• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Van-Protect Husbilstak

F

F.d. 2621

Guest
Jag vill ha min husbil under tak på något vettigt sätt, men kan inte få byggnadstillstånd för någon form av car-port.

På nätet - VanProtect - hittade jag en intressant product, som skulle kunna lösa mitt problem. Finns det några gjorda erfarenheter om detta hopfällbara tak inom klubben?
Det kostare ju 13-14.000 kr och goda tips om inköpsställen och ev rabatter efterlyses.

Bl a Bengt i Örkelljunga nämns som ÅF, men man kanske kunde köpa det i Tyskland?
 
Lösning
Sv: Van-Protect Husbilstak

Har vår husbil i Wirehus de senaste två åren
Har tak och gavel för framändan
Är enligr mitt tycke det smidigaste man kan ha
kan beställast i storlek och höjd som passar
Julle I Brinka
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Du får väl ha det uppställt sex månader innan det räknas som fast byggnation och behöver ett bygglov? Går väl bra att sätta upp ett löstagbart tak med stolpar som sitter ihop med vingmutter, ingen fast byggnation utan löstagbara delar. Så gjorde jag...
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

En intressant tanke, Kölis, jag får prata med grannen. Det är naturligtvis mycket bekvämare att kunna köra in i och ut ur ett uppställt tak av något slag.

Har du eller någon annan ett foto över en tänkbar konstruktion?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Van-Protect Husbilstak

Vi fick inte heller bygga car-port, det var alltför nära grannen. Däremot kunde vi ju sätta upp en pergola, för den fordras inget bygglov, som man "tillfälligt" lägger en pressening över, men......

Vi köpte istället ett wirehus som vi har varit väldigt nöjda med. Det har nu suttit uppe i 6 år och är fortfarande lika fint.

030106 012x.jpg

www.wirehus.nu
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Det ser mycket fint ut, Gunnar. Jag måste inhämta mer info om det alternativet. Som väl inte heller fordrar något bygglov, eller??
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Van-Protect Husbilstak

Det är "tillfälligt" uppsatt och behöver inget bygglov. Så länge ingen klagar låter jag det stå uppställt.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Du bör nog kolla vad som gäller i fråga om byggnadslov i den kommunen du bor i, det kan skilja. Har man något står uppställt mer än sex månader utan att förflytta det, även en båt tex, så krävs det i allmänhet byggnadslov för det. Har man byggt till något på en fastighet, tex en carport så räknas det som fast byggnation. Är det lätt borttagbart så är det löstagbar byggnation och då blir det annorlunda. När jag byggde för 25 år sedan så fick jag bygga garage på 30kvm och carport på 20kvm. En carport får inte ha väggar på fyra sidor, bara tre. Ett garage behöver inte ha väggar på fyra sidor.. Jag satte upp carporten ihop/framför garaget så att det blev 50kvm sammanhängande. En del av ena sidoväggen som är på carportsdelen satte jag dit en vägg med vingmuttrar, då var det inte fast byggnation. Vid slutbesiktningen frågade man om jag fick bygga den biten. Det är löstagbara luckor sa jag. Jaså du har lärt dej det du med blev svaret... Nu har det stått i 25 år utan något klagomål, värt att kolla upp tycker jag!
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Van-Protect Husbilstak

Har vår husbil i Wirehus de senaste två åren
Har tak och gavel för framändan
Är enligr mitt tycke det smidigaste man kan ha
kan beställast i storlek och höjd som passar
Julle I Brinka
 
Lösning
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Tack för goda råd!
Just nu lutar jag åt wirehuset, men det är inte billigt - 19.500.- för måtten 3x8x3,4. Men vid en jämförelse med Van-Protect-alternativet så är det ändå ett självklart val.

Detta med bygglov blir nog (hmmm!) ett mindre problem.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Van-Protect Husbilstak

JULA annonserar om ett skyddöverdrag till husbilar/husvagnar. Det skall vara ventilerat förhindra isbildning och kondens. Skydda mot regn snö och med vattensäker ovansida
Finns i 2 storlekar. 5,9 - 6,6 m samt 6,6 - 8 m. Dessa kostar under 1000 kronor kan det vara något.
Har någon provat/fungerar det?
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Köpte tält hos K-RAUTA i Luleå. har fungerat perfekt. bilden är på vår gamla bil.
 

Bilagor

  • DSC01342.JPG
    DSC01342.JPG
    139,3 KB · Visningar: 65

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Van-Protect Husbilstak

Hej
Jag har ett van-Protect tak som jag monterade i höstas 2007.
Har funkat bra hittils. Lätt att montera lättare att ta av.
Hade valt ett typ Wire-hus om jag haft platsen.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Van-Protect Husbilstak

Jag köpte ett tält från dancover.se -8x3,5x3,8 (lxbrxh) priset var en nolla mer än Julas men bara halva jämfört med priset på wirehuset.
Ett MYCKET kraftigt tältstativ (60 mm stålrör mm) som klarat vinterns stormar utan problem
Lasse W
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Van-Protect Husbilstak

Vi köpte istället ett wirehus som vi har varit väldigt nöjda med. Det har nu suttit uppe i 6 år och är fortfarande lika fint.

Vi har beställt ett Wirehus - får leverans om en månad. :D
Nu ska vi fixa till plant underlag och sliperskant att ställa det på.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Van-Protect Husbilstak

Det går inte bara att montera en markis på väggen och sedan ha stödben ner i marken som är förankrade i marken .

Det kanske inte finns en lämplig vägg kanske .

JULA har ju annars sådan pressening som är till för husbilar för 1200:-
 
Toppen