• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad skulle ni välja?

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025
Det är en fin budgivning på en lägenhet vi säljer så nu kan jag teoretiskt välja mellan två Carthago 51 S-plus
1. 2009. 6900 mil Iveco, ser fin ut och har det mesta, lite fula dynor
2 . 2013 . 1900 mil Iveco, samma här, snygg.
Båda tysklandsimport

Om jag väljer 1 kan vi betala av en del av våra skulder vilket vore bra då vi om 5 år blir pensionärer.
Med nr två får vi inga extra pengar över.
Vi tänker ha husbilen under många år då det blir vårt pensionärsboende.
Hur skulle ni gjort om ni ser bilarna och bedömer dom som likvärdiga förutom åldern och milen

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Vad skulle ni välja?

Som smålänning av födsel och ohejdad vana hade jag valt alternativ 1.
Milen spelar ingen större roll på ett Iveco chassi, det går nog 40 000 mil utan större problem.

F

F.d. 50069

Guest

Är det SAMMA lastvikt, utrustning, dokumenterad skötsel, ........så skulle jag nog välja alt 1....milen är inget att oroa sig för!
Det är annat som avgör livslängden! Typ skötsel;)

Vi har en I51'a.....kanonplanering och bra kvalite även "under ytan"! Fast våran är en Fiat version.....samma motor fast förmodligen mera robust växellåda i Ivecon. Sen har jag läst att bakaxeln med sin "diffklump" behöver lite extra omvårdnad på Ivecon!
Jag har ingen erfarenhet av detta men du/ni får säkert enkla tips snart;)

Jan nere på Tjörn vet vad han pratar om och svarar säkert!

Senast redigerad av en moderator:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Är det SAMMA lastvikt, utrustning, dokumenterad skötsel, ........så skulle jag nog välja alt 1....milen är inget att oroa sig för!
Det är annat som avgör livslängden! Typ skötsel;)

Vi har en I51'a.....kanonplanering och bra kvalite även "under ytan"! Fast våran är en Fiat version.....samma motor fast förmodligen mera robust växellåda i Ivecon. Sen har jag läst att bakaxeln med sin "diffklump" behöver lite extra omvårdnad på Ivecon!
Jag har ingen erfarenhet av detta men du/ni får säkert enkla tips snart;)

Jan nere på Tjörn vet vad han pratar om och svarar säkert!

Har kollat lastvikten mot transportstyrelsen och den var på 09 1,54 ton och på -13 något mindre men över ett ton i alla fall. Båda bilarna importerades från tyskland i december. Vet inte om vikten är vägd vikt på bilprovningen eller uppgifter från tyskland. Den dokumenterade skötseln är jätteviktig och ska kollas.

F

F.d. 50069

Guest

Sen tror jag att årskatten är avsevärt billigare på 09'an.....
Vi ger lite över fem tusen för våran i51 09a......ställer man då av mellan åkturerna med den smidiga appen från Trafikverket så blir inte skatt eller försäkring speciellt hårt för "plånan" heller!

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag hade nog betalat av skulderna och valt alt1. Båda är ju fina bilar som håller länge om man sköter dem väl. Bra lastvikt är viktigt och som någon skrev håller drivlinan normalt riktigt många mil om man servar och byter olja varje år. Bakaxeln lär vara litet känslig så där bör man också byta oljan varje år. Inget stort orosmoment dock men skönt att slippa lägga 25 tkr på reparation i onödan.
Lycka till med köpet. Kul att kunna välja mellan två så trevliga saker. Bra val:)

PS ny skinklädsel till dynorna i valfri färg går att få för runt 20 tusen.:)

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har ni kollat om det skiljer på miljöklass på bilarna? Om den nyare har en klass bättre än den äldre så kan det vara något att ta in i valet. Speciellt om ni skall ha bilen i flera år

Pooldigger

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024

Hej
Jag hade nog betalat av skulderna och valt alt1. Båda är ju fina bilar som håller länge om man sköter dem väl. Bra lastvikt är viktigt och som någon skrev håller drivlinan normalt riktigt många mil om man servar och byter olja varje år. Bakaxeln lär vara litet känslig så där bör man också byta oljan varje år. Inget stort orosmoment dock men skönt att slippa lägga 25 tkr på reparation i onödan.
Lycka till med köpet. Kul att kunna välja mellan två så trevliga saker. Bra val:)

PS ny skinklädsel till dynorna i valfri färg går att få för runt 20 tusen.:)

Har du någon info om var man kan fixa skinnklädseln?:)

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Har ni kollat om det skiljer på miljöklass på bilarna? Om den nyare har en klass bättre än den äldre så kan det vara något att ta in i valet. Speciellt om ni skall ha bilen i flera år

Just ja, det talade vi om när vi sågs men jag kommer inte ihåg vad det var som var negativt med euro4 jmf euro5. Dyrare vägavgifter? Förbud att åka på vissa ställen?
Du får fräscha upp mitt minne. Vet inte vilken euroklass denna 09 har. På mobile.de finns inga 09or. 2010orna är euro5 och 08orna är euro4 så det kan vara vad som helst.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Miljötänket går framåt så om ni skall ha bilen flera år så "kan" det bli restriktioner i framtiden. Nu har ju även Euro6 kommit på vissa bilar så den med högre Euroklass kommer att stå sig bättre i framtiden.
Vägavgifter i Österike med EasyGo+ (en box för autobetalning på motorvägar) ger lägre pris på avgiften om Euroklassen är högre. Tyskland har miljözoner men den etiketten som köps för att klistra på högersidan nere på framrutan får inte förväxlas med Euroklass som det är nu. Euro4 och 5 får båda en grön 4:a.
Det finns ju redan idag restriktioner i storstäder för lastbilar av äldre modell så det här kommer säkert att utökas i framtiden.
Mitt tips är att om det finns ett val satsa på så hög Euroklass som möjligt.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Eftersom bilarna bedöms som ungefär lika förutom ålder och mil så blir det rimligen mer en fråga om hur mycket pengar ni är villiga att konsumera/förbruka.

En dyrare bil faller mer i värde och dom pengarna kommer aldrig åter. Det blir ren konsumtion. Lägg sen till den löpande räntekostnaden för den del av era skulder/lån ni då inte får möjlighet att lösa. Räntan är låg idag men den kan gå upp.
Skulderna måste också betalas förr eller senare..

Jag skulle ha valt alternativ 1 alla dagar i veckan. Man vet aldrig vad framtiden för med sig och vilka andra kostnader som kan dyka upp. Då är det bra med mindre skulder.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag hade också valt alt.1.

Lite mindre krånglade elektronik
Förmodligen inget partikelfilter = kan kosta skjortan. (sök på forumet)
Den "stora" värdeminskningen redan tagen av tidigare ägare.
Står man inte ut med dynorna, klä om dem här t.ex.
Vi klär om dina husvagnsdynor

Har själv sett flera husbilar omklädda här med mycket gott resultat och bra pris.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På vår forrige husbil fikk vi byttet ut til svensk nöthud på all polster hos G&S Polsterbau i Pfaffen-Swabenheim, det var de som sydde allt skinn for Carthago, Eura og Hymer og også stoff for småserie modeller. Det skinnet vi valgte var en klasse over det som ble benyttet som standard. Prisen var ikke ille, men dette var i 2005.

Toppen