• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad tjänar "husbilsvänlig kommun" på mig?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad tjänar "husbilsvänlig kommun" på mig?

Kommunerna tjänar på Alve vare sig de är husbilsvänliga eller husbilsfientliga. Så fort Alve ger sig ut i sin husbil så kräver den bränsle och själv kräver han och hans ev. passagerare mat och drycker. Dessutom finns det en mängd andra varor som inhandlas i de kommuner Alve gästar.

Några mellanrum mellan kommunerna finns inte!

Jappe

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

"Karinobengt"
Dom du frågade om HBK, skulle inte ha skrivit i alla fall.

Nu sticker jag ut hakan igen och är fördomsfull, vänta bara så kommer det bli förändringar med tiden.

Den äldre generationen har växt upp med, "du ska inte tro du är något" eller "vad kan du som är intressant för andra" och "har du inget vettig att säga kan du lika gärna vara tyst."

Vänta tills fler 70 talister och framförallt 80-90 talisterna köper husbil.

Jag är med i ett annat forum som det bara skrivs korrekt och sakligt och har ingen tråd som här "Under markisen" Det forumet har max 30 besökare om dagen för det är så booooooooring trots att det är måååånga medlemmar.

Själv byter jag inriktning till ett annat forum efter årstiderna, sommartid/vintertid.

Sen en sak till, finns folk som tycker dom har annat å göra än att sitta framför datorn å glo och så kommer det alltid att vara.

Nu måste jag gå ut å jobba med huset, nu när det har blivit svalare:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Måste nog precisera mig lite. Många kommuner tjänar naturligtvis på mig under mina resor som Jappe skriver. Däremot har jag inget behov av att övernatta i stadscentrum. Jag berättade bara sanningsenligt om hur vi turistar och kan inte tro att jag därmed har skadat klubbens strävanden efter fler platser nära centrum. Jag snuddade tydligen vid något ömtåligt.

Om jag blir utesluten så får jag försöka leva de sista åren med det.
:cool:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Det är väl så att våra pengar skall arbeta i samhället oavsett vad man spenderar dem på. Det är inte meningen att vi ska lägga dem i madrassen. Jag tror också att vi husbilsturister har insett att vi ska spendera på ålderns höst, våra barn har det de behöver så vi behöver inte spara till dem. De kommuner som lyckas locka oss har stora möjligheter att ta en del av kakan.
Själv har jag obegränsad möjlighet till ensamhet, skog och mark så jag drar mig numer gärna in till städerna eller andra intressanta platser när jag är ute med husbilen, jag betalar gärna en P- avgift för att stå centralt och sen kunna gå och äta o dricka nått gott tillsammans med andra. Även när vi är nere i Europa söker jag sådana campingplatser som är centrala t ex camp Jezevac på Krk m fl.
I kväll skulle vi frossat i kräftor men provfisket gav inte vad vi hoppats på så de får föröka sig till nästa år. Det går ju bra att fiska i kyldiiskarna också.
Ta vara på sommarkvällen, vi kan inte hoppas på så många flera detta år
Önskar

F

F.d. 55528

Guest

Starka reaktioner på mitt inlägg.
Någon skrev, hjärtlöst,,

Jag blev överilat irriterad över att Alve sätt att beskriva husbilslivet, hans inlägg går tvärs emot vad Hbk jobbar för.
Med den beskrivningen får vi absolut inte bli sedda som, då får vi det motigt framöver.

Jag trodde i min enfald att jag kunde stoppa tråden med mitt sarkastiska inlägg.

I hopp om " no hard feelling from Alve ”

Hur kan vi ha en kille med sådana åsikter i valberedningen. Man blir mörkrädd. Hoppas verkligen att nomineringen av styrelseledamoter inte är styrd av dessa åsikter.
Trodde först att inlägget var ett skämt för att provocera, men så var det tydligen inte.
Och skäms ni som tackade för inlägget.

/ TommyQ

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023

Väldigt tramsiga kommentarer till Alves inlägg! Vi är alla olika även om vi kör husbil. Var och en får väl använda sin husbil som man vill. Huvudsaken är väl att man har roligt och uppskattar friheten med sitt husbilsåkande. Bara för att man är medlem i Husbilsklubben kan det väl inte vara så, att alla skall göra på samma sätt!

F

F.d. 29925

Guest

Det är nog som Jappe redan har skrivit, så fort vi är ute och åker med bilen är det alltid någon som tjänar en slant på oss.:)

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Det är nog som Jappe redan har skrivit, så fort vi är ute och åker med bilen är det alltid någon som tjänar en slant på oss.:)

och någon som förlorar, Pengarna som spenderas på semesterorten hade förmodligen till stor del använts på hemorten och gynnat handlare där.

Beträffande "husbilsvänlighet" så är det bra att kommunerna börjar inse att husbilar på bara några år ökat stort i antal och behöver någonstans att parkera, inte enbart för att övernatta utan också av samma skäl som personbilar vill ha en parkeringsplats.

Önskvärt om information om lämpliga parkeringar anges på kommunens hemsida och/eller på informationstavla vid infarten till samhället.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Jag tror jag har gått i en fälla !!
Med lite distans till igår så misstänker jag att Alve skrev inlägget som en provokation.
Och detta lyckades han väl med, han triggades igång mig och några till inom Hbk med sin beskrivning av husbilslivet.

Det ligger någonting i vad Jappe skrev, alla gör vi bort oss nån gång och denna gången var det min tur.

Jag tror faktiskt Alve sitter och skrattar gott i sin kammare när han läste ” mitt ” inlägg.

Ps. I fortsättningen skall jag passa mig för att gå på sådant här.

.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Nej, det var absolut inte tänkt att bli provocerande. Det var efter att ha läst så mycket om parkering i personbilsrutor och övernattning på parkering som jag ville berätta hur bra vi mår utan behov av natta på en parkering.

Eftersom det ändå blev uppfattat på ett knasigt sätt är det lika bra att klämma fram lite fler synpunkter i ämnet. Tycker att man skall vara ärlig nog att erkänna att vi med husbil förmodligen tillhör de som lever riktigt billigt efter det att vi har lossat handbromsen.

En familj som anländer i personbil till en sevärdhet där det finns möjlighet att övernatta behöver ju både hotell och mat. Vi som kommer med husbil har både sovrum och restaurang med oss. Tar vi dessutom upp två eller tre parkeringsrutor så hör vi nog inte alltid till de mest välsedda gästerna.

Tyskland har väldigt många ställplatser och minskar därmed irritationen med nattparkering inne i städerna. Vi skall naturligtvis jobba vidare på att få fler ställplatser.
:)

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024

Starka reaktioner på mitt inlägg.
Någon skrev, hjärtlöst,,

Jag blev överilat irriterad över att Alve sätt att beskriva husbilslivet, hans inlägg går tvärs emot vad Hbk jobbar för.
Med den beskrivningen får vi absolut inte bli sedda som, då får vi det motigt framöver.

Jag trodde i min enfald att jag kunde stoppa tråden med mitt sarkastiska inlägg.

I hopp om " no hard feelling from Alve ”

Kunde stoppa tråden???

Stefan

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag tror jag har gått i en fälla !!
Med lite distans till igår så misstänker jag att Alve skrev inlägget som en provokation.
Och detta lyckades han väl med, han triggades igång mig och några till inom Hbk med sin beskrivning av husbilslivet.

Det ligger någonting i vad Jappe skrev, alla gör vi bort oss nån gång och denna gången var det min tur.

Jag tror faktiskt Alve sitter och skrattar gott i sin kammare när han läste ” mitt ” inlägg.

Ps. I fortsättningen skall jag passa mig för att gå på sådant här.

.

Torbjörn, backa nu! Du gick i en fälla, men inte Alves utan ditt eget temperaments fälla och nu blir allt bara värre ju mer du försöker rätta till! Ett välment råd, lägg ner försöken att ställa till rätta och inse att du ställt till det för dej själv!

F

F.d. 55554

Guest

Jag håller med Alve, det är som han skriver, vi har det vi behöver i
husbilen.
Vi står sällan på camping/ställplats med betalning, vårt behov av att
tömma/fylla gör vi på en bondgård (vårt andra hem :wink:) där vi ofta står.

Själv så räknar jag hur många middagar jag får på vad det kostar på ett
restaurangbesök, inte av snålhet, men jag lagar minst lika god mat själv.
Jag brukar säga att det är gott att bara lämna bordet, betala och gå, men det är lite fel eftersom Gittan tar oftast hand om disken,
jag blir sittandes vid bordet och väntar på kaffet.

Att vi tar ett restaurang besök då och då är ofta tillsammans med goda
vänner.

För oss med dålig pension gäller det att spara inför nästa säsong på
sydligare breddgrader.
Därför bor vi i husbilen året runt.

Satsar på ett resurs/äldreboende då vi inte orkar köra runt med husbilen.
Förhoppningsvis om några år?
Men det kan ändras snabbt vilket vi upplevde i våras!!

Jojje

Toppen