• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Var kan jag hitta detta körriktningsvisar glas

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
765
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hej
Vet någon vart man kan köpa detta glas körriktningsvisor som gått sönder?
Jag har googlat ett tag nu men har inte sett det någonstans
Med vänliga hälsningar 30 grader Skåne
 

Bilagor

  • 20240829_163753.jpg
    20240829_163753.jpg
    1,4 MB · Visningar: 94
  • 20240829_163738.jpg
    20240829_163738.jpg
    1,1 MB · Visningar: 96
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det kan vara svårt att få tag i äldre glas till olika smålysen. Om det är Hella eller någon känd firma som gjort dem finns det oftast både tillverkare och ett nummer i plasten, utan nr. är nog bara en återförsäljare med det märket på husbil aktuell.... Men svaret blir ganska säkert "finns inte längre".
Enklast brukar vara att köpa ny/nya och byta ut dem helt enkelt.
Jag bara funderade på, du skrev körriktningsvisare. Är det blinkers som de är kopplade till, det brukar inte vara helt ok. med blinkande positionsljus enl. besiktningen... Men det som kan strula för jag tänkte föreslå nya med lite äldre modell från Biltema med dioder i som troligen täcker över den äldre ytan. Men är det blinkers de är till så kan det strula lite för ditt blinkrelä är troligen belastningsberoende och kan ändra takt eller knappt blinka alls om det blir strömsnåla dioder i stället.
Men jag ser att det står 5W i hållaren och så svag lampa brukar det inte vara i en blinkers.....??
Annars så skulle nog ett par av dessa med lite äldre utseende vara ok. på din bil.
Screenshot_20240829_184712_Biltema.jpg
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
765
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hej, det kan vara svårt att få tag i äldre glas till olika smålysen. Om det är Hella eller någon känd firma som gjort dem finns det oftast både tillverkare och ett nummer i plasten, utan nr. är nog bara en återförsäljare med det märket på husbil aktuell.... Men svaret blir ganska säkert "finns inte längre".
Enklast brukar vara att köpa ny/nya och byta ut dem helt enkelt.
Jag bara funderade på, du skrev körriktningsvisare. Är det blinkers som de är kopplade till, det brukar inte vara helt ok. med blinkande positionsljus enl. besiktningen... Men det som kan strula för jag tänkte föreslå nya med lite äldre modell från Biltema med dioder i som troligen täcker över den äldre ytan. Men är det blinkers de är till så kan det strula lite för ditt blinkrelä är troligen belastningsberoende och kan ändra takt eller knappt blinka alls om det blir strömsnåla dioder i stället.
Men jag ser att det står 5W i hållaren och så svag lampa brukar det inte vara i en blinkers.....??
Annars så skulle nog ett par av dessa med lite äldre utseende vara ok. på din bil.
Visa bilaga 235682
M.v.h. JANKRO.
Jo det är blinkers. Tack för ditt utlägg Det är bra information
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hej Hans Erik. Jag tror också att du bör byta ut på båda sidorna. Min idé är.... köp med vanlig glödlampa. Något liknande som du redan har. Du kan kolla runt lite.... typ Biltema Jula Mekonomen eller någon firma som säljer släpvagnar. Kan också finnas hos någon husvagns försäljare... men de är ju ofta lite dyrare.
Jag hade kollat med Mekonomen eller MECA först.

Ps jag är ingen expert.... men kanske är det så att 12 volt minus ansluts till chassit....till aluminium väggen? Och fixa till sladd o gör rent 12 volt plus.
( jag ser inte med såna hökögon på min lilla mobil... Jankro tittar nog i vanlig dator? ?)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tony o nettes fynd är ju lite oldtimers i stilen...

Jag hittade detta obs finns i Lund...
Men om färgen är godkänd? ? ?
Och nominell spänning 1,5 volt? ! ?




Den sista finns i Fosie Malmö.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
374
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
För att blinkers ska vara typgodkända så ska det stå E6 i linsen.

 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Britax 813 gågggla på det... Helena o lasse fixade det. Tror jag... Om du nu tvunget vill ha samma. Sen måste du kolla tillgänglighet...


Såld.. på ebay.. men kolla tydliga bilder.
Och skickas inte till Sverige... välj .. original annons.... original listing

 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
765
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
För att blinkers ska vara typgodkända så ska det stå E6 i linsen.

Det står e11 på min andra hela blinkers glas, kanske är så att det ska vara minst e6
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
374
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
E visar att den är godkänd i eu och siffran vilket land som sökt godkännandet. En belysning märkt E11 är godkänd i Storbritannien och också godkänd i Sverige.

Det ska stå R6, skrev fel i mitt inlägg ovan.
 
Toppen