• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför är spisen närmast dörren?

F

F.d. 1997

Guest
Goder afton!
I många husbilar där köket är i anslutning till dörren så är spisen närmast dörren och vasken en bit bort. Hur jag än vrider och vänder på det så ser jag inga fördelar med denna lösning. Vad är det jag inte ser? Vad är det jag missar?

I vissa husbilar, men bara i ett fåtal, är vasken närmast dörren och spisen en bit bort. Denna lösning ser jag som fördelaktigare, t.ex:
* minskad risk för brännskador om någon snubblar i utgången.
* enkelt att tvätta händerna om man varit ute och blivit smutsig om händerna, man kan ju i princip stå i dörröppningen och tvätta dem.

Hade varit intressant att höra era synpunkter, speciellt då jag måste missat något "självklart".
/David
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Varför är spisen närmast dörren?

Hej David, jag tror det kan ha att göra med att de flesta som använder köken är högerhänta. När man lyfter kastrullen från spiseln och har avställningsyta till höger om lågan så är allt o.k. Om man däremot tar kastrullen på högersidan och skall ställa den till vänster så får man armen/armbågen över lågan och det luktar bränt hår och svider (egen erfarenhet från en båt jag var ombord på). Det i kombination med ingångsdörr till höger m.m. kanske gjorde att det blev som det blev. En teori men den kan vara fel.

JANKRO.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Varför är spisen närmast dörren?

JANKRO, så kan det vara! Följande är dock lite lustigt; när köket är bakom dörren, då är spisen oftast närmast dörren och då kommer, precis som du skriver, avställningsytan till höger. Vilket då skulle vara en fördel för högerhänta.

Men när köket är framför dörren, då är spisen oftast närmast dörren igen! Detta innebär att avställningsytan kommer till vänster om spisen, vilket skulle vara en fördel för vänsterhänta.
********************
Jag har i princip bara hittat:
* Niesmann-Bischoff Arto
* Robelmobil
som är konsekventa med att ha vasken närmast dörren.

Kanske är det så att västerhänta är förpassade till husbilar där köket är framför dörren, eller kan det finnas ytterligare förklaringar?
/David

PS. Tur att jag är högerhänt! DS.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Varför är spisen närmast dörren?

Hej igen, som sagt en teori som kan vara fel även om jag har "bränt" mig fram till den. Men vem har sagt att alla konstruktörer använder hjärnan att tänka med innan de konstruerar något. Väntar med spänning på ytterligare svar på din fråga och känner mig under tiden nöjd med att vara högerhänt och ha de heta lågorna till vänster om avställningsytan som du.:)

M.v.h. JANKRO.
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: Varför är spisen närmast dörren?

I vår husbil (tec 682) så är köket precis innanför dörren. Diskhon närmast dörren o spisen längst ifrån.
Jag är glad att spisen är en liten bit från dörren... Då blir det inte sånt drag som kan blåsa ut lågan när man har spisen igång. Och det där med att bränna sig när man lyfter av kastrull.... Man stänger väl av spisen när man tar av en kastrull... alternativt sänker ner lågan om nu kastrullen ska tillbaka på. :)

Maria
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varför är spisen närmast dörren?

Fenomenet med placeringen av spis i förhållande till vasken har nog snarare packningsgeometriska orsaker.

Jag skulle tro att många bilar med spisen närmast dörren också har kylskåpet där, under spisen. Anledningen är att längre bak kommer hjulhuset och ställer till problem för kylskåpet, och det går ju inte att ha kylen under vasken eftersom det skulle bli ett mycket litet skåp då.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Varför är spisen närmast dörren?

Där ser man, ytterligare en fördel enligt miamaja när det gäller att ha spisen en bit bort från dörren.

När det gäller packningsgeometriska orsaker så bör den gälla när dörren kommer något bakom passagerarstolen, så som fallet blir om man t.ex. har passagerarstol, bakom denna: stol/soffa till dinetten, sedan kommer dörren och efter dörren, köket. Kommer dörren direkt bakom passagerarstolen så lär ju kylskåpet få plats bakom vasken.

Som sagt, även när köket är direkt bakom passagerarstolen och direkt framför dörren hittar man oftast spisen närmast dörren.

Kan det finnas någon tanke som att det skulle vara lättare att släcka om det börjar brinna p.g.a. att man glömt maten på spisen? Har man då brandsläckaren vid dörren så blir man tyvärr tvungen att ta sig nära elden för att få tag i brandsläckaren.
/en undrandes David
 
Toppen