• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

A

Amatören

Guest
Ja varför finns det inte förbränningstoaletter anpassade för husbilar?
Det finns gasdrivna förbränningstoaletter Förbränningstoalett / fritidstoa har ett exempel som heter Cinderella gas.

Istället för att krångla med att tömma tankar så får man en liten mängd aska som man kan slänga på komposten eller i soptunnan om ingen kompost finns att tillgå. Ingen lukt, inget klabb, det här borde ju redan ha utvecklats.

Dom alternativ som finns idag är ju den lilla kassetten som blir full fort och då måste man hitta någonstans att tömma den eller en stor fast tank som enligt alla trådar det finns i ämnet inte heller är så smidig att tömma om man ens hittar någonstans att göra det. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/205168

Husbilar idag är stora och glänsande med fin inredning, i dom stora modellerna gärna med skinnsoffor och vitrinskåp med kristallglas i så att man kan åka ut och campa med stil men sen skall toatanken tömmas och då får man ta på sig vadarstövlar heltäckande ansiktsmask/gasmask och armbågslånga gummihandskar för att kunna utföra sin tömmning utan missöden. För missöden händer även den bästa det finns det också trådar om. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/381740
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

Kombinasjonen SOG og kassett toa med en ekstra kassett er meget fleksibelt og greit. Kassetten tømmes enkelt i latrin-tømmingen på rastplasser eller i en WC. Fordelen når en ikke benytter kjemikalier er at innholdet ikke er skadelig for biologisk rensing av kloakk. Lukt merker en ikke ved bruk av toa, ved tømming lukter det noe - jeg synes selv det lukter mindre enn om en benytter kjemikalier. Dette kan komme av den aerobe nedbrytingen som er i gang i kassetten allerede. I en ikke ventilert tank blir det anaerob nedbryting som danner H2S (stinkgass).
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

Hej, Amatören,
< Genom att fråga lär man sig på svaren >
en god devis.

Tyvärr så drar "elektriska stolar" en hel del ström till förbränningen.
Med batteribanken (12VDC) så drar det betydligt mer Amper.
I pricip så är ett 12V-batteri tomt efter 1:a besöket.

Därför är varken hus-bilar, -vagnar eller båtar utrustade med sådan toa!
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

Tyvärr så drar "elektriska stolar" en hel del ström till förbränningen. Med batteribanken (12VDC) så drar det betydligt mer Amper.
I pricip så är ett 12V-batteri tomt efter 1:a besöket.
Amatören skriver:
Det finns gasdrivna förbränningstoaletter. . .
Notera: "gasdrivna". Cinderella Gas behöver bara 12V (11-14,5V) 2Ah + gasol per förbränning. http://www.ecotech.no/images/stories/Dokumenter/produktark_juni09_a4_gas.pdf
 
A

Amatören

Guest
Sv: Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

Visst är det en bra devis Hans, men i det här fallet finns det ett gasdrivet alternativ (tack David) som jag länkade till. Det är avsett för små torp ute på landet där det inte finns kommunalt avlopp (givetvis) eller el.

Det är egentligen bara en fråga om formfaktor för att kunna få plats och se snyggt ut i husbilar och det tror jag att dom skulle kunna fixa med lite plast, det är ju inte rymdforskning.

SOG och extra kassett är kanske en bra kombination, kanske den bästa som finns idag men nog vill man helst slippa ha en full kassett någonstans i husbilen som skvalpar, då hade jag föredragit en kopp aska.

Så min fråga kvarstår egentligen, varför är det ingen husbilstillverkare som har fått upp ögonen för det här?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

Energiinnehållet per kg Gasol är c:a 52MJ motsvarande 14,5 KWh, men fortfarande tvivlar jag på att förbränningen sker utan att genererar mindre behagliga dofter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

Leste installasjonsboken for Cinderella, minimum 60 cm over tak og spesiell hatt på ventilasjonsrøret - dette passer ikke for montering i / på en bil. Kravet om direkte lufttilførsel til toa fra ute kunne fungere. et forbruk på 125g gasol pr. besøk virket greit nok. Avgassene fra prosessen kan ha sterk lukt av kokt nr. 1 og 2 :rolleyes:
 
A

Amatören

Guest
Sv: Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

Det där med en 60cm skorsten är ju klart ett problem på en husbil, men med rätt resurser borde det kanske gå att lösa?

Det står i den pdf filen som David länkade till att: "Luktfri inne og ute." och "[COLOR=rgb(12.910204%, 15.563320%, 19.277140%)]Tilfredsstiller høye miljøkrav. Ingen vond lukt."

Så jag tror inte att just det skulle vara problemet, men jag har ju ingen egen erfarenhet så jag kan ju bara lita på reklamen vilket kanske inte är helt objektivt.

Man kanske skulle kolla med Thetford, om det finns på radarn att utveckla något sådant. Om det nu inte är så att dom redan har en fungerande modell men gömde undan den fort som tusan för att kunna sälja sina rosa och gröna vätskor och specialtoapapper istället...?
[/COLOR]
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

Kombinasjonen SOG og kassett toa med en ekstra kassett er meget fleksibelt og greit. Kassetten tømmes enkelt i latrin-tømmingen på rastplasser eller i en WC. Fordelen når en ikke benytter kjemikalier er at innholdet ikke er skadelig for biologisk rensing av kloakk. Lukt merker en ikke ved bruk av toa, ved tømming lukter det noe - jeg synes selv det lukter mindre enn om en benytter kjemikalier. Dette kan komme av den aerobe nedbrytingen som er i gang i kassetten allerede. I en ikke ventilert tank blir det anaerob nedbryting som danner H2S (stinkgass).

Dette er helt klart den opptimale løsningen for oss også nå, men om jeg skulle komme på andre tanker og nå har den nødvendige lastekapasiteten, er dette helt klart noe jeg ville tenkt på HRZ Aqualizer - Startseite da trenger jeg ikke tømme toalettet mer, jeg trenger bare tømme gråvannet.
 

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

Hej där Annie!
Kassetten bytes mot en enhet med kombinerad kvarn o pump. Denna maler allt till absolut flytande och skickar detsamma till därför avsedd tank. Själv har jag monterat min till den vanliga avfallstanken så att allt avfall blandas. Det ska ju ändå på något sätt enl. lag till ett reningsverk. (apropå tömning). Väldigt skönt att slippa känslan av "utedass".
Hälsningar
Gert O.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

gokväll
cabby har väl tagit fram nogon variant till husvagnar
men jag tror dom har patent än så länge
TOMMY
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: Varför finns det inte förbränningstoalett i husbilar?

Har en Cinderella i stugan och den har lyft toabesöken till en helt ny nivå.
Kanon!
Visst har det väl funnits förbränningstoaletter i amerikanska husbilar ?
 
Toppen