• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vanligt med fuktproblem ?

F

F.d. 24320

Guest
Vi var i Kalmar igår på en firma och tittade på husbilar jag och sambon.
Har varit där innan och hittade något jag tyckte vi båda skulle titta på, men då fick sambon se något som oroar mig rätt mycket.
Vi stog inne i en husbil som bara var ett par år gammal, såg ut att vara i näst intill nyskick,
när hon upptäckte att det kom vatten från taket, vid lite närmare titt av mig ser jag att det förmodligen kommer runt takluckan i mitten av bilen och rinner vidare mellan inne och yttertaket mot sidan. droppade en droppe ungefär var sjätte sekund, då det inte har varit blött och husbilen inte var nytvättad antar jag att det står vatten i konstruktionen som sakta letar sig ut.
Det är inte första utan tredje husbilen vi upptäcker detta på hos denna firman.

Jag undrar lite hur vanligt det är på husbilar med inte allt för många år på nacken med sånahär problem ?

Har förstått efter att ha varit på forumet här en tid nu att ett husbilsköp utan en riktig fuktkontroll hos opartisk firma är helt otänkbart, men hur säkert är ett sådant test?

UNdrar också om det inte finns husbilar med "täta" karosser, alltså som inte har skarvar som gör dessa problem möjliga.
Blev faktiskt rätt skrämd när jag såg detta på en husbil i till synes nyskick, alla bilar och husvagnar på denna firma ska dessutom vara genomgågna och helt ok. Hur mycket kan man lita på det igentligen.

Inte utan att man som förstagångsköpare för iskalla fötter.
Och att lita på säljare med välsmort munläder verkar ju vara det mest idiotiska man kan göra. Det konstigaste är att firman i fråga vad jag förstått har gått rÿkte, och mina svärföräldrar handlat 3 nya husvagnar där och verkligen rekomenderar dom. Men så har dom bara haft problemfria erfarenheter också.

Kanske ska man tänka om sin strategi att hitta "husbilen" vi vill ha, och istället koncentrera oss på att hitta en firma vi vill handla av, dvs en där vi vet folk handlat från och fått problem som firman sedan tagit ansvar för. tråkigt kanske att det ska behöva vara så.
Även att handla själva eller via hjälp från tyskland ser mer och mer olämpligt ut då jag inte är särskillt kunnig på husbilar och säkert lätt skulle kunna luras att köpa grisen i säcken.

Lite tankar och oro jag behövde få ur mig bara. Tack för ett strålande forum med hjälpsamma människor och mycket svar på massa frågor.

MvH Benny & Camilla

F

F.d. 50036

Guest
Sv: vanligt med fuktproblem ?

Hej Benny

Har haft två husbilar men aldrig stött på fukt, du har nog haft otur!?!

Nu har jag min andra bil som jag köpt ny, en Bürstner Argos 747-2. Denna bil har jag tänkt att ha många år (få se hur det går!). Fick följande råd av en firma (Stentorps Husvagnsservice) jag litar fullt på. Gör en oberoende fukttest varje höst.

Varför det?
Jo då har bilen troligtvis används senaste halvåret under semester mm. Har det då läckt in vatten eller kanske läckt i vatten/värmesystem så hittar man skadan och då troligtvis ganska nära i tid då skadan började. Finessen med detta är att då är det förhållandevis billigt att laga, kanske bara öppna upp och låta torka och byte av något ytskickt.

Låter du det gå flera år mellan fukttesterna så riskerar du stora och dyra reparationer där reglar och stora delar måste bytas ut. Prislappen kan då bli vad som helst.

Ser många som låter sin husbil/husvagn stå ute utan skydd under hela vintern utan tillsyn och detta är nog det värsta man kan utsätta sitt fordon för. Om man verkligen tänker till finns det många sätt att skydda sitt fordon på under vintern. Hjulas husbilspåse/tält, wirehus eller liknande, bygga ett skärmtak eller hyra in sig någon stans mm.

Låt inte fukt skrämma dej men se till att du köper ett fuktfritt fordon och att du sedan tar hand om den på bästa sätt.

Lycka till Torbjörn

F

F.d. 52943

Guest

Om det droppar in är fuktproblemen så uppenbara att de inte borde vara något problem - gå vidare till annat objekt.

Lömskare är det när man inte ser att det läcker och måste använda fuktmätnngsintrument för att upptäcka problemen. Hyr/köp en fuktmätare och kolla själv - better safe than sorry! (säger han som mätte - såg fukt men trodde det var fel på mätaren). Insåg så småningom problemet och fick det löst via garantin.
:cool:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ikke helt uvanlig på endel biler med rammekonstruksjon og skjøtte plater på taket og dårlig tetting rundt takluker. Vatn trenger inn rundt takluker som sitter som laveste punkt på taket om taket blir stående vågrett. Det hender og at det trenger inn ved skarvene i takplatene. Bedre - men tyngre og dyrere er tak i sandwich konstruksjon med en hel plate på hver side av en sterk isolasjon som ikek trekker vatn, her blir det ingen spredning av vatnet i taket og er det en lekka ved en takluke så ser en lett hvor problemet er og kan fikse det.

Desverre så er montering av luker, fönster og dörrer manuellt arbeid og unøyaktigheter ved pålegging av tettemasse forekommer på alle fabrikat.

Det er viktig å benytte en leverandør som er proff og sjekker / fikser bilene riktig. En takluke som lekker måste ut - rengjøres i innfestningen og ny tettemasse på plass før luken festes igjen. Kladding langs innfestningen fungerer ikke evig, men er en løsning eieren selv kan bruke til feilen kan rettet riktig.

Selv foretrekekr jeg kontruksjoner som ikke trekker fukt - ja de finnes!
Blir det en lekke så er det ingen katastrofe, en må finne inngangen for vatnet og tette der og saken er ute av verden. På en rammebygd konstruksjon kryper vatnet rundt i tak og vegger og kan lage varige skader.

F

F.d. 29954

Guest

Han Knut är inte dum han...

Alla bilar kan få problem... Men om konstruktionen är sådan att tex det inte bildas en sjö på taket är mycket vunnet. Är tak/vägg skarvarna dessutom upplyfta med bra överlappning och sedan täcklist blir det ännu bättre. Vidare, det kanske viktigaste men som inte syns, men kan ses vid fabriksbesök, är isoleringens kvalite. Är det sådant som inte alls suger åt sig vatten, eller bara lite långsamt? Helt avgörande i det långa loppet.
Har man en "oorganisk konstruktion" som inte heller lider av galvaniska sjukdomar, så kan man bokstavligen dränka den utan att något skadas. Bara en sådan sak.
Sedan är det ju så, att hur galet en konstruktör och tillverkare än har tänkt och gjort, så finns där HB ägare som sköter sina "barn" så väl och omtänksamt att vilken bastard som helst kan fira sin 50 årsdag....

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Lämna handlaren,här fins gott o seriösa husbilshandlare i landet.

F

F.d. 2621

Guest

Nej, Knut är inte dum han, men du, Afghan, är inte särskilt lätt att förstå när du skriver "har man en oorganisk konstruktion, som inte lider av galvaniska sjukdomar" så . . . . .

Vad i all sin dar menar du? En oorganisk konstruktion lär väl innebära att den är utförd huvudsakligen av metalliska material, och sådana kan minsann skapa galvaniska strömmar/sjukdomar mellan sig så det räcker. Däremot så är konstruktioner av organiska material, t ex polymerer, fria från sådana.

Den ängslige trådstartaren har nog med all sin osäkerhet skapat tillräckligt med oro för många befintliga och presumtiva husbilsägare. Hur ska alla dessa ta dina råd och erfarenheter, Afghan?

F

F.d. 29954

Guest

Nej, Knut är inte dum han, men du, Afghan, är inte särskilt lätt att förstå när du skriver "har man en oorganisk konstruktion, som inte lider av galvaniska sjukdomar" så . . . . .

Vad i all sin dar menar du? En oorganisk konstruktion lär väl innebära att den är utförd huvudsakligen av metalliska material, och sådana kan minsann skapa galvaniska strömmar/sjukdomar mellan sig så det räcker. Däremot så är konstruktioner av organiska material, t ex polymerer, fria från sådana.

Den ängslige trådstartaren har nog med all sin osäkerhet skapat tillräckligt med oro för många befintliga och presumtiva husbilsägare. Hur ska alla dessa ta dina råd och erfarenheter, Afghan?

Man kan läsa som fan bibeln, om man vill...
Vad jag menade var att om tex väggen är av aluminium, likaså stommen, nitar, eller skruvar av rostfriastål, samt isoleringen högkvalitativt frigolit allternativt någon annat polyuretan skum med slutna celler så betraktar jag det som oorganiskt.
Den suger inte åt sig vatten/fukt och kan inte ruttna/mögla eller korrodera/oxidera.
Blev det klarare nu, eller håller du på punktmarkerar mig som jag uppfattar det?

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Hej. Kolla på www.wingamm.com Dom har tio års garanti mot fuktskador på sina husbilar.Jag tittade på en på elmiamässan och den inponerade kvalitetsmässigt.Precision in i minsta detalj. Sen kan man ha olika åsikter om hur den ser ut.Skulle jag köpa en ny husbil så skulle jag inte tveka en sekund.Jag gillar inte läckande tak och takluckor.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

För egen del har jag svårt att överhuvudtaget förlikar mig med tillverkarnas envisa kvarhållannde av en takkonstruktion som är anpassad till husvagnar.
Ett välvd tak i fiberarmerad polyester på ovansidan borde vara minimikrav. Om man sedan absolut vill ha en rak undersida skulle det inte vara speciellt märkligt att åstadkomma.;)

Toppen