• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var kan jag väga vår husbil?

F

F.d. 25144

Guest
Har läst i trådar om vikten (hehe) av att hålla sig inom rätt vikt på sin fullpackade husbil...

Nu undrar jag var det finns något ställe i Helsingborgstrakten (NV-Skåne) som jag kan provväga vår husbil. Min totalvikt får vara max 3500 kg. Jag är nyfiken och lite bekymrad att vi inte alltid kör inom lagens gräns gällande just VIKTEN.

Något speciellt att tänka på inför denna provvägning? Diesel (100 l), vatten (115 l, gråvatten (?), antal personer (4 bältade platser), gasoltuber (har 2xp11) osv...?

Tacksam för relevanta tips!

Hälsar
/ChristerP

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Var kan jag väga vår husbil?

Det finns våg på E6 mellan södra och norra infarten till Helsingborg, dessutom på båda sidor motorvägen.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Åker du dit för att väga så passa på att göra det på båda sidorna av vägen. Jag har en känsla av att vågarna inte visar helt rätt. Den för södergående trafik visade -60kg när vågen var tom men jag tyckte inte vikten på bilen stämde även om jag korrigerade för de negativa 60 kilona.

Skriv gärna här om du åker dit.

F

F.d. 25144

Guest

Kostar vägningen något och är den bemannad?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är polisens kontrollstationer där vågarna är inkopplade dygnet runt. Vanligtvis är det obemannat utom när det pågår någon aktion från Trafikpolisen. Det är alltså bara att köra upp och fram till vågen.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Många soptippar/återvinningsstationer har våg för sopcontainerbilar.
Frågar man vänligt först brukar det gå bra och kostar inget!
Man får stå ut med spydiga kommentarer som "Skall du slänga den bilen redan, kan väl jag få göra det åt dig!" :D
Vågen har mindre än 5 kilos noggrannhet. Väger mig själv först för att kontrollera.
JvH

F

F.d. 25144

Guest

Då kanske man inte skall ha med tanten när man kör på tippen.... ?
Man vill ju inte bli av med henne, inte kul att åka husbil själv!

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Det beror helt på vad man har för förhållande till henne!
Jag vågar inte ta med mig min fru när jag åker dit, är rädd för att hon lämnar kvar mig!:D

F

F.d. 25144

Guest

AJDÅ! Tänkte inte på den möjligheten...:wideeyed:
Man får akta sig för vad man säger.

Kanske lite utanför ämnet det här men det är skoj med lite humor blandat med alvar!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jadu ChristerP ta det försiktigt.

Vad det gäller vägning så har jag aldrig blivit nekad att låna vågen på bilprovningen. Faktiskt också gratis.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Efter årets tur genom bilprovningen så stod jag med ett blank papper i handen och var på väg ut till bilen som stod parkerad bredvid vågen. Så jag frågade vänligt om jag kunde köra upp på vågen. Fick ett lika vänligt svar tillbaks "ja det får du men det kostar 250:- kronor", det blev till att knyta näven i fickan och gå ut och köra förbi vågen.
Man bör väga någon gång, vägde senast när vi körde iväg på huvudsemester. Hela familjen i bilen, fulla gasoltuber, 4 cyklar, full packning, full färskvattentank som resulterade i ca150kg överlast.

F

F.d. 52929

Guest

Vi vägde vår på lantmännen i hörby, fick slinka in mellan traktorerna som lämnade säd. den vågen slår nog inte så mycket fel skulle jag tro.

F

F.d. 25144

Guest

Tack alla snälla för olika tips på vägningsställen. Får väl se vilken plats jag passerar först (eller bäst) med eller utan hustru. Sen gör de ju så klart inget om det är "free of charge" där jag hamnar...:yes:

Lovar att rapportera husbilens matchvikt senare.

Ha en bra husbilsdag, den börjar ju solig o fin här i nordvästskåne!

/ChristerP

Senast redigerad av en moderator:

Zodiac

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2025

Är det någon som vet vart man kan väga husbilen runt Avesta??
Mvh Zodiac

H

hianders

Guest

Hej! Det finns en våg vid rondellen vid nya förbifarten vid Sala. Mittemot rast/ställplatsen på andra sidan vägen. Det är ju bara lite drygt tre mil dit.

Eller vid Mälby Grus på väg mot Salbohed. Vi har pratat vackert med dem och fått väga vår husbil där.

Hälsningar
fru hianders/Inger

Zodiac

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2025

Hej igen
Det var jätte bra, har inte sett detta tidigare,

jag tycker om det inte är för bökigt eller onödigt
men kanske det skulle kunna finnas med GPS numret också i listan för platserna

Mvh Zodiac

F

F.d. 25144

Guest

Ja då var sanningens minut inne. Igår söndag var jag o hustrun en sväng i Rydebäck/Fortuna. Hade bestämt mig för att kontrollväga husbilen. Så på hemvägen körde vi på vågen vid motorvägen, kontrollplats Helsingborg. Koll om det fanns någon bemanning. Nej, inte en själ syntes till. Kör upp på vågen.....och AJAJAJDÅ. Den visar 3560 kg, INTE bra.

Vår bil har en tjänstevikt på 3150 kg, maxlast 350 kg och totalvikt på 3500 kg (på reg.beviset dvs).

Så vad hade vi i lasten: Jag o hustrun, ca 85 liter diesel, ca 80 liter färskvatten, ca 3 kg mat i kylen, full köksutrustning, TV, 1 handduk på toan, reservhjul i garaget + 4 stolar och bord i plast.

Obs! inget gråvatten, inga kläder, inga täcken, inget på toan (förutom handduken) och ett nästan tomt kylskåp/frys osv.

Konklusion: Det går knappast att köra lagligt om man skall ge sig iväg 2 personer och övernatta i den här bilen !!!!!!!

Hur är det egentligen tänkt att det skall kunna fungera? Det är väl en högst relevant fråga....

Det som väger mest måste man i så fall ta av. Diesel, färskvatten och reservhjul. Då får både jag o hustrun följa med men knappast något mer!

Det känns lite som moment 22 det här....

/ChristerP

F

F.d. 50069

Guest

Hej ChristerP med fru!
Ni kan vara lugna! Erat fall är inte hopplöst:wink:. Ni har nu en vägd vikt att utgå ifrån, eller hur!
Det var ingen speciellt stor övervikt! bara lite lagom:rolleyes:
Plocka bort reservhjul, ta bara med de campingmöbler ni behöver! Ni är ju bara två! Kolla i köket! Behöver ni allt som ni betecknar som full utrustning? Två Tuber? Tänk efter noga!
Väg det som ni plockar bort!
Sedan är det bara att väga in det ni tycker är nödvändigt istället för det gamla som åker ut !

Jag tror absolut att ni kan fortsätta att vara ute och brumma med bara lite överlast!

Anders som har gjort "resan":eek:

Senast redigerad av en moderator:
Toppen