• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej,
Har beslutat mig för att installera 1st solpanel på ca 250 watt samt en mppt regulator.
Vore tacksam om någon kunde tala om för mig var någonstans jag skall koppla in solpanelen någonstans.
Bifogar bilder på befintlig el utrustning.
Husbilen är en Hobby Sphinx Iveco 770 GEMC 2009.
Mvh
/Thomas
 

Bilagor

  • Elektronikblock_1b.jpg
    Elektronikblock_1b.jpg
    119,5 KB · Visningar: 13
  • Elektronikblock_2b.jpg
    Elektronikblock_2b.jpg
    110,4 KB · Visningar: 11
  • Elektronikblock_3b.jpg
    Elektronikblock_3b.jpg
    122,8 KB · Visningar: 12
  • Batteriseparator_2.jpg
    Batteriseparator_2.jpg
    373,3 KB · Visningar: 19
  • Batteriladdare_3.jpg
    Batteriladdare_3.jpg
    393,8 KB · Visningar: 17
  • Gelbatteri_2.jpg
    Gelbatteri_2.jpg
    378,3 KB · Visningar: 18

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

De tre første bildene er av 230V distribusjonsboksen, ingen sted for solpanel.
Med cde blokken er det oftest slik at en kan koble regulatoren parallelt med laddaren fra 230V uten å få konflikt.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Ok, tack.
Skall dels öppna boxen samt se om jag kan skaffa fram en svensk eller engelsk bruksanvisning/manual till den där.
Jag har en på tyska.
/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Lars o margareta,
Efter det att du kopplade solpanelen på det sättet så har det alltså fungerat utan problem?
Och din "gamla ordinarie" batteri laddare som jag antar sitter kvar, fungerar den som vanligt ändå också?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Traded
ja det fungera bra ,inkopplat på min fabriksnya bil av husbilsfirman som jag köpte av.. vet inte varför dom ej kopplade in på Ebloket kanske onödigt lång kabel ?? Lasse
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Med cbe sin logik er det bare et par små forskjeller om en kobler parallelt med eksisterende ladder, direkte på batteribank eller 3-pinns solarkontakt. Via elblokk ser en ladning og utladning på blokkens display, solarkontakten styrer et visuellt signal om at det kommer strøm fra solpanelet. Glemmer en displayet så er det ingen forskjell på disse tre måter å koble regulatoren.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Ok, jag är böjd att koppla solpanelen till regulatorn, och regulatorn direkt till batteriet, med säkringar så klart.
Tack för tipsen.
Något schema har jag inte.
/Thomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

På det viset har du selv full kontroll på kablene, og maks nytte av panelene og du har kort/grov kabel regulator til batteri. Kort nok kabel med trygg føring så trenger du ingen ekstra sikring utover de som er i regulatoren.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Ok Knut,
Jag gillar också att jag med ”direkt-koppling” erhåller större kontroll och överblick om något mot förmodan någon gång ändå skulle gå galet.

Kabelåtgång mellan solpanel på ca 250 watt och regulator uppskattar jag till ca 6-7 meter.
Kabelåtgång mellan regulator och batterierna uppskattar jag till 50 ca.
Har du även någon uppfattning om hur tjocka kablar jag bör ha på respektive avstånd/sträcka?
/Thomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Selv ville jeg brukt 4 kvadrat hele veien, dette holder i massevis på den korte kabel mellom regulator og batteri - det er her et spenningsfall ville være kritisk. På den lange kabelen panel til regulator er det ikke like kritisk, det er spenning i overflod og effekttapet vil bli minimalt med denne dimmensjonen. Teoretisk ville det gå med 2,5 kvadrat, men da er vi i nærheten av finregning og det er jeg for lat til.

Men i min egen bil brukte jeg 6 kvadrat med 250W panel og omtrent like lange kabler - det er overkill!
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Bra.
Då har jag bestämt mig.
Det blir 4 kvadrat mellan solpanel och regulator.
6 kvadrat mellan regulator och batteribank.
Hade
/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Cheetah1
Lite för tidigt att säga kanske.
Jag är i alla fall väldigt glad över husbilen och tycker om möjligt ännu mer om den nu när jag har den i mitt förvärv än då jag tittade på den på mobile.de
Vad tycker du själv om din 650 Se?
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Med cbe sin logik er det bare et par små forskjeller om en kobler parallelt med eksisterende ladder, direkte på batteribank eller 3-pinns solarkontakt. Via elblokk ser en ladning og utladning på blokkens display, solarkontakten styrer et visuellt signal om at det kommer strøm fra solpanelet. Glemmer en displayet så er det ingen forskjell på disse tre måter å koble regulatoren.

Hej.
En fråga till dig Knut eller annan El-kunnig, om man kopplar solpanelen direkt till batterierna via regulatorn, hur fungerar laddningen från generatorn när man kör bilen. Solpanelen ger ju 13,9 volt om solen är effektiv, vad styr generatorladdningen när bilen startas?

Jag frågar därför att jag hade solpanelen via regulatorn kopplad direkt till bodelsbatteriet förut. Upplevde det som att när solpanelen laddade bra så började inte bilgeneratorn att ladda bodelsbatteriet när jag startade bilen. Mätte inte på något sätt, men såg på amp mätaren att laddningen inte ökade när bilen startades.
När jag kopplade om regulatorn till elektonikblocket så fungerade det normalt (med stor laddning från generatorn när bilen körs, även när solpanelen laddade bra vid starten).


Passar på i denna tråd med frågan, det kan vara intressant att veta om/hur solpanelskopplingen påverkar annan laddning.

/ Leif
 
Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Cheetah1
Lite för tidigt att säga kanske.
Jag är i alla fall väldigt glad över husbilen och tycker om möjligt ännu mer om den nu när jag har den i mitt förvärv än då jag tittade på den på mobile.de
Vad tycker du själv om din 650 Se?
Joråvars, det är väl inte så illa, gott om förvaring och sådär, men jag upplever den som lite smäckig, och det fattas finesser, ingen plats för TV, ingen radio, inte ens laddning av bildelsbatteriet så man kan ha den radion igång, inga 12V-uttag, inga finesser alls. Bara sova, äta och skita, inget mer. Allt går väl att lösa dock, vi kikar på att montera lite bättre belysning (LED) och en TV under vintern, så får vi väl se. Vintern ja, den är ju inte vinterbonad för 5 öre.

Nåväl, nu blev det för mycket text, hehe, men ah, nåt modernare och liiten aning lyxigare skulle sitta fint. Skulle vilja ha möjlighet till 3 separata sängar också, så därför funderar vi lite på alkov.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

lejoh, lading fra motorens generatorer normalt litt primitiv - en stadig stigende spenning opp til en maks spenning fra generatorensom varierer fra 13,7 til 14,4 volt avhengig av hvilken regulator som sitter i bilen. Så kommer spenningsfallet i kablene fra generator til bodelsbatteri - og vi sitter igjen med i beste fall 80% av maksimal ladning. En DC-DC lader kan lade til 100% ved å bli styrt av D+ signalet.

En moderne flerstegs ladder fra 230V og en MPPT solar regulator føler av spenningen på batteriet og gjennomfører oppladingen av batteriene optimalt.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Var kopplar jag in solpanelen någonstans?

Joråvars, det är väl inte så illa, gott om förvaring och sådär, men jag upplever den som lite smäckig, och det fattas finesser, ingen plats för TV, ingen radio, inte ens laddning av bildelsbatteriet så man kan ha den radion igång, inga 12V-uttag, inga finesser alls. Bara sova, äta och skita, inget mer. Allt går väl att lösa dock, vi kikar på att montera lite bättre belysning (LED) och en TV under vintern, så får vi väl se. Vintern ja, den är ju inte vinterbonad för 5 öre.

Nåväl, nu blev det för mycket text, hehe, men ah, nåt modernare och liiten aning lyxigare skulle sitta fint. Skulle vilja ha möjlighet till 3 separata sängar också, så därför funderar vi lite på alkov.

Cheetah1
Det barskåpsliknande glasskåpet med blå belysning är märkvärdigt corny, och ja, det skåpet är smäckigt, - det är väl bara förnamnet?

Jag saknar dock faktiskt inte vare sig finesser, TV eller TV-utrymme.
Separata sängar och sov-alkov finns det också gott om.
Så jag ”sover, äter, skiter” och garvar jag.
/Thomas
 
Toppen