• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var placerar ni pallbockarna? Fiat/ALKO.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Hejsan!
När man lyft upp bilen och skall jobba under den skall man naturligtvis använda pallbockar. Jag har kikat under min Fiat Ducato 2005 med ALKO chassi och funderar på var man lämpligen ställer pallbockarna i fram resp bak. Domkraftsfästet är ju uppenbarligen stabilt nog, men det är ju redan upptaget av domkraften. I synnerhet med en garagedomkraft blir ju också området i närheten svårt att "komma till" med pallbocken eftersom domkraften blockerar markytan. Hur brukar ni göra? Någon som sett en rekommendation i verkstadshandbok eller liknande? Bilens instruktionsbok säger inget om var de skall placeras.

//Mats

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Var placerar ni pallbockarna? Fiat/ALKO.

Ibland kan man ställa in en pallbock "inuti" garagedomkraften så att den hålls uppe på ett säkert sätt. Annars gäller det att hitta fästpunkter som ser ut att vara lämpliga.
EssoJ

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Ibland kan man ställa in en pallbock "inuti" garagedomkraften så att den hålls uppe på ett säkert sätt. Annars gäller det att hitta fästpunkter som ser ut att vara lämpliga.
EssoJ

Hej. använder inte domkraft vid service/oljebyte under bilen, har 2 hemgjorda ramper som jag kör upp på. Baktill är det ganska högt ändå på Gammeln (FIAT 91a)

Jägarn

F

F.d. 2577

Guest

Jag ställde upp bilen förra helgen och lyfte då på ramen, så nära dom möjlig vid domkraftfästet. Pallpockarna satte jag under ordinarie domkraftfäste. Tanken med detta är, att lyfta bilen kan man nästan göra var som helt på ramen, men skall den stå länge vill jag att den skall belasta orginalplatser.
Bak hittade jag ingen bra plats, orginalfästet sitter väldigt långt fram, satt pallbocken under bakersta bladfjäderinfästningen. Nåja nu lyfter jag inte bilen utan bara avlastar med höjning 3-4 cm.
Leffe

Toppen