Bengt-Åke Linder
HBK Medlem
Är det något speciellt man skall tänka på om man skall köpa en annan konverter ? Användningsområdet är väl bara för att ladda laptopen så det är inga större watt förbrukning .
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ska testa detta! Dock lite nervös att spänningen ska bli för hög med lägre belastning, men de nya switchade aggregaten är förhoppningsvis bra stabiliserade! Sedan blir ju inte batteriet laddat, men jag upptäckte förstås att så länge man inte startar datorn så funkar laddningen.Har du provat att ta bort batteriet från datorn, när det inte får laddström drar datorn betydligt mindre ström, då får du ständigt ha att datorn spänningsförsörjs från invertern.
Det är absolut värt att testa! Antagligen är kablarna i bodelen för klena. Men man tycker ju att de borde vara dimensionerade för minst 120 W då säkringen är på 10A..... När jag sedan kopplade in den i stället i bilens cigg.uttag, då gick den för det mesta. När jag sedan kopplade invertern direkt på batteriet, då gick det alltid. ....
Varför gå vägen över en konverter/växelriktare och därmed onödig strömförlust.
Med spänningsomvandlare kan man enkelt köra både dator och laddare för telefon, kamera etc. Ofta följer det med kabel för att köra laddarna på 12 volt direkt.
Kjell & Co mfl har vad som behövs. Jag har använt mig av spänningsomvandlare i mer än tio år och de har hela tiden fungerat helt utmärkt.
Har precis beställt en 300W inverter med ren sinusvåg, 430:- inkl frakt.
Enda egentliga behovet vi har av 230V är väl Playstation till barnen, men det är bra att det finns. Till mer energikrävande apparatur blir det att dra igång ett elverk.
Peter
Räcker 300W för att dra igång en PS3? Nätaggregatet lär vara på 380W?
Nya PS3 super slim har 190W nätdel (hälften mot första generationen), fast vi har monterat gamla PS3 (första generationen) med 200W inverter på jobbet.
Nätdelarna är överdimensionerade.
Följ denna länk. Senaste versionen (5:e generationen) drar bara 1/3 så mycket ström som första (~70W). Vi har väntat med att köpa PS3 just för att få den senaste som drar minst ström.
Peter