• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför är det så här

F

F.d. 3088

Guest
Skapar en tråd varför är det så här :confused:
Händelser, saker mm man undrar över eller varför är det så. Intressant att höra olika förklaringar. Kunskapsbanken borde ju vara stor när vi är drygt 3000 här:cool::D

Jag börjar med denna: Varför viker en kö exempelvis kiosk, minutenapparat mm alltid åt höger:confused:

Gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varför är det så här

Jappe Hmmm?:confused: kan det vara så lätt :confused:

F

F.d. 3088

Guest

kan det ha att göra med om man är höger eller vänsterhänt :confused::D

Gh

F

F.d. 15719

Guest

Och jag tror på riktningen - medsols.

Eller clockwise som det heter på engelska.

Om kön svänger av mot höger är det motsols - men när du avancerar i kön går du medsols!

De gamla romarna tänkte och gick alltid motsols och vi vet ju hur gick för dem!

/elisabeth :wink:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Medsols, det forklarer jo at køene er venstredreide down under :twitcy:

F

F.d. 7282

Guest

Fast när jag har fått ut pengar ur automaten och skall gå dårifrån så är
kön till vänster?????:twitcy:

// Pär

F

F.d. 11293

Guest

här kommer en annan sak som måste lösas, :p varför svarar dom flesta till baks samma sak som man säger,
jag skall förklara:spinny:

om jag säger Hej! till en person jag möter så svarar personen nästan alltid Hej! tillbaks
säger jag Tjena! o då får jag som svar Tjena!
osv osv
finns det ingen fantasi :confused:

:)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har förenklat det här ytterligare. Eftersom det oftast blir upprepningar till svar, så brukar jag svara "dito".

Jappe

F

F.d. 2577

Guest

Det där med böjda kön, kan det bero på att de flesta är högerhänta? Apropå att svara kan det vara att man inte vill avvika, utmärka sig. Finns säkert någon forkningsrapport på detta i socialt betende. Själv är jag inte så van vit dessa "mjuka" detajer.

Nu till min undran: När folk kör ut på en trefilig väg från höger så skall de dirkt ut i mittenfilen, även om man skall köra flera kilometer på vägen.
Leffe

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Nu till min undran: När folk kör ut på en trefilig väg från höger så skall de dirkt ut i mittenfilen, även om man skall köra flera kilometer på vägen.
Leffe

Leffe, denna undran har jag också varför alltid ligga i mitten filen. vid tre filig väg?

F

F.d. 55256

Guest

Vet du inte att Sverige är landet lagom. Stick inte ut håll till den trygga lagoma linjen så blir ingen förbannad på dej.
Ove.G

F

F.d. 55256

Guest

En annan sak som jag alltid undrat över, varför i :mad: står det alltid nån fumlig idiot i min kö när jag ska betala i kassan nånstans. Kommer inte ihåg koden, gräver efter växelpengar, pratar och är social med kassörskan och annat skit. Ser jag detta med 3-5 pers framför mej och byter kö så nog :mad: står det en likadan idiot där också. Alltså finns bara en möjlighet frugan får sköta inköpen !!!!
Ove.G

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Och varför tar alltid rullen med kvitton slut när kunden före precis betalat?
Calle

L

Lelle_22

Guest

Jag undrar om inte kön svänger - åt något håll - därför att folk i kön vill se vad som händer framför.

Lelle_22

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Murphys lov om køer sier at det alltid er den andre som går raskest.
Hvorfor er det slik?

F

F.d. 5085

Guest

Ganska enkelt. De flesta av oss är högerhänta och vi är genetiskt programmerade att avvärja angrepp från vänster genom att parera med vänster arm och slå med den högra.
Om man har möjlighet att titta på högre militära chefer så ser man att deras adjutanter går till vänster och dessutom lite bakom. De är helt enkelt beredda att skydda generalens mest sårbara sida, det vill säga den sida som förr skyddades med en sköld.
Samma sak med kön till bankomaten. Den vänstra sidan är sårbar och därför känns det säkrast att ha en vägg till höger om sig.

Toppen