• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad tjänar "husbilsvänlig kommun" på mig?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Inte ett öre.

Vi är så avvikande att det är otroligt. Vi har ingen önskan att övernatta centrumnära. Tvärt om. En vanlig dagsetapp för oss ser ut så här: Vi har redan på morgonen tömt kassett och fyllt vatten. Känns inte bra att starta resan med en jakt på töm- och fyllmöjlighet. Om vädret tillåtit så har vi avnjutit en god frukost under markisen. Vi stannar på bästa rastplats, kokar kaffe och tar en macka vid lunchtid. Undviker mycket mat under färden eftersom jag blir så sömnig.

Vi handlar det vi behöver till middag på ett köpcentrum vid någon stad. Handlar inte dyrt och dåligt på en campingplats. Campingplats är vi på väg till. Vi söker en campingplats med låg stjärnstatus. Fyrstjärnigt har vi själva. Den kan gärna ligga vid en liten sjö för bad och lite bakom flötet. Finns svampskog i närheten så kan man piffa upp middagen.

Under själva resan kan vi besöka intressanta platser men natten vill vi tillbringa utan asfalt och oväsen. Att stå på parkeringen vid en allmän badplats känns inte heller så mysigt.

Vad skulle vi lägga pengar på i en stad? I Tyskland går vi på restaurang ibland och får en biff som hänger utanför tallriken. Det finns ofta restauranger med grovhuggen inredning nära campingplatsen och ibland inne på campingen. I Danmark ibland, i Italien sällan, i Sverige aldrig.

Vi är alltså undantaget som inte skulle bidra till större inkomster för centrumhandeln och restauranger.

:)

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Vad tjänar "husbilsvänlig kommun" på mig?

Hej Alve

Citat: ” Vad tjänar husbilsvänlig kommun på mig, inte ett öre ”

Tråkig läsning, tycker synd om dig att du inte har förmåga att ta ut svängarna lite mer, med den beskrivning så lever du synnerligen spartanskt liv.

Kan hända att du är ekonomiskt tvungen till det, vad vet jag, men att förmedla ditt torftiga husbils liv vidare i ett Hbk forum känns väldigt sorgligt och onödigt på något vis.

//T

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej Alve

Citat: ” Vad tjänar husbilsvänlig kommun på mig, inte ett öre ”

Tråkig läsning, tycker synd om dig att du inte har förmåga att ta ut svängarna lite mer, med den beskrivning så lever du synnerligen spartanskt liv.

Kan hända att du är ekonomiskt tvungen till det, vad vet jag, men att förmedla ditt torftiga husbils liv vidare i ett Hbk forum känns väldigt sorgligt och onödigt på något vis.

//T

Torftigt?
Nog skulle jag tycka att mitt husbilsliv skulle bli bra mycket torftigare om jag i stället för att vandra, fota och fiska i naturen här i Jämtland och Tröndelag skulle åka in till Östersund för att lyssna på motorljud och annat oväsen, men smaken är uppenbart olika.

aake

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det var den hjärtlösaste kommentar jag läst i det här forumet, dessutom signerat av en medlem i HBK:s valberedning. Vad är det för klubb man är medlem i?
Jag trodde HBK var en klubb för alla med husbil!
Åke

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Inte ett öre.

Vi är så avvikande att det är otroligt. Vi har ingen önskan att övernatta centrumnära. Tvärt om. En vanlig dagsetapp för oss ser ut så här: Vi har redan på morgonen tömt kassett och fyllt vatten. Känns inte bra att starta resan med en jakt på töm- och fyllmöjlighet. Om vädret tillåtit så har vi avnjutit en god frukost under markisen. Vi stannar på bästa rastplats, kokar kaffe och tar en macka vid lunchtid. Undviker mycket mat under färden eftersom jag blir så sömnig.

Vi handlar det vi behöver till middag på ett köpcentrum vid någon stad. Handlar inte dyrt och dåligt på en campingplats. Campingplats är vi på väg till. Vi söker en campingplats med låg stjärnstatus. Fyrstjärnigt har vi själva. Den kan gärna ligga vid en liten sjö för bad och lite bakom flötet. Finns svampskog i närheten så kan man piffa upp middagen.

Under själva resan kan vi besöka intressanta platser men natten vill vi tillbringa utan asfalt och oväsen. Att stå på parkeringen vid en allmän badplats känns inte heller så mysigt.

Vad skulle vi lägga pengar på i en stad? I Tyskland går vi på restaurang ibland och får en biff som hänger utanför tallriken. Det finns ofta restauranger med grovhuggen inredning nära campingplatsen och ibland inne på campingen. I Danmark ibland, i Italien sällan, i Sverige aldrig.

Vi är alltså undantaget som inte skulle bidra till större inkomster för centrumhandeln och restauranger.

hej ni är inte ensamma om det undantaget, jag känner igen det mesta när vi ärute och åker men intresant att där är fler än vi som är avikande och inte passar i ilivet på forumet,
mvh Bertil

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Alla är nyttiga , tänk efter full tank 1000 kr , mat för några hundra x 50 000 husbilar. Här talar jag om en resa. Genomsnittshusbilen kanske gör 5 resor?

För små näringsidkare är varje krona ett plus!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Alla är nyttiga , tänk efter full tank 1000 kr , mat för några hundra x 50 000 husbilar. Här talar jag om en resa. Genomsnittshusbilen kanske gör 5 resor?

För små näringsidkare är varje krona ett plus!

I stadscentra finns snart inga butiker som säljer livsmedel. Inte heller drivmedel. Vi tankar efter vägen och och handlar i de butiker som numera flyttat ut från centrum.

F

F.d. 55554

Guest

Vi som bor i husbilen året runt handlar där vi finns, inte alltid i den kommun vi står över natten.
Tankar gör vi när det behövs.
Men vi kan slå på stort ibland även hemma, men inte så ofta.
2 snitsel och öl på Ankaret i Råå hamn satt fint en söndag i glada vänners sällskap. (308kr)
Till hösten drar vi mot Spanien/Portugal så det gäller att leva "snålt" i Sverige.
En runda utan husbil till den Blå planeten Köpenhamn med tåg/inträde/mat gick löst på ca 800 Dkr.
Så idag blir det hamburgare/ägg/sallad :twitcy:

Jojje

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag förstår inte resonemanget om pengar i samband med husbilslivet. Vi har väl alla en budget och inkomst att förhålla oss till. Att diskutera var vi lägger dessa pengar är väl egentligen fullständigt ointressant och ovidkommande.

Jag tänker så här: om jag lägger mina pengar under resan på affärer som ligger där jag råkar nattparkera så innebär det att det är ett antal affärer som jag åkt förbi under dagen och gått miste om dessa pengar när jag passerat. Stannar jag i stället under resan och handlar så hamnar pengarna där och inget hamnar där jag nattparkerar. Vad är skillnaden? Ingen som jag ser det eftersom det antagligen jämnar ut sig med andra resenärer som gör lite olika. I slutändan är det bara min lön som går åt och hur den fördelas. Här finns knappast något rätt eller fel.

Själva väljer vi att stå gratis eller så billigt som möjligt, ofta på ensliga natursköna platser ett stycke från allfartsvägarna. Mat lagar vi i bilen av råvaror vi handlat i någon affär vi passerat. Med de pengar som sparas på detta sätt kan vi köpa andra saker som de som säljer dessa antagligen uppskattar att vi köper.

Ett tydligt exempel är vår senaste semester, 37 dagar i England/Wales plus en dryg vecka för resan dit och tillbaka. Jag har räknat på detta och kommit fram till att vi lagt ut 331SEK per dag för diesel och färjor/broavgifter. Vi har stått på gratisplatser hela resan och endast vid ett par tillfällen betalat mellan ½ och 1 £ som frivilligt bidrag när det funnits en "sparbössa" med en anmaning om ett sådant bidrag. Skulle vi stått på camping eller den enda "Hook up"-platsen, som är det närmaste en ställplats vi sett, skulle vår dagskostnad har fördubblats. Mellanskillnaden har hamnat i fickan på fotoaffärer, någon klädaffär samt min leverantör av färg och papper till min fotoskrivare. Genom att parkera som vi gör hittar jag också motiv till min kamera, något som jag knappast skulle göra på en etablerad ställplats eller camping. Trots det händer det att vi står på ställplatser också, särskilt om de inte är för stora eller har för mycket service som vi inte behöver.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det är så heta debatter om sättet att parkera och eventuellt campa på parkeringsplatser och ställplatser. Eftersom det är en annan värld än den jag upplevt under mina 16 år med camper och husbil ville jag berätta hur vi har det.

Om det kan reta någon så förstår jag att det blir onödiga debatter ibland.

Måste då berätta om mitt "torftiga" liv och min förmåga att ta ut svängarna.
Har i mitt yrkesverksamma liv besökt förmodligen samtliga turistorter runt medelhavet. Jag har besökt USA och kört bil på manhattan och Washington.

Även om ekonomin inte är så lysande så har jag dock råd att ta in på campingplatser.

Tyckte nog att det dök upp ett oförskämt inlägg. Dock intressant.

:mcride:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Alla som har lite "nationalekonomi" i sig fattar att en bra infrastruktur gör att det kommer många turister. Det gynnar handel och turistnäringen. Den kommun som gör att det blir lätt att köra in, parkera, tanka, tömma, handla och går på restaurang har större omsättning och kommunala skatteintäkter än en kommun som fokuserar på att sätta upp en massa förbudsskyltar.

Not: Turistnäring är inte detsamma som campingägare och stuguthyrare. Det är mycket, mycket mer.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Alla som har lite "nationalekonomi" i sig fattar att en bra infrastruktur gör att det kommer många turister. Det gynnar handel och turistnäringen. Den kommun som gör att det blir lätt att köra in, parkera, tanka, tömma, handla och går på restaurang har större omsättning och kommunala skatteintäkter än en kommun som fokuserar på att sätta upp en massa förbudsskyltar.

Not: Turistnäring är inte detsamma som campingägare och stuguthyrare. Det är mycket, mycket mer.

Jag är pensionerad godkänd revisor så det finns lite sånt i mig. Självklart tycker jag det är bra att det anordnas platser för oss på så många ställen som möjligt.
Kom bara på hur lite jag själv bidrar med mitt "torftiga" beteende.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

I stadscentra finns snart inga butiker som säljer livsmedel. Inte heller drivmedel. Vi tankar efter vägen och och handlar i de butiker som numera flyttat ut från centrum.

Kommer du och 1000 andra till en kommun som lockar dig så bidrar du till att de kan behålla arbetstillfälle och minska sina sociala kostnader. Många bäckar små.....

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Starka reaktioner på mitt inlägg.
Någon skrev, hjärtlöst,,

Jag blev överilat irriterad över att Alve sätt att beskriva husbilslivet, hans inlägg går tvärs emot vad Hbk jobbar för.
Med den beskrivningen får vi absolut inte bli sedda som, då får vi det motigt framöver.

Jag trodde i min enfald att jag kunde stoppa tråden med mitt sarkastiska inlägg.

I hopp om " no hard feelling from Alve ”

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Jag reagerar när man hör skrytet om att man skall in i cetrum för det känar handlarna på, husbilsägarna gör av med mcket pengar, det kan man läsa ibland när det diskuterars ställ platser jag har skrivit förr att mig tjänar dom inget på i det hänseendet och jag tror att ställplatsägarna och komunerna int eheller tror på det, att där kan vara nån som har en stor dyr bil vill in icentrum fins säkert men av annnan anledning än att gynna handlarna,

wildas

HBK Medlem
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024

Starka reaktioner på mitt inlägg.
Någon skrev, hjärtlöst,,

Jag blev överilat irriterad över att Alve sätt att beskriva husbilslivet, hans inlägg går tvärs emot vad Hbk jobbar för.
Med den beskrivningen får vi absolut inte bli sedda som, då får vi det motigt framöver.

Jag trodde i min enfald att jag kunde stoppa tråden med mitt sarkastiska inlägg.

I hopp om " no hard feelling from Alve ”

Nu börjar det bli tramsigt. Vad i Alves beskrivning strider emot vad HBK jobbar för?

Är inte HBK en klubb för alla husbilsåkare?

Jag tycker absolut att Alves beskrivning tillförde forumet bra exempel på husbilslivet.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nu börjar det bli tramsigt. Vad i Alves beskrivning strider emot vad HBK jobbar för?

Är inte HBK en klubb för alla husbilsåkare?

Jag tycker absolut att Alves beskrivning tillförde forumet bra exempel på husbilslivet.

Äsch! Tagga ner! Alla gör vi små övertramp ibland, t.o.m. T. Rantzow :D och även jag! :oops: Han och Alve är vänner igen! :)

Jappe ;)

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

När man träffar på någon husbilsåkare så brukar jag fråga om de är med i HBK?
Ofta får man svar som : Jo vi är med bara för att läsa om något som jag behöver veta, men det är hemskt mycket kivandes i klubben som gör stämningen otrevlig.
Dessa inlägg visar att ju fler provokationer, desto trevligare!?
Bengt

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

”Vad tjänar kommunerna på mig, inte ett öre ! ”
Det är väl ändå inte med denna text-ramsan vi skall marknadsföra oss med.

Jag går nu upp och sätter mig på läktaren, orkar inte mer.

D

Deleted member 11118

Guest

Tycker Alves inlägg var bra. Men när någon officiell person kommer med sarkastiska kommentarer blir jag förvånad, har man inte bättre omdöme ska man nog fundera lite på orden innan man skriver. Jag vet HBK jobbar för fler stelplatzer men det är många med husbil som föredrar campingar. Jag föredrar campingar och trivs med det.

Toppen