• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var är det lämpligt att avgasröret mynnar?

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Var avgas system får mynna nu verkar ganska fritt. Står en VW Crafter på gårdsplan. Kollade på den, där mynnade röret ut åt höger röret slutade under bilens ram , ganska långt in under skåpet.
Men det ser mycket häftigare ut på en amerikansk pickup.
Bakre delen av systemet på vår veteranbil ser väldigt hembyggt ut. Kan finnas något skäl till det. På de broschyr bilder som finns på dessa bilar kan inte jag se vart systemet mynnar.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Enligt principen att inget ämne är för litet för att nördas sönder så har min spaning på avgasrör fortsatt. Nu senast på grannens jobbar bil en Ford Ranger pickup från -17 där mynnar röret framför bakaxeln innanför högerbakhjul. Bil provningen var lindrigt imponerad. Finns inte någon möjlighet att få på något avgasutsug eller genomföra ett test av avgasvärden. Verkar inte som att reglerna för hur det får se ut inte går i takt med möjligheten att kolla att reglerna för avgasreningen följs.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Antalet avgasrör bestäms av antalet cylinder rader En cylinder rad ett rör två cylinder rader ( boxer eller V-motorer) två rör.
två slut rör på en radmotor är bara fånigt. Väl ljud skapas av en rak diesel sexa med ett rakt rör efter turbon.
Göran i Björnarbo
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Antalet avgasrör bestäms av antalet cylinder rader En cylinder rad ett rör två cylinder rader ( boxer eller V-motorer) två rör.
två slut rör på en radmotor är bara fånigt. Väl ljud skapas av en rak diesel sexa med ett rakt rör efter turbon.
Göran i Björnarbo
Nja. Jag har dubbla på min Volvo med rak 4 (visserligen med turbo och kompressor matning) och ett på min Cheva med V8...
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Antalet utblås enl ovan är min åsikt. I min värld har en rak motor ett utblås. Som det är idag så är dubbla utblås någon form av symbol för kraft, lite fånigt i mina ögon. På Saab 900 tycker många att det är häftigt med dubbla pipor typ hagelbössa, jag för min del kände att det ska vara ett ovalt rör så såg min bil ut i original.
Göran i Björnarbo
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
I mitten på 80-talet var vi flera som importerade Chevrolet Vans och tynade dem som lastbil med bodel. Vi fick bygga om avgassystemet eftersom katalysator inte var godkänd i Sverige. Då var regeln att avgasröret skulle gå ut på vänster sida någonstans men bakom passagerarplatserna eller bakåt.
 
Toppen