• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag ska reg. besiktiga min husbil som jag importerat från Tyskland. Såklart fanns det knappt några tider att få inom perioden som min importförsäkring gäller i mitt närområde, så jag fick till slut en tid nere i Halmstad :wub:....typ sju på morgonen....

Men när jag beställde den tiden så sa dom att man måste ordna vägningen själv, och nu har jag hittat ett ställe i Kungsbacka där jag kan väga den och få en vågsedel.
Är det så att det är bra om den väger så lite som möjligt vid en invägning? Ska jag plocka ur allt löst, typ madrasser, gasolflaska o.s.v.? Extrautrustningen som finns på bilen är svår att montera ner, bl.a. en parabol och den väger ju en del, så den måste ju sitta kvar.
Jag kan inte tänka mig att dom kollar om det finns nån gasolflaska inkopplad, eller om det är vatten i tanken, resp hur mycket bränsle som är i.

Jag vill också gärna ha en tydligförklaring om varför det är bra att ha en låg tjänstevikt i händelse av bötfällning vid övervikt. Jag har läst igenom de trådar som tidigare handlar om detta, men det är så många inlägg och synpunkter att det är svårt att sålla ut den information som jag är ute efter.
/Annette

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Vad tänka på inför vägning av importfordon?

Du skall försöka få så låg vikt som möjligt. Töm tankarna, fyll inte diesel mer än nödvändigt, töm bilen på så mycket tungt som möjligt. Eftersom du skall väga på en vågstation som inte är Bilprovningens så är det kanppast troligt att personalen där kollar vad som finns i bilen. De är troligen inte medvetna om vad som gäller.

Fördelen är att du får en större lastvikt med en lägre tjänstevikt. Om du skulle drabbas av överlast så beräknas överlasten på tillåten lastförmåga. Stor lastförmåga ger alltså större "tillåten" överlast. Med tillåten menar jag här att överlasten ligger under 50% av tillåten last. Ligger den över 50% så blir det plötsligt väldigt dyrt.

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Annette.
Varför skall du väga själv? Är inte det bilbesiktningens jobb! Jag tycker det låter konstigt att du skall göra det.När jag besiktigande min bil i Borås hade de en egen våg.
//Lars

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja dom hade tydligen inte nån våg i Halmstad på den bilprovningen.
Jag får vägningen gratis dessutom är det ingen som kollar vad som är i, så det är ju faktiskt bättre än bilprovningens vägning

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Får du då ett papper på vad bilen väger? Eller skall du uppge det muntligt?
//Lars

;);)

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024

Jag har precis varit och regbesiktigat. Jag tömde så mycket jag kunde och hade bara lite bensin i tanken, inget vatten i vattentanken. Först vägning på renhållningsverket i Landskrona 250:-, därefter så körde jag till besiktningen. Jag behövde inte köra in bilen i hallen, det enda jag såg att killen gjorde var att kolla chassinummer, mätarställning och hur många bältade platser det fanns, sedan väntade jag ca: 10 minuter så fick jag ett papper med nya regnumret och betalade 970:-

Väldigt smidigt. Så i början av nästa vecka får jag rulla på de Svenska vägarna.

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kolla då hur mycket det skiljer i vikt på ditt papper och det tyska fahrzeugbriefet då ser du hur mycket det är i utrustning sedan dom reggade den 1:a gången .
Har du 2 tuber så kör in med 1 tub gärna tom ;) , nä men du har ju så mycket lastvikt i den så det är väl ingen risk för överlass eller ?

Hur gick det med bränsleförbrukningen ? Du kan ju be dom titta lite extra på avgasvärdena för då ser dom ju om bilen går fett .

F

F.d. 55376

Guest

Hej Annette
Eftersom vi bor i Frillesås.Blev jag nyfiken var du väger din bil?
Då vi är nya husbilsåkare vill vi väga bilen så vi vet vad vi kör med för vikt.
Om du vill dela med dig? Vi har 500 kg som lastvikt o tycker att det låter lite??
Kanske väger de på bilbesiktningen? Ursäkta om jag störde ditt inlägg
Tacksam för hjälp
Mvh Gun

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det går att väga den vid Klovsten, Renovas omlastningsstation. Men om du får det gratis vet jag inte, jag blev lovad gratis p.g.a. lite känningar...
/Annette

F

F.d. 55376

Guest

Tack för ditt svar :)
Nej naturligtvis förstår jag att det inte är gratis.
Jättetack för tipset.Nu hoppas vi bara att vi får bilen från firman
nästa vecka..Då den var fuktskada har de reparerat den under vinter.
Lycka till med nya bilen.:mh:
Mvh Gun

F

F.d. 7702

Guest

Hej Ludde. Lite tips som du fått av annan insändare: Ta bort cykelstället, då "vinner" du 45 cm i längd, kan vara bra om vagnen under stiger 6 meter, töm vattentanken, "ljug" lite om de frågar om hur mycket vatten du har i tanken, Lycka till
Sune

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej jag har cykelstället inne i garaget, bilen är 8,90 lång.
Cykelstället är lite bökigt att montera loss, så det får vara (med tanke på tyngden)
/Annette

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Om bilen är 8.90 lång ligger den rimligen över 3.500kg i totalvikt ?

Då bör du ju ha ganska gott om lastutrymme viktmässigt redan. Största problemet är ju för stora bilar under 3.500kg.
Vad säger de tyska papprena om tjänstevikt och totalvikt?

Bara så du inte gör en himla massa arbete i onödan.

F

F.d. 14234

Guest

Ursäkta, men jag får ståpäls när jag läser denna tråd. Hoppas även att någon från bilprovningen läser detta forum.
Det är inte konstigt att det ser ut som det gör i vårt samhälle. Ribban sänks för varje år och folk äter mer sömntabletter för att de har svårt att få ro i sin själ när de skall somna om kvällarna.:mad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vad menar du?
Om du köper en ny husbil här i Sverige, så är den vägd före monteringen av extrautrustningen. Nu har jag köpt ett fordon i tyskland, och där sitter redan extrautrustningen på, alltså får jag ett värde på tjänstevikten som är högre, vilket innebär, som nämns ovan, att jag vid en eventuell kontroll i händelse av övervikt får en högre bötessumma än om jag hade köpt fordonet i Sverige.
Menar du att det är fiffel och båg jag sysslar med om jag vill veta vad jag bör göra för att få en likadan tjänstevikt som på ett svenskt fordon???
Delar av extrautrustningen som jag har går inte att montera av utan en väldans massa jobb. För att kompensera detta får jag plocka bort annan utrustning istället.
Det hade naturligtvis varit enkelt om man bara kunde gå efter den första tyska invägningen, men nu är ju regelverket som det är. Och nog kan jag tycka att bilprovningen själva borde tillhandahålla med en våg, då de kräver att den ska vägas.
/Annette

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Annette.
Det är klart att bilprovningen skall tillhandahålla en våg när dom kräver att bilen vägs.
Du får väl skicka en faktura till dom för den extra tid och sträcka du får bidra med.
:yes:
//Lars

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Bilprovningen kan nog kräva att olika saker är gjorda innan registreringsbesiktning. Den gången vi importerade en husbil så krävdes att gasolen var testad och provtryckt innan besöket. Det var på den tiden när gasoltest var krav. Men då vägde de faktiskt bilen på bilprovningen. Kan tänka mig att de tagit bort detta för att slippa underhåll och kröningskostnad av vågen.

J

Jarn

Guest

När det gäller vägning på Bilprovningen så är inget ändrat.

Det har aldrig tidigare gått att få utfört på samtliga stationer.

Står också på deras sida som handlar om registreringsbesiktning:
"Obs! Kan inte utföras på samtliga stationer"

Toppen