• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varbergsfästning artikel. Hallands Nyheter

T

tompaline

Guest
Läst i Hallands Nyheter
Kan bara säga tyvärr till alla er som vill övernatta vid Varbergsfästning/simstadion.
Det har blivit så mycket bilar så ibland ser ut som rena husbilsutställningen.
Personer inom gatuförvaltningen disskuterar nu att förbjuda nattparkering.
Men att parkera dagtid verkar vara ok .Tyvärr ställer ju en del ut stolar o grill
samt ställer sig inte på de avsedda (skyltade) platserna för husbil. För några år
sedan försökte jag påvissa kommun ordförande det här med stellplats och
hur det fungerade ute i Europa . Och visst nåt år senare kom det upp skyltar
p-plats för husbil känndes kul tycker jag.Men men ...om det blir för bra skriker
folket. Det jobbas tydligen på att hitta andra alternativ vad jag förstår .
Det finns parkering längst bort vid Appelviken där surfarna håller till.
Den som är lite smart kan ju alltid ta en p-plats övernatt vid någon skola
eller sjukhuset. Bara man e lite diskret så kan man ju flytta runt lite i utkanten
av centrum. Men var o en får såklart ta ansvar för vad den parkerar.
Nej...om någon undrar jag sitter inte med i någon förvaltning är "bara husbilsägare"
boende i Varberg som vill att husbilsliv skall ses positivt.
Tommy E alias tompaline!!!:wub:

F

F.d. 12156

Guest
Sv: Varbergsfästning artikel. Hallands Nyheter

Det dom egentligen borde disskutera vore väl om det skulle vara förbjudet att köra bil efter kl 22 istället för att gnälla på några husbilar som parkerat lite fel.:mad:
För ungdommarna verkar ha tagit som sin livsuppgift att jävlas med folk , så enda sättet att skydda sig är att ställa ut sig så dom inte kan fara mellan bilarna och sladda ,åker ni dit ta gärna med några SPANSKA RYTTARE så slutar snart bilåkningen ........eller ta några bilnummer och ring vid säg 4 på morgonen några dagar i sträck och se så dom kommit hem ordentligt så kanske deras föräldrar iallafall inte tycker det är så roligt i längden .
Alla bekymmer går att lösa men Varberg har större bekymmer än några felpakerade husbilar men dom väljer väl att blunda för problemen ...... vi såg polisen några gånger men när dom är i samma ålder som buset lär ju inte det hjälpa ..........

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Det finns en alldeles utmärkt ställplats nere vid Apelviken med tillgång till dusch, toa, vatten, så varför provocera myndigheterna eller ungdommen vid fästningen.

Använd de resurser som finns tilldelat, gnälls det kanske de platser som finns avdelade också försvinner, ta seden dit man kommer och anpassas sig så brukar det mesta fungera.

/Bosse

F

F.d. 12156

Guest

Man borde kanske börja med att lära ungdomen någon form av folkvett inte bara i varberg alltså .:mad:
Det kom raggarjävlar som pissade där folk ska sitta samtidigt höll dom någon form av årsmöte dom svinade parkerade på tvärs i bilar som borde hittat skroten för flera år sedan en lämnade kvar ett rökmoln som påminde om slaget vid lytzen , gapade spelade stereo på full patte och tyckte kanske dom var helgrymma och när dom sedan åkte såg låg ölburkar mm kvar FINA KILLAR NÅGOT ATT VARA STOLT ÖVER men folk i min ålder ca 40 som beter sig på ett sånt sätt kan fan inte jag göra annat än tycka illa om.Glömde jag säga att de var kanonfulla kl 16 eftermiddag kanske jag gjorde .......:mad:

Medans vi var där så visade sig polisen mycket sparsamt dom var faktiskt där ett par ggr varje kväll ..........men det hjälper inte när dom är i samma ålder ........
Och varför lägga sig platt och inte säga ifrån ? Dom styrande som finns i Varberg måste väl för h ****e vara medvetna om hur deras ungdom beter sig för av 2 dagar jag var där skitade dom ner så pass att det var tvunget att komma ut städpersonal för att ta upp efter grisarna .
Det var fan inte efter husbilsåkarna som det såg ut , det var Varbergs egna grisar inget snack om det ..........
Och bara smyga undan är inget alternativ för dom ger dig inte en chans till det .......

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Det finns en alldeles utmärkt ställplats nere vid Apelviken med tillgång till dusch, toa, vatten, så varför provocera myndigheterna eller ungdommen vid fästningen.

Använd de resurser som finns tilldelat, gnälls det kanske de platser som finns avdelade också försvinner, ta seden dit man kommer och anpassas sig så brukar det mesta fungera.

/Bosse

Hej Bosse

Ja du att ta seden dit man kommer,,,,,,,, tror du att vi husbilsåkare sulle bli mer omtyckta då ????

Varför tror du de bilburna provoserande ungdommarna ända upp i medelåldern vill burna / rita streck i asfalten / gapa och skrika som idioter / spela på max med stereon / slänga flaskor och burkar / urinera osv.

Och detta just på parkeringen vid simmstadion ??

Vänd på kakan och ifrågasätt varför inte "packet" är i Apelviken eller ute på Getterön,,,,,,,, men
där är ju inga husbilar att jävlas med !!!

Som infödda Varbergsbor så vet vi att denna "sed" inte är någott nytt men det blir ju bara värre och värre.

Du kan ju höra med de som bor på Platsarna vad de tycker. Vad tror du...... Husbilarna eller "packet".

Uffe

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Fanns det inga husbilar i Apelviken och Getterön?

Jag for förbi Apelvikens ställplats i fredags kväll där var säkert 20 bilar så där fanns stora möjligheter att störa, men där är dom inte.

Har inte sett till "packet" ute på Getterön heller vad det anbelangar. Dom har helt enkelt gjort parkeringen vid fästningen till sin!

Men gör som ni vill, stå vid fästningen, för de som vill slippa störandet så finns, som jag tidigare anvisat ställplatsen vid Apelviken!

/Bosse

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Vi stod också några gånger vid fästningen förr - tyckte det var lagom långt till stan m m. Men vi upptäckte också att vi inte fick någon nattro så numera står vid alltid vid Apelviken och tycker där är kanonfint utmed havet och lugnt och skönt. Cyklarna har vi för det mesta med oss, så det är inga avstånd att prata om till stan.

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022

Hej,vi stod nere i Apelviken på Påskafton,enda oljuden som var va alla F........e smällare annars ett fint ställe alldeles vid havet.

F

F.d. 12156

Guest

Vid vilket Årtal började det bli acceptabelt att ungdomar och raggarpack ska göra livet surt för alla andra .
Det måste väl ändå vara ni som bor i Varberg som låter dom hållas ......jag tycker personligen att det är oacceptabelt när dårarna snurrar med bilen 2-3 meter utanför med en motor som ylar turbomatad på kanske 200-300 hk och däcken skriker när människor ligger och sover bilar som är trimmade till max , ni verkar inte ha en aning om vad lite som behövs för att få ett kast rakt in i en husbil det ska naturligtvis inte behöva förekomma i varken Varberg el Vadstena .

Hur ni än vrider och vänder så måste ni ta era politiker i örat och kräva att dom gör något åt situationen innan en katastrof inträffar . Det lovar jag det är bara en tidsfråga om dom tillåts fortsätta köra som vildar .........Har ni inga poliser i varberg som kan hantera ungdomarna el rättare sagt har ni inga vuxna poliser i varberg jag såg 5 stycken alla under 25 troligtvis väldigt unga iallafall .....troligtvis deras polare till på köpet ......

Skit samma om det är lugnare i Appelviken jag ska väl kunna sova var som helst utan att behöva få en motorhuv rätt in i bilen ....bara för att dom tycker att det är roligt .......
Tycker att det är hemskt att ni skyddar sånt ofog med , att man kan alltid ligga någon annnanstans:mad:

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Ja du Greven det är tydligt att man skall kapitulera för buset , det verkar som att man skall ta all skit och vara glad för att man får vistas på en parkering nära centrum i Varberg ,,,,,,,,, någon kanske har problem med att gå eller cyckla några kilometer och med de problemen är det skönt att kunna stå nära centrum utan att få ett he....e.

Själva har vi förmånen att kunna stå hos släkt eller barn i centrum men för den skull accepterar vi inte vad några tycker, att man får skylla sig själv om man vill stå centrumnära ( vid simmstadion ).

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej, har nyss skickat insändare till HN ang ställplats.

Sorgligt, kan nästan inte i ord beskriva hur jag känner när jag läser detta. Jag hade just fått hopp om Varbergs känsla för turistnäring och nationellt tänkande när det gäller Ställplatser för husbilar (ej husvagn) i vårt vackra Varberg. Turister som gärna handlar samt äter på Varbergs fina krogar kan väl inte vara någon nackdel. Vi har haft förmånen att hitta många fina platser runt om i Europa för oss och husbilen och nu fanns det hopp om att vårt vackra Varberg skulle visa sin bästa sida för husbilsturisterna som kommer hit. Varför inte ta itu med den störande biltrafiken istället. Sätt upp skyltar vad som gäller, om inte något annat anges så gäller 24 timmar vid P-skylt. Så klart att man inte har samma förmåner med bl a stolar o bord o grill utanför sin bil som på campingplatsen men det tror jag dom flesta husbilsägare vet. Utan eller ibland med liten avgift kan man på många ställen i Europa tömma tank och även få färskvatten, försök att göra något positivt, ge inte bara upp! Och som någon insändare skrev lite avundsjukt, att vi kunde stå på camping när vi har råd med så dyra bilar. Vi har kanske valt bort något annat för att kunna ha husbil. Vi har det vi behöver i husbilen så campingplatsen behövs ej. Sorgligt Gatunämnden och Varbergs styrande, om inte detta beslut rivs upp så skäms vi att tala om för våra Europeiska husbilsvänner att vi kommer från det anrika Varberg. Ni var ju på så god väg! Varför inte fullfölja med en centralt belägen ställplats.

Hälsningar:spinny:
Sanddammarna

F

F.d. 15874

Guest

Hej!vi har stått vid fästningen i Varberg vi med en gång, och det var en gång för mycket,det finns bättre platser än denna,precis som Bosse skriver.

per HBK891/

methana

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
24079
Medlemskap
2025

Hej!
Jasså, det är så det är med buslivet vid Varbergs fästning. Nattade över i husbilen där i sept förra året och visst var det buskörning på natten, men vi trodde väl det var någon enstaka händelse. Så tråkigt!

Platsen var ju fantastisk så vi var mycket imponerade över Varberg som anordnat så fin ställplats. Det är ju så här man vill kunna stå, nära till allt. Och vilken solnedgång!

Ja, då har Varberg lite att jobba med och då tänker jag inte på husbilsfolket.

Anna

Abben

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2025

Tycker man inte om busliv kan man som vi gjorde i helgen bo på Apelvikens camping. Lungt och bra med restaurang och affär med färskt bröd på morgonen.
Ha det bra alla.
Abben

Senast ändrad:

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Hej!

Så länge jag minns, så har hamn o fästningsområdet varit ett "tillhåll",
för bilburna "ungdomar".
Vi har ju själva vart unga en gång, och minns kanske hur kul det var att
"cruisa" omkring.
Simstadion har ingen ställplats, det är parkering!
Enda ställplatsen är Apelviken, finns flera fina restauranter alldeles intill. Och avståndet till "stan" är inte långt.
Det finns buss som går ofta, strandtåget på sommaren, taxi, cykel,
eller varför inte en promenad, för den som orkar o vill.

Välkomna till Varberg!
Hälsningar Ingela

T

tompaline

Guest
Varbergsfästning.....förlåt då!??

OOppss känner mig nästan skyldig för något jag inte gjort.
Mitt info om att det talas om att förbjuda husbilsparkering vid
Varbergsfästning var bara menat att hjälpa husbilsåkare att
slippa åka på böter framöver. Att det är sånt liv där nere hade
jag inte en aning om. Jag kan bara säga att som Varbergare
och husbilsälskare, alltid tyckt det varit trevligt o se er alla här.
Jag tänker självklart ta ett snack med politikerna om det ni nämner.
Men snälla ni skjut inte på budbäraren.

Det står ju i rubriken Under Markissen här snackar vi o har det gemytligt

mvh tompaline :yes:

T

tompaline

Guest

Ingele & Bosse
Vi kanske kan få strandtåget att göra någon tur dit bort (hållplats)
va tror ni ??

mvh Tommy o Ingela fr. Varberg

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Javisst Tommy o Ingela.

Ingen dum idé.

M.v.h. Ingela

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Vi får prova Apelviken om vi kommer tillbaka till Varberg över huvud taget.

Se mitt inlägg/min varning från juni i år.

icon8.gif
En natt i Varberg...... - 2008-06-28, 09:50

Hej!

Nu är vi på väg från Karlstad ut på semester. Efter ett litet stopp i Göteborg för att hälsa på vårt 9 månaders barnbarn kom vi till Varberg vid 21.30 tiden.

Stellplatsen vid fästningen är inte mycket att rekommendera. Ligger ju i och för sig otroligt vackert med havet och fästningen som utsikt.

Jag skriver för att "varna" mina klubbkompisar för detta ställe.
Vi var ca 15 husbilar som valt att övernatta där. Tyvärr så hade även hela Varberg motorburna ungdomar bestämt sig för att ge alla husbilar ett helvete. Förutom buskörning med sladd och spinn mitt bland husbilarna så används parkeringen som en naturlig plats att ta pisspaus på.
Men det värsta är ändå att man spelar musik så otroligt högt. Dom sista la av vid 04.30 på morgonen. Nu var det i och för sig en fredagkväll, men det var bland det värsta busliv vi upplevt på 8 år med husbil.

Jag undrar om det varit lugnare om vi stått i hamnen på andra sidan fästningen istället?

Nu fortsätter vi mot Helsingborg-Tyskland-Österrike-Italien-Slovenien-Kroatien

Vi önska alla en riktigt skön sommar

Åke o Birgitta :)

Toppen