• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför Backkamera

Status
Stängd för vidare inlägg.

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Varför back kamera?Har aldrig förstått vitsen å slänga ut flera tusen på en backkamera när det finns speglar.Förstår att många är osäkra när det gäller å backa,då får man väl ta å öva lite eller.............
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Backkamera

När jag läste Görans inlägg härovan, så tänkte jag att han har väl rutor bak i bilen och då kan man väl klara sig utan backkamera. Därefter så kollade jag hans husbil i "Min husbil" och då blev jag rädd! Inga bakrutor!

Jappe
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera

Ok,men min bil har backspeglar som man använder b.la när man backar,men det kanske din bil inte har :)
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera

Så du tillhör dem som hadde backkmera på din lastbil då?Tror det här med backkamera är ännu en "pryl"
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera

Varför back kamera?Har aldrig förstått vitsen å slänga ut flera tusen på en backkamera när det finns speglar.Förstår att många är osäkra när det gäller å backa,då får man väl ta å öva lite eller.............

Backa det klarar jag nog av utan kamera....
Personligen köpte jag min främst för att slippa backa över någon unge på trehjuling på trånga välfylda och röriga campingplatser och liknande otrevliga händelser.

//jw
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Hej igen

Håller fullständigt med JanneW och det har ingenting att göra med hur "duktig" man är på att köra bil, det viktiga måste väl ändå vara att kunna se ordentligt.

Detta med att det skulle vara en "pryl" tycker jag är heilt fel,anser att det är en av de större säkerhetsanordningar man kan ha på husbilen, vilket tydligen även vissa husbilsfabrikanter tycker eftersom dom levererar bilar med originalmonterade backkameror (t ex Rapido).

Skulle inte tro att en husbilsfakrikant hänger på en "pryl" för flera tusen för skojs skull,utan dom har naturligtvis bedömt säkerhetsaspekten.

För övrigt så är väl valet fritt om man vill backa i "blindo" eller ej, jag har i alla fall valt att se så bra som möjligt när jag far baklänges.
Gissa om jag har backkamera.

För övrigt är det ett utmärkt hjälpmedel när man ska backa nära en vägg el dyl med centimeterpressision, men vissa kanske har "vinkel/röntgensyn" eller backar tills det tar emot, vad vet jag.

Ha en bra dag

Hejs
Claes 105 (medl nr inte år)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Backkamera

Göran;

Det är lätt att vara sarkastisk och det är ditt val att spara några slantar på säkerheten.

Vi som har backkamera och kanske dessutom kört många tusen mil med den, har skaffat oss en erfarenhet om vilken nytta den gör.

Denna erfarenhet saknar ju du och borde därför inte kritisera att andra gör/gjort en annan bedömning.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Spelar ingen roll Göran.

Man kan inte vara en bakåtsträvare mot ny teknik.
Det finns mycket som blivit bättre tekniskt både på bilar och övriga områden.

Farthållare, ABS, ASR, ESP, airbag m.m

Därmed inte sagt att just du ska köpa en backkamera. Det är skillnad.

Ha en bra dag:)
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera

Hörru du Gunnar,jag krittiserar inte andras val,valet är fritt om man vill kosta på sig en backkamera eller ej.För det andra så kör jag nog mera mil än vad du och många andra gör här på klubben gör om året tillsammans.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Jodu Göran, visst är det så att jag är före detta lastbilschaufför, men jag kan inte begripa vad det har med resonemanget ang backkameror att göra.

Jag har ambitionen att göra konstruktiva inlägg o tyckanden på forumet som kanske kan va till nytta för den som vill läsa det, men tycker att du nu börjar gå över gränsen för vad som är trevligt att läsa, lite väl taggigt om man säger.

Avslutar därför mina inlägg i denna tråden.

Ha en trevlig Lördag allla klubbkompisar önskar

Claes 105
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Backkamera

Varför hetsa upp sig över vad olika personer vill ha för utrustning på sina bilar. Jag har ingen backkamera av den anledningen att husbilen används till 99 % tillsammans med min fru. Hon fungerar alldeles utmärkt som backkamera. Det är ett val som vi gjort, vem har med det att göra, likaväl som jag struntar fullkomligt i den som köper en backkamera med alla tänkbara finesser, den som vill göra det har gjort sitt val liksom jag gjort mitt. Att diskutera olika märken, priser, prestanda kan väl göras utan att lägga synpunkter på vilka beslut man fattar om att installera den ena eller den andra eller inte alls.
Ove.G
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Backkamera

Jag har liksom du Ove.G samma sorts backkamera, fördelen är att den inte är fast monterad. Den (hon) går med fördel att använda till annat. Mvh. Olle.
 
F

F.d. 8339

Guest
Sv: Backkamera

Det spelar väl ingen roll hur många mil man kör, det var ju vad som finns bakom bilen när du backar. Sen hur erfaren förare det är som sitter bakom ratten är ju en annan sak. Jag vill inte backa på några barn för att jag tror att det är fritt bakom bilen.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera

Bra samma tycker jag,fast man har backkamera så är man ju skyldig å förvissa sig om fritt bakåt eller.........
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen