Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 290
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2.5 TD
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Burstner A640 ?
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Kylsystem
Körde i går hem från Höga kusten ner över Avesta och Fagersta och stannade en stund i Nora innan jag for vidare till Karlskoga, då tändes en varningslampa som jag inte kände till sen tidigare, den småglödde i bland och slocknade, tändes helt eller småglödde som ett flipperspel i bland.
Stannade i Karlskoga å kollade i instruktionsboken och insåg att det var varning för hög kylartemp, men den analoga tempvisningen visade normal temp strax till vänster om 90 ?
Efter att rotat lite efter var givarna sitter på motorn och ringt å refererat med svågern som har samma motor så chansade jag och körde hem de sista 10 milen utan problem utan att lampan tändes, när jag kom hem så fick den stå på tomgång och man såg hur tempmätaren gick över 90 och åtminstone ena kylfläkten startade utan att varningslampan tändes !
Så då till frågan, är det de 2 givarna som sitter bakom remkåpan på motorns högra sida ?
P.S.
Tur att jag stannade och kollade eftersom remkåpans övre fäste hade gått av. den skarpa kant som satt kvar på kåpans bult roterade fritt och kunde gått in i remmen, tog bort bulten och gjorde en tillfällig uppfästning av kåpan !
Kanske det var det den varnade för sa svågern mest på skoj.
D.S.
Chassiemodell: Ducato 290
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2.5 TD
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Burstner A640 ?
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Kylsystem
Körde i går hem från Höga kusten ner över Avesta och Fagersta och stannade en stund i Nora innan jag for vidare till Karlskoga, då tändes en varningslampa som jag inte kände till sen tidigare, den småglödde i bland och slocknade, tändes helt eller småglödde som ett flipperspel i bland.
Stannade i Karlskoga å kollade i instruktionsboken och insåg att det var varning för hög kylartemp, men den analoga tempvisningen visade normal temp strax till vänster om 90 ?
Efter att rotat lite efter var givarna sitter på motorn och ringt å refererat med svågern som har samma motor så chansade jag och körde hem de sista 10 milen utan problem utan att lampan tändes, när jag kom hem så fick den stå på tomgång och man såg hur tempmätaren gick över 90 och åtminstone ena kylfläkten startade utan att varningslampan tändes !
Så då till frågan, är det de 2 givarna som sitter bakom remkåpan på motorns högra sida ?
P.S.
Tur att jag stannade och kollade eftersom remkåpans övre fäste hade gått av. den skarpa kant som satt kvar på kåpans bult roterade fritt och kunde gått in i remmen, tog bort bulten och gjorde en tillfällig uppfästning av kåpan !
Kanske det var det den varnade för sa svågern mest på skoj.
D.S.