• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad tänka på inför vägning av importfordon?

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026
Sv: Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Det är möjligt att inte alla stationer har har våg.Det visste jag inte.Man kan ju tycka att när de kräver vägning får de ochså bidra med våg.När jag importerade valde jag av en slump stationen i Borås.De har egen våg och var väldigt smidiga.Då var det som du mycket riktigt skriver Michael krav på gasolkontroll.Detta har EU nu slagit Sverige på fingrarna med ,så det är borttaget.
//Lars
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14234

Guest
Sv: Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Hej Annette!
Du ber bara om råd. Vad jag menar är vissa av de råd Du får.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Leifåke,
Håller med dej att det är en del hårresande tipps angående snålvägning.
Förstår inte hur ni tänker.Överlass är olagligt och med en avsevärt försämrad trafiksäkerhet. Och som jag ser detta så biter man sej rejält i tummen.
Är det ej mer korrekt att VETA presic vad grejerna väger.
När ni står på Polisvågen så bryr dom sej fullständigt 17 i hur ni har vägt bilen,utan då gäller vikten ÖVER det tillåtna axeltrycket.
Har aldrig varit med om något annat.
Håller med om att detta är ett stort problem med för tunga bilar på för klent chassi, tillverkarna som har snålat till sej vid tillverkningen och inte har haft tillräckligt koll på vad dom sysslat med och sist vi bilägare som får stå för fiolerna.
Vi MÅSTE vara mer kritiska mot handlare och tillverkare.
Mvh Bernt
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Råden om vägning ovan gäller ju inte att minska totalvikten utan en strävan efter att uppnå någon form av lika behandling vid samma eventuella brott.

Begreppet tjänstevikt spelar ju ingen som helst roll annat än vid bedömningen av påföljden vid det eventuella brottet, d.v.s om man lastat bilen över totalviktens gräns eller mer än vad respektive axel får belastas.
Påföljden blir då olika om bilen vägts med markis, extra gasoltub, långa tunga kablar, fyllda tankar mm, eller om man vägt bilen så tom som möjligt.

Där ryms en olikhet inför lagen som måste rättas till.

Har för mig att jag hört något om samtal mellan Transportstyrelsen och Husbils/Husvagnbranschen samt några av de olika klubbarna om detta problem. Är det någon som vet något mera?

EssoJ
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Leifåke,
Håller med dej att det är en del hårresande tipps angående snålvägning.
Förstår inte hur ni tänker.Överlass är olagligt och med en avsevärt försämrad trafiksäkerhet. Och som jag ser detta så biter man sej rejält i tummen.
Är det ej mer korrekt att VETA presic vad grejerna väger.
När ni står på Polisvågen så bryr dom sej fullständigt 17 i hur ni har vägt bilen,utan då gäller vikten ÖVER det tillåtna axeltrycket.
Har aldrig varit med om något annat.
Håller med om att detta är ett stort problem med för tunga bilar på för klent chassi, tillverkarna som har snålat till sej vid tillverkningen och inte har haft tillräckligt koll på vad dom sysslat med och sist vi bilägare som får stå för fiolerna.
Vi MÅSTE vara mer kritiska mot handlare och tillverkare.
Mvh Bernt

Jag tror att du har missförstått syftet med att hålla nere vikten vid invägningen. Det handlar inte om att "lura" bilprovningen, det handlar om att jag vill ha ner tjänstevikten till samma vikt som de som har köpt samma modell fast här i Sverige. Det är heller inte i syfte att kunna köra med övervikt, naturligtvis så är det ju fortfarande en bruttovikt som inte får överskridas, men i händelse om jag någon gång skulle ha övervikt, så får jag samma bötessumma som andra svensksålda bilar. Det handlar helt enkelt om rättvisa , inget annat.

/Annette
 
F

F.d. 14234

Guest
Sv: Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Hej igen Annette!

Ditt sista inlägg var inte avsett för mig men skriver dessa rader ändå. Jag har förstått Ditt grundproblem från början om det här med böter vid överlast.

Det jag reagerade mot var vissa av de råd som Du fick. Ponera att man vill vikta upp sin bil från 3,5 ton till säg 3,85 ton. Ny tjänstevikt (inkl. all utrustning) skall skrivas in i reg.beviset efter vägning och då är vissa av de råd Du fick lagstridiga.

Avslutar med frågan om Ditt grundproblem inte redan är känt, när man själv importerar en husbil?
 

Wilff

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3294
Medlemskap
2025
Sv: Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Ludde !

Du måste ha pratat med någon som inte var vaken. Jag har reg,besiktat i Halmstad nyligen och det var inga problem. Dom väger på Stena metall, tvärs över gatan. Skulle möjligen kunna vara att det var pga tidpunkten på morgonen. Kolla igen !

/Wilff
 

Wilff

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3294
Medlemskap
2025
Sv: Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Min var en "vanlig" på 3,5 ton, men man använder som sagt "grannens " våg. (skrev Stena, men det var nog fel företag) Det var, som jag uppfattade det, en rejäl "lastbilsvåg", så vikten kan knappast vara något problem.

/Wilff
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Stena kan säkert stämma. Stena returpapper ligger mitt emot SBP. :)
 
F

F.d. 2760

Guest
Sv: Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Hej Ludde,

vi tillhör också de frustrerade....

Har importerat en Triple-E Commander årsmodell 2000 från Tyskland. Fick före importen info från Transportstyrelsen att var det tyska regbeviset fritt från dispenser vid importen från Canada till Tyskland behövdes inga ytterligare intyg då den överensstämmer med EU:normerna.

Eftersom bilen väger mer än 3.500 kg kunde inte vår "hemstation" i Halmstad registreringsbesiktiga den. Vi valde då att åka upp till Värnamo. I Värnamo har man tydligen inte fått klart för sig de nya riktlinjerna om att ta de tyska uppgifterna och föra in dem i det svenska registret. Vi har avtvingats vägning och en lustiger dans med måttband. I Värnamo underkänns bilen pga att vi inte har intyg på bromsar, buller och startspärr. Detta trots att bilen är intypad i Tyskland utan dispenser från EU:s regelverk och har startspärr.

Vi har nu kontaktat Transportstyrelsen och ifrågasatt besiktningsmannens underkännande.

Kunskaperna om regelverket framstår som minst sagt bristfälliga och även om Bilprovningen är ett av staten ägt bolag så är det myndighetsutövning man ägnar sig åt och då anser vi att man som "kund" ska kunna kräva både transparens i de beslut man fattar och att personalen ska vara kompetent.

Återkommer med fortsättningen på histoien.

Håll modet uppe!
Med bästa hälsningar från nyblivna medlemmarna
Marianne & Nils-Erik
 
Toppen