slipper att gå ut ur husbilen när det regnar, är lerigt eller kallt ute, mm. Spec fördelaktigt är det när man stannar till; för att äta, för natten resp kör iväg på morgonen.

Med husbil resp husvagn lever man två helt skilda liv med de konsekvenser som följer av fordonsvalet! Med husbil rör man sig MYCKET, har bättre tillgång till ställplatser och ser mer, med husvagn ligger man MYCKET mer still och då oftast på samma campingar och blir kvar i samma omgivningar (vem vill fö dra så klantiga släp som husvagnar längre sträckor i 80 km/t?).

Man kan ju inte få allt men det är fritt för var och en att välja/prioritera (= erhålla för- och nackdelar), det tycker vi är bra och vi har för vår del valt HUSBIL!

Vi är numera helt ointresserade av campingar och det som de har att erbjuda. Annat var det när vi hade 4 barn med i husvagn men det var i ett annat skede av livet --50! Nu är barnen utflugna och vi lever som 50++ och rår oss själva gör nästan bara det vi själva vill, vi har varken hund eller katt att behöva ta hänsyn till!
/ Bengt
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Varför husbil?

har man gott om 5 kronor så kan man bo på avenyn i Göteborg med husbil, dubbelt så dyrt med en husvagn
:)
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Varför husbil?

Vi brukade tälta innan men när vi fick barn ville vi ha det lite smidigare och lånade en första sommaren en husvagn. Eftersom vi inte är speciellt intresserade utav att stanna på ett ställe utan hellre vill åka runt och titta på mycket tyckte vi husbil verkade vara ett bättre alternativ.

Vi såg även annan nytta med att tex kunna sova över utanför föräldrar och slippa gamla bäddsoffor och uppblåsbara madrasser.
Är man iväg på en fest någonstans slipper man oroa sig för var man ska sova eller hur man ska ta sig hem.
Att köra, parkera och kunna stanna och sova var som helst känns så mycket smidigare än med husvagnen.

Vi utnyttjar husbilen så mycket vi kan året om och trivs superbra med den.
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Varför husbil?

Det är många som sett fördelarna med husbil. Ofta säger motståndare till mig att det är bättre med husvagn för då kan man köra med bilen vart man vill. Om vi skall stå kvar på samma ställe i flera dagar med husbilen så är det inga problem. Jag utgår ifrån att vi pratar om campingplatser. Om vi vill åka ut behöver vi endast veva in markisen och köra iväg. Våran plats står ju kvar. När vi kommer tillbaka kör vi in på sammaplats där allt (Mattor bord stolar mm) står kvar. Det är inga problem att vara rörlig i husbil vi kan köra in i alla småskaliga samhällen och städer. (Om inte husbilen kommer in så blir det väl svårt även för husvagnen).

Som andra sagt tidigare det är olika sätt att leva. Om vi ville ligga still på samma ställe hela semester skulle vi självklart valt husvagn.

När vi träffas upptäcker vi att det är samma trevliga människor i husvagnarna men oftast är det barnfamiljer som har andra krav på semestern.

Det är väl gott att vi har den mångfalden så att alla blir tillfredställda. Vi skall inte kasta "skit" på varandra.

Lev väl och länge oavsett om du sitter i husbil eller husvagn.

Kerstin & Sven-Åke
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varför husbil?

Försök få provköra med och utan alkov innan du hyr, alkoven har både för och nackdelar.

Gurra
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Varför husbil?

För oss så var husbil ganska lätt val, för det första hade jag vart tvungen att byta bil om jag skulle ha en husvagn i den storleken som jag ville ha, plus att vi skulle behövt en bil med sex sittplatser så att alla barn kan få plats.

Sen är det jobbigt med griniga barn som sitter trångt i bilen och nära varandra, i husbilen kan de spela kort titta på film det är större och mer utrymme.

Andra fördelar är att det är lättare att hitta parkering, plus att när man stannar så har man allt på plats man måste inte gå ut och gå in i vagnen för att hämta något.

Men som sagt va allt har sina för och nackdelar! Jag kan väl hålla med om att de borde kunna göra sätena bak i husbilen något skönare. Hobby har gjort bra säten men de bilarna kan man ju max vara 4 personer i så det var ju kört för oss.

Lycka till i valet eller kvalet! Och vill ni hyra husbil med alkov så hyr vi ut vår ibland då och då till seriösa människor!

Mvh Niklas
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Varför husbil?

Ok DigiMan vad föreslår du att vi hyr för bil?
Kan du ge förslag på några olika märken?
Vill ju inte bli avskräckt från husbil.
Det beror ju förståss på vad ni har för budget/behov för erat husbilsköp, satsa på att hyra en helintegrerad Hymer, Dethleffs, Bürstner, Euramobil, Knaus eller liknande modell, ni ska ju försöka hitta en hyrbil som ni kan kan tänkas leva med och sedan helst hyra en sådan för att utvärdera vilka egenskaper som är viktiga, och vilka nackdelar olika lösningar har.
PS
Jag vet att det finns företag som hyr ut helintegrerade Hymer, så kanske ni kan prova med det.
Annars så kan jag varmt rekommendera en Niesmann+Bischoff Arto, jag är supernöjd med den jag har.
Jag kommer med största sannolikhet att köpa en nyare N+B nästa gång också.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Varför husbil?

Lite vidareutveckling på föregående inlägg!
Jag tror, utan att veta, att de flesta bilar som hyrs ut är av nyare modell.
Det är viss skillnad på en ny och en 10-15 år gammal bil. Tänk därför på att den bil ni hyr är i prisnivå med vad ni kan tänka er att spendera på en husbil.
När det gäller ursprunget i tråden har nog de flesta skillnderna/fördelarna redan tagits upp.

/Thomas
 
Toppen