• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var sitter givarna till kyltemp och varninglampa kyl 2.5 TD ?

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 290
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2.5 TD
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Burstner A640 ?
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Kylsystem
Körde i går hem från Höga kusten ner över Avesta och Fagersta och stannade en stund i Nora innan jag for vidare till Karlskoga, då tändes en varningslampa som jag inte kände till sen tidigare, den småglödde i bland och slocknade, tändes helt eller småglödde som ett flipperspel i bland.

Stannade i Karlskoga å kollade i instruktionsboken och insåg att det var varning för hög kylartemp, men den analoga tempvisningen visade normal temp strax till vänster om 90 ?

Efter att rotat lite efter var givarna sitter på motorn och ringt å refererat med svågern som har samma motor så chansade jag och körde hem de sista 10 milen utan problem utan att lampan tändes, när jag kom hem så fick den stå på tomgång och man såg hur tempmätaren gick över 90 och åtminstone ena kylfläkten startade utan att varningslampan tändes !

Så då till frågan, är det de 2 givarna som sitter bakom remkåpan på motorns högra sida ?

P.S.
Tur att jag stannade och kollade eftersom remkåpans övre fäste hade gått av. den skarpa kant som satt kvar på kåpans bult roterade fritt och kunde gått in i remmen, tog bort bulten och gjorde en tillfällig uppfästning av kåpan !
Kanske det var det den varnade för sa svågern mest på skoj.
biggrin.gif

D.S.
 
F

F.d. 23327

Guest
Låter mer som om en kabel är skavd och ligger och småkortsluter,tempgivare för varningslampor brukar vara on-off dvs lampan ska inte kunna småglöda
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Jo, har misstänkt nåt liknande eller att givaren blivit dålig, fjäder eller termoelement som tappt spänsten.

Vet du om det är nån av de 2 som sitter bakom remkåpan på passagerarsidan ( på vattenpumpen ? ) ?

Om jag fattat rätt efter lite koll på elscheman så skall de 2 vara till den analoga mätaren och varningslampan.

Vill bara ha bekräftat att de 2 givarna är för kylvattentempen eftersom det då tyder på att nån av dom har felvisning, bör nog vara varningslampan då dessa givare tydligen inte slår till för än vid 115 grader enligt några reservdelsfirmor.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej

Jag hade samma fel på min HB FIat Ducato -91. Hade den inne på Lastvagnsservice i Uddevalla som är auktoriserade. Givaren var sönder så dom kopplade bort den. Enligt dom så är den onödig så länge det analoga instrumentet fungerar.

Bennie
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Troligtvis löst nu.

De 2 honkontakter som går ut från en större kabelstam låg med bakkanterna mot styrservorör av metall som är klamrade med metallklammers mot karossen den kontakten som är för varningslampan hade ingen isolering sista millimetrarna innan kontakten vilket troligtvis med rätt vinkel jordade den mot servorören.

Flyttat lite på kabelstam, kontakter och rören.
Väldigt pilligt att göra nåt i det hörnet av motorutrymmet.

Bennsan, bra att veta, den analoga mätaren verkar leva så jag kommer att lita på den om samma problem dyker upp igen.
 
Toppen