• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAR HITTAR JAG SOLSKYDD FÖR BILDÄCK?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Jag letar efter solskydd till mina bildäck utan framgång. Möjligen beror det på att bilen har dim. 265/70R16.
Kan någon ge mig ett tips om var de kan köpas?
//Conny
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: VAR HITTAR JAG SOLSKYDD FÖR BILDÄCK?

har inte husvagnssvensson såna fast till husvagn ?
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: VAR HITTAR JAG SOLSKYDD FÖR BILDÄCK?

Hej!

Jag läste någonstans att ett däckskydd mot solen är mer till skada än nytta, eftersom värmen bakom ett sådant skydd blir så hög, och det skadar däcket mer än när det står i solen.

Mvh

Bosse
 
S

Stråken

Guest
Sv: VAR HITTAR JAG SOLSKYDD FÖR BILDÄCK?

Bakom ett solskydd bildas ozon som torkar ut gummit i däcket, sä det är bättre att var utan skydd.
Stråken.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: VAR HITTAR JAG SOLSKYDD FÖR BILDÄCK?

Nyfiken, var kommer ozonet ifrån?

// Pär
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: VAR HITTAR JAG SOLSKYDD FÖR BILDÄCK?

Ozon bildas när ultraviolett ljus träffar syreatomer. Vid svetsning (särskilt elsvetsning) bildas det mycket ozon. Hur det kan bildas bakom ett solskydd, det vet jag inte.
Calle
 

Ramegni

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021
Sv: VAR HITTAR JAG SOLSKYDD FÖR BILDÄCK?

Hej,
Det vore intressant om någon som vet kunde förklara varför man skall ha solskydd för husbilsdäcken när bilen står uppställd. Har själv haft husbil i 25 år och alldrig använt solskydd trots flitig vistelse i södra europa med mycket sol. Vad är bäst solskydd eller inte?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: VAR HITTAR JAG SOLSKYDD FÖR BILDÄCK?

Om man nu skall ha solskydd på däcken bör man då inte solskydda allt gummi på bilen:confused:
Tänkte på fönsterlister mm. Även plast som takluckor mm
Tror för min del att det är helt onödigt bara en massa besvär, däcken slits ju och måste bytas efter ett tag.:D

GH
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: VAR HITTAR JAG SOLSKYDD FÖR BILDÄCK?

Förr i världen när däcken tillverkades i naturgummi kunde solstrålarna göra gummit sprött. Idag är däcken nästan okänsliga för UV-strålning.
 
Toppen