• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vadstena , parkering

F

F.d. 50334

Guest
För er som är intresserade av Vadstena kan jag tipsa om parkering utanför slottets ena sida som har parkering i 10 timmar , parkeringsskiva krävs . Detta är ingen ställplats , den finns på andra sidan slottet . Var vänlig och använd denna parkering med förstånd så att inta Vadstena kommun ändrar förutsättningarna .

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vadstena , parkering

Nej, det verkar dumt att sno en plats på en ställplats bara för att fika utanför slottet, eller besöka slottet, eller gå ett varv inne i centrala Vadstena som bara är ett kvarter bort om man parkerar där.
Till sådana aktiviteter är flera timmars gratisparkering ett privilegium nu för tiden och värt att nämnas för andra :).
Det funkar dessutom rätt bra att parkera en husbil med sin storlek där utan att reta andra bilägare.

M.v.h. JANKRO.

S

Sören-6830

Guest

Tycker Vadstena ska ha en eloge för att man knappt kan hitta en förbudsskylt där, tvärtom välkomnar man sina gäster, bl a med en central parkering för bil me husvagn, hur många städer har det?
Hoppas alla är rädda om detta och inte parkerar eller övernattar provokativt så staden börjar förbudsskylta.

Stefan59

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027

Därför att där finns en fin ställplats som är ordnad för oss med husbil. Det snackas mycket om att det ordnas för lite ställplatser och då tycker inte jag att det är ok att stå på en personbilsparkering bara för att det kostar pengar att stå på ställplatsen. Det är skillnad om det inte finns någon annan stans att stå. Har man inte råd att betala för sig kanske husbilen var för dyr.

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025

Ett så urbota dumt svar som din sista mening i ditt inlägg måste man leta länge efter. Allt har inte med pengar att göra.

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Vad är det då? Ideologisk motvilja att betala för saker och ting?

Varför väljer man att inte betala för sig, bara för att man *kan* slippa undan?
Man behöver inte tjänsten som erbjuds och man vägrar se sambandet i samhället mellan gratisplatser och betalplatser?

Jag trodde "gammalt" folk var uppfostrade bättre, att göra rätt för sig, och att ungdomarna gärna "fuskade".

Jag är glad att åtminstonde nån av mina fördomar spräcks ibland...

Stefan59

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027

Varför väljer man då att stå på en vanlig parkering om det ligger en välordnad ställplats 50 m bort? Kan inte se några fördelar o sitta inne i bilen om det är fint väder ute för du tar väl inte ut möbler på din gratis parkering eller ?
Stefan

Stefan59

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027

Om jag väljer en billigare husbil för att betala fler övernattningar så kommer du kanske att gnälla över att jag köpt för billig husbil. Det blir svårt att vara alla till lags.

Jag bryr mig inte ett dugg om vad du har för husbil eller vad du betalt för den, jag tycker bara att man kan stå på ställplats om det finns en o inte stå precis utanför på en parkering bara för att det kostar pengar på ställplatsen. Vi vill väl ha fler centralt placerade platser att stå på trodde att Husbilsklubben jobbade för det. Allt kan inte vara gratis bara för man kör husbil. Att stå utanför retar bara folk i allmänhet och ger oss negativ publicitet. Har någon ordnat en ställplats så använder iallafall jag den och betalar gärna 160 kr för det.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Varför bekymra sig över Vadstena? Undan för undan har det förbjudits med början söderut, efter det flyttar hjorden med gratis campare norrut och till slut kommer dom till Vadstena och där skjuter dom sig själva i foten och allt kostar även för dem, om dom får plats på ställplatsen förstås, annars får dom åka vidare då inget längre är gratis och förbudsskyltar överallt.
När dom kommit norr om Dalälven blir det gott om plats men för långt att åka för dom, så dom campar hemma på parkeringen.:D:D

Senast ändrad:
F

F.d. 50607

Guest

Varför bekymra sig över Vadstena? Undan för undan har det förbjudits med början söderut, efter det flyttar hjorden med gratis campare norrut och till slut kommer dom till Vadstena och där skjuter dom sig själva i foten och allt kostar även för dem, om dom får plats på ställplatsen förstås, annars får dom åka vidare då inget längre är gratis och förbudsskyltar överallt.
När dom kommit norr om Dalälven blir det gott om plats men för långt att åka för dom, så dom campar hemma på parkeringen.:D:D

Vilka dom syftar ni på?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Det står ju i inlägget "gratis-campare"

Jag förstår inte problemet gratiscampare har, landet kryllar ju av fina campingar/ställplatser.

Ser även i forumet att det skryts över att man lyckas campa gratis, eller som en del valt att kalla det, "parkera".

Har även kört till ett flertal "husbilsplatser" i vår fina lista (och fått vända),
men som i verkligheten är rena personbilsparkeringar.
Jag tycker det blir lite fel när klubben tipsar medlemmar att klämma in sina husbilar på vanliga parkeringar, och sen kalla det för "Husbilsplats".

Jag tycker klubben borde samarbeta (vilket kanske redan sker?) med alla campingar om bra avtal för oss, det är ju ändå där vi kommer att hamna inom en snar framtid.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

............ det är ju ändå där vi kommer att hamna inom en snar framtid.
---------------------------------------------
No never... Vi får väl hoppas på att någon inser att om jag är ute och åker och måste sova ibland så är jag absolut inte ute och campar.

Ute och campar innebär för min del, ut med markisen, sol, bad och fullkomlig avkoppling utan förflyttning uppåt en vecka, och liten cykel för färd in till lilla byn med pub eller restaurang några km. bort.

M.v.h. JANKRO.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Vi frikampar/nattparkerar gärna och ofta av två orsaker.

1. vi trivs med att stå ensamma eller tillsammans med några få husbilar.
2. det blir ganska dyrt att bo på camping om man som vi är ute 250 dagar om året. Vid 200 kr per dygn blir det 50 000 kr per år.

Om man söker sig en bit ifrån kusten, där alla vill vara, så finns det gott om platser att stå på utan att irritera ortsbefolkningen.

Toppen