• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har ett mystiskt problem och här finns massor av datorkunskap och kanske lösning på vårt problem.

Vi har sedan ett par år mobilt bredband hemma i bostaden här i Spanien. Movistar.

Det hela fungerar utmärkt när vi använder våra Ipad´s, och smartphones, men när jag sätter mig vid PC´n, för jag t.ex. behöver skriva något som är längre, eller lägga upp bilder på det här forumet, ja då låser sig internet!

Det kopplar helt enkelt ner och jag måste stänga routern, ta ur stickan och börja om från start. Starta om routern, sätta i stickan, vänta på grönt ljus och då logga in PC´n igen. Då fungerar det en liten stund igen, men bara en stund.

Men som sagt med våra "paddor" och smarta telefoner inträffar detta aldrig.

Ja, då kan man ju snabbt ge diagnosen att det är något som finns i PC´n som slår ut routern, eller uppkopplingen.

Men... här kommer det mystiska. Det här problemet var så besvärligt förra vintern så att jag gick och köpte en helt ny PC. Fint trodde jag, kanske ett dyrt sätt att fixa ett sånt problem, men...... jag tyckte det var värt priset.

Nu kommer det mystiska. Med den nya PC´n uppstår precis samma problem! Samma problem redan första dagen när datorn var "virgen" och jag har inte heller nu några konstiga programvaror vad jag vet.

Mystiskt, någon som förstår, eller haft liknande problem?

Tommy
 
F

F.d. 25525

Guest
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Har du någon brandvägg i routern som kan där inställningen kan ändras när du slår på PC:n ?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Du har inte satt begränsning på antalet klienter i routern? Alltså hur många som kan vara uppkopplade samtidigt.
Jag hade det problemet när barnbarnen kom på besök. Fick ändra i konfigurationen så fler kunde vara uppkopplade samtidigt.
Sen funkade allt bra igen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Har du någon brandvägg i routern som kan där inställningen kan ändras när du slår på PC:n ?

Nej, inte vad jag känner till i alla fall och nu när du skrev det så har jag försökt kolla, men hittar inget. Skall nämna att samma fel uppstår när jag sätter stickan direkt i USB-kontakten i PC´n.

"Du har inte satt begränsning på antalet klienter i routern? Alltså hur många som kan vara uppkopplade samtidigt.
Jag hade det problemet när barnbarnen kom på besök. Fick ändra i konfigurationen så fler kunde vara uppkopplade samtidigt.
Sen funkade allt bra igen."


Nej, inte vad jag vet. Men felet uppstår inte om vi t.ex. kör 2 Ipads och en smartphone på WiFi, däremot direkt även om det bara är PC´n som är uppkopplad.

Tack för att ni försöker hjälpa!!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Uppdatera Firmware i stickan eller byt sticka är ett säkert tips.
Brukar finnas Fw att ladda ner hos provider.
Vilken typ av sticka har du?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Uppdatera Firmware i stickan eller byt sticka är ett säkert tips.
Brukar finnas Fw att ladda ner hos provider.
Vilken typ av sticka har du?

Tack.

Bak på stickan läser jag; HSUPA USB stick.
Model: MF190
CE1588
ZTE Corporation
MADE IN CHINA

Tommy
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Vilken provider?

Här hittar du Firmware för MF190:
Spain - ZTE Corporation

Välj MF190 med rätt provider i undre rutan.
TME har en uppdatering. Telefonica o VMO tyvärr inte men de kan ha på sin hemsida.
 

Sommerbo

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2024
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Jag har haft samma problem. Det visade sig att mitt modem inte klarade av hastigheten. Så jag fick köpa ett nytt och nu funkar det. Hälsningar Alf
 
F

F.d. 30223

Guest
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Om modemet inte orkar med hög last kan det vara en idé att stänga av autouppdatering av pc,n.
Den vill kanske hämta en en massa som får modemet att låsa sig.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.371
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Jag har ett liknande problem med min Acer aspire one med inbyggt modem för simkort.
Ibland sitter jag och skriver ett inlägg, och när jag skall skicka svaret är uppkopplingen nerkopplad.
Ibland kan jag ansluta igen, och ibland får jag starta om datorn för att kunna koppla upp igen.
Sedan får jag skriva om hela inlägget igen, om jag inte ger upp.
Jag har inte hittat något sätt att spara det jag har skrivit, för det försvinner när jag startar om datorn.
Hälsn. Krister.:twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Håkan sitt forslag er meget bra - om zte har funnet problemet.

Noe som skiller windows fra ios og til dels android er evnen til å overføre data samtidig i mange tcp strømmer. Hver tcp strøm trenger et entry i en tabell i driver eller firmware, når tabellen blir full så skjer ett av to en fornuftig sperre av flere strømmer eller et chrash.

Krister - se om det finnes driveroppdateringer hos produsent, og om det ikke finnes send en henvendelse via support om driver som fungerer for sim-kort. Beskriv feilsituasjonen best mulig - kan hende du får en beta av ny driver, dette gir deg en raskere reaksjon på tilbakemeldinger om de nye utgavene som du da får.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Jag har ett liknande problem med min Acer aspire one med inbyggt modem för simkort.
Ibland sitter jag och skriver ett inlägg, och när jag skall skicka svaret är uppkopplingen nerkopplad.
Ibland kan jag ansluta igen, och ibland får jag starta om datorn för att kunna koppla upp igen.
Sedan får jag skriva om hela inlägget igen, om jag inte ger upp.
Jag har inte hittat något sätt att spara det jag har skrivit, för det försvinner när jag startar om datorn.
Hälsn. Krister.:twitcy:

Vill du slippa skriva ditt inlägg ingen, så kopiera texten till t.ex Word eller
annan ordbehandlare. Då har du alltid en backup på din text.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Hej Los Suecos

Jag har samma problem med min laptop,men inte min fru. Vi kör båda Windows 7. Min har möjlighet för inbyggt simkort, men inte min frus. Lösningen för oss är att vi har mobil router dovado tiny och en mobil surfpunkt i min Xperia ray.

Då funkar allt perfekt även på min laptop.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varför "dödar" PC´n det mobila bredbandet/routern?

Jag hade sjalv samma problem med Telefonica som manga andra.
Jag bytte till Vodafone och nu ar jag helnojd.

Vodafone kan vara daligt hos dig sa prova offerter hos olika leverantorer.

Det viktiga ar att man kan ringa till dom om man har problem, inte bara bestalla nytt. Det varsta jag har varit med om var Jazztel ringa till Argrntina 20minuter varja gang for att hora att det funkar perfekt. (jag hade mycket dalig uppload)
 
Toppen