• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vakuumtoalett.

F

F.d. 55717

Guest
Godmorgon!
Har idag på morgonen insett att vacumtoan vi har i bilen har vissa begränsningar. Verkar bli en intressant förmiddag med diverse rörlossningar mm.
Tycker nog att det är bättre när tanken sitter direkt under för att så att säga utnyttja fritt fall tekniken.
Någon mer här på detta eminenta forum som haft problem?
Stefan:mad:

F

F.d. 52949

Guest
Sv: Vakuumtoalett.

Hej på er!
Våran förra bil en kabe 750T (2008) var utrustad med vacumtoa. Denna toa levde sitt eget liv, pumpen kunde gå igång vilken tid på dygnet som helst med sitt brummande för att trycket blev för lågt. ibland funkade den inte alls utan man fick öppna toaluckan med en skruvmejsel. Efter många kontakter med Kabe kom vi till slut överens om att jag skulle stå för kostnaden för en vanlig kasettoa, och Kabe stod för ombyggnaden. Kostnaden för våran del blev ca 9000 kr. Men det var det värt att bli av med vacumtoan.
Bytte bort bilen 2011.
Mvh Bo-Erik Johansson:)

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Vi hade vacum tolett även i i vår 09 den fick vi utbytt året efter köpet det var etr missfo
ster, det var bara på T modellen den fans dom andra modellerna fans en vanlig toalett, jag fick i samarbete med återförsäjaren en en ny toalett gratis monteringen gorde jag själv med hjälp av en som anställd på firman, på 010, hade kabe ändrat det så det var enkelt att byta den sedan man såg 010 ute. nu fungerar det perfekt, när jag drog upp problemet på Kabe husbilsklubb så var där fler som har vaknat och fått dom bytta, frågade Daniel Blom på kabe hur dom tängte när dom monterade en Vakum frånn böjan hans svar blev det undrar jag med, dom har nog inte tängt alls,

mvh Bertil

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Vi hade vacum tolett även i i vår 09 den fick vi utbytt året efter köpet det var etr missfo
ster, det var bara på T modellen den fans dom andra modellerna fans en vanlig toalett, jag fick i samarbete med återförsäjaren en en ny toalett gratis monteringen gorde jag själv med hjälp av en som anställd på firman, på 010, hade kabe ändrat det så det var enkelt att byta den sedan man såg 010 ute. nu fungerar det perfekt, när jag drog upp problemet på Kabe husbilsklubb så var där fler som har vaknat och fått dom bytta, frågade Daniel Blom på kabe hur dom tängte när dom monterade en Vakum frånn böjan hans svar blev det undrar jag med, dom har nog inte tängt alls,

mvh Bertil

Ja se Kabe:D

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi har vacuum toa sedan 2008 i vår Dethleffs husbil. Jag ger den både ris och ros. Är perfekt att tömma, inget som fastnar i kassettens rör. Har alltså haft den traditionella typen av toa i våra andra husbilar sedan 1997 så jag vet skillnaden när man tömmer.

Men vi har haft en hel del krångel med den. En gång så var det stopp i röret ner till kassetten. En annan gång så fick vi inte ut kassetten, det behövdes två man på Codat för att få ut den. Har haft problem med att den inte bryter och att det kommer luft in i systemet. Är inne på vår tredje kompletta toa nu.

Vår "skitgubbe" på Codat säger varje gång vi har problem med toan att " Dometic skall göra kylskåp och inte toaletter".

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Standard problem - design føre funksjon ;) det var snygt på papiret, men ikke tilstrekkelig uttestet. Designavdelingen fallt for produsentens salgsargumenter og tegnet inn løsningen. Det hele ser flott ut i showroom, men hvordan det virker i praktisk bruk :( - nesten like praktisk som et glassvitrineskap som åpner fremover og som bare er lukket med en liten magnet.

F

F.d. 55717

Guest

Tittar man på rör och krökar så räcker det med treårig grundskola för att begripa att det blir problem.
Får nog ta en funderare på ev ombyggnad.

F

F.d. 58867

Guest

Jag hade en Kabe 750 T med vacuumtoa. Köpte den beg. och fick läckande toa med. Plockade isär rörsystemet . Smörjde O ringarna med silikonfett
bytte 2 st O ringar i kassetten och fick tätt. Rörsystemet hålls ihopp av vacuumet och jag tror att toan måste vara i gång under färden. Styrkan på vacuumet går att justera. I min nyare Kabe 750 sitter billigare typ av Dometic. Där lägger jag Dometic Power tabletter (blåa).
Ser massor av olika saneringsmedel på marknaden. Är det fel att använda dessa? Skälen att byta husbil var låga lastvikten . Jag har min andra vinter med husbilen. Senaste en vecka i Tandådalen i 13 minusgrader var vi den enda husbilen på campingen. Kan inte jämföra, men våran fungerare bra.
Övrigt tycker jag att diskussionen om vacuumtoaletten skall hållas vid själva toaletten som tillverkas säkert i större mängder än vad Kabe monterar i sina husbilar. Jag som ny husbilsägare och tar gärna mot tips och råd.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58867

Guest

Läser om saneringsvätskor med argument att" nu kan du tömma även på kräsna campingar". Min vacuumtoa var monterat 2006 då vätskorna var annorlunda. Miljötänkandet var säljargument och prisjakten på prylar var inte lika intensiv.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen