• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varbergs underb.... ställpl.

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025
Med anledning av kommunalrådet Jörgen Warborns uttalande i samband med invigningen av den nya ställplatsen för husbilar . Var det såhär det var tänkt?

Husbilsåkande turister, välkomna till Varberg, västkustens kreativa mittpunkt. Nu vill vi möta det ökade behovet av ställplatser för husbilsturister. Vi har valt en plats som vi tror tilltala husbilsturisterna med en fantastisk utsikt över vår återvinningsanläggning och där man kan inandas den prekära doften av rötslam från stadens renhållningsanläggning. Till en kostnad av 125 kronor per dygn plus kostnad för förbrukad el får man stå på denna vackra grusplan. Någon annan service kan vi tyvärr inte erbjuda mer än att man under kontorstid, kan tömma gråvattentanken inne på renhållningsverket. Det är bara att ringa ett mobilnummer så visar personal i mån av tid var du kan tömma. Efter 17.00 och lördagar, söndagar och helger har vi stängt. Därför rekommenderar vi husbilsturister att besöka Varberg under kontorstid. Vi tycker att detta är ett steg i riktning för att göra Varberg till västkustens kreativa mittpunkt även om ställplatsen är placerad en bit utanför mittpunkten.
Vad tror ni husbilsturisterna tycker? Vilket mottagande kommer denna ”unika” ställplats få från besökande turister från övriga Europa?
TURISTVÄN

Detta hämtat från Varbergsposten i dag 2012 06 13.

T

Teddi

Guest
Sv: Varbergs underb.... ställpl.

gomorrn ludde o alla andra,,ja ser att väldigt många skrivit på,,men inte så många har fyllt i med lite eget tycke,,hur som helst,,hör av dej framöver,,

så åker ja ner till varberg med detta,,idag blir de premiärbad ihop med den finaste--varmaste dan hittills på öland,,klarar ja doppet(13 grader) så klarar ja varberg också,,ska försöka på en bild i vattnet,,om inte krampen sätter in,,:p,,,teddi,,

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Ska Varberg in här någonstans?

De län som är mest angelägna att få besök av husbilsåkare, i ordning:

Gotland
Jämtland
Halland ???
Blekinge
Kalmar (Öland)
Dalarna
Kronoberg

De kommuner som är mest angelägna att få besök av husbilsåkare, i ordning:

Borgholm
Gotland
Berg
Kiruna
Karlskrona
Härjedalen
Jönköping
Älvdalen
Mörbylånga

Följande kommuner är inte alls intresserade av husbilsåkare, osorterade:

Hofor
Aneby
Älvsbyn
Bjuv
Höör
Staffanstorp
Botkyrka
Danderyd
Huddinge
Järfälla
Nykvarn
Sollentuna
Sundbyberg
Täby
Upplands-Bro
Malå
Ale
Bollebygd

T

Teddi

Guest

hallå kenth,,de privata intiativet tar nog över generellt tror i varje fall ja själv,,i princip överallt,,ock då kommer säkert kommuner att hänga på,,de e ju mycke mindre byråkrati för privata intressen än för de kommunala,,men visst f-n skall dom ha en känga,,eller?? nu blir de bad kenth,, på #lellegotland# tack för alla dina tips,,kram från ove,,till din fru alltså:twitcy:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Var nere på denna plats för en vecka sedan, och krångligare incheckning får man leta efter!

Jag förstod jädrar i mej inte HUR man skulle knappa in, men efter många försök och ett förvånat utseende stod jag där med en vit plastbit och en blank pappersremsa som jag tror skulle föreställa ett kvitto!!

Priset för plastbiten var nog 15kr, eftersom hela kalaset kostade 140kr!!

Det var nog fler som inte fattade detta, eftersom det stod 5-6 husbilar och ett husvagnsekipage (förbjudet enligt skylten) utanför bommarna.

Hur man ska komma innanför bommarna med detta helvita kort vet inte undertecknad.

Återkommer INTE!

Hälsar
Kåre

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Heisan, dette høres ut som noe som er testet ut grundig - nei ikke det.
Skulle tro at den hvite plastbrikken er en rfid-tag som en skal holde foran et lite felt som bude være merket på bomstasjonen, selvfølgelig må en bil stå på nøyaktig rett sted foran bommen om leseren skal fungere. Har ikke besøkt stedet og tviler på om jeg gjør det også, men det vil ikke forundre meg om lesefeltet på bomstasjonen er plassert så lavt at det passer for lave sportsbiler og copilot må ut med brikken for å få en husbil gjennom - har set den løsningen for mange ganger på campingplasser i Europa.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Kan nog vara så Knut. Men anvisningarna var under all kritik, men en tysk som senare dök upp i ösregnet klarade sej, mer vana kanske, men gick bet på att få el i någon av stolparna vad jag såg.
Antar att man även där då ska använda denna plastbit! :twitcy:

Hälsar
Kåre

bennyja

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024

Insändaren som Eva & Ulf kopierat in fanns i Hallands Nyheter den 12 juni också.

Vi har åkt förbi den nya ställplatsen ett antal gånger och den enda gången det varit
någon där tror jag var första helgen i juni då betalautomaten var trasig och bommen
uppe.

Det verkar inte som om det blev någon större succé.

Fyra bilar fanns ute på femte vik vid 19-tiden. Då hade dom ytterligare sju timmar
innan det var dags att rulla vidare. Men hur långt? Det borde väl räcka att rulla över
vägen till den vanliga parkeringen? Där gäller 8 timmar och att parkera är väl tillåtet?

bennyja

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024

Jag ser i tråden "Övernattningsplats Getterön" att det faktiskt är förbjudet att parkera
mellan kl 02.00 och 06.00.

Får nog kolla skyltarna igen.:oops:

Heddelin

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4601
Medlemskap
2024

Lägg till Uddevalla och Orust. Dom är inte intresserade.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Var nere på denna plats för en vecka sedan, och krångligare incheckning får man leta efter!

Jag förstod jädrar i mej inte HUR man skulle knappa in, men efter många försök och ett förvånat utseende stod jag där med en vit plastbit och en blank pappersremsa som jag tror skulle föreställa ett kvitto!!

Priset för plastbiten var nog 15kr, eftersom hela kalaset kostade 140kr!!

Det var nog fler som inte fattade detta, eftersom det stod 5-6 husbilar och ett husvagnsekipage (förbjudet enligt skylten) utanför bommarna.

Hur man ska komma innanför bommarna med detta helvita kort vet inte undertecknad.

Återkommer INTE!

Hälsar
Kåre
----------------------------------------------------------------------------

Mmmmmmmm......... Pappersremsa som kvitto......
Jag anser mig nog som normalbegåvad :D och har tagit en dust med flera andra personer vid denna fantastiska betalautomat. Jag lyckades att betala 140:- och fick ett vitt plaskort, samt en fundering på vad som bevisar att jag betalat min avgift, kanske något magnetiskt på kortet eller....Man skulle alltså få ett papperskvitto som bevis. Då detta inte skedde så anser jag nog ändå att jag har gjort rätt för mig, och troligen har mycket annat strulat för bommen är numera helt bortmonterad.

Kommer man att ha nytta av kortet på andra ställplatser eller skall man bara spara det till nästa ev. besök på Getterön??? Montro kanske det duger till spackelspade.

Fundersam. JANKRO.

S

Stilia

Guest

Kontakta kommunen och ifrågasätt vad Du betalar för! Skulle kanske vara bättre för kommunen att öppna Getteröns parkering för husbilar igen? Behövs fler påtryckningar från medlemmarna- och HBK. Har kommunen svarat på de namninsamlingar som skett tidigare i år?

T

Teddi

Guest

detta upprop har ja lovat att åka ner till varberg med,,ja står för detta,, väntar på listan,,

Birgitta & Johann

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2390
Medlemskap
2025

Du har tolkad skyltarna alldeles rätt. P-förbud mellan kl 02,00 och kl 06,00. Detsamma gäller de särskild iordning gjorda husbilplatserna på den stora parkeringen vid fästningen. Vi var i Varberg i mitten av Juni och vi var rätt många som hade svårt att förstå tillägsskyltarna som sitter under P-skylten för husbilar. Därför ringde vi den lokala polisen som fick ta hjälp av kolleger för att kunna ge svar på vad som gäller. Det lär dröja innan det blir Varberg igen.

F

F.d. 50036

Guest

Varför bry sig om kommuner/platser som ser husbilar som ett besvär i vardagen? Gör som jag hoppa över dessa platser, Sverige är så stort och fullt av platser där vi uppskattas. Åk till dem istället!

Borgholm, Varberg, Lysekil, Hunnebo mfl får byta prisbild och inställning innan jag återkommer.

Rulla lungt och åk dit du känner dig välkommen, Torbjörn

STBEREVA

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2025

Helt rätt Eva och Ulf.Jag tycker att denna ställplatsen på getterön 5:e vik skall öppnas igen. Den nuvarande ställplatsen som kommunalrådet Jörgen Warborns invigde kan dom bygga ett kommunkontor,för dom gubbarna passar i den skiten.ALDRIG MERA VARBERG FÖR MIG ELLER ULLARED.Ingen normal husbilsägare skräpar ner efter sig,dom som inte sköter sig,sälj era bilar så BEHÖVER inte vi andra som sköter OSS LIDA.:mad::mad::mad::mad:
M V H
STBEREVA

Thomas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4835
Medlemskap
2025

Vi var också vid fästningen och funderade på skylten ??? . Fick höra att bilar hade fått böter . Vi for därför vidare till ställplatsen vid Apelvikens camping som ligger vid en härlig sandstrand. Kommer att stå där fler gånger. Måste även ge tummen upp åt en bra app som vi har kört efter i sommar Camp Guide sweden. Den har hjälpt oss när man inte riktigt vet var man kan parkera över natten.

Toppen