• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad skiljer EGENTLIGEN olika husbilar åt?

Gert O.

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Vad skiljer EGENTLIGEN olika husbilar åt?

Ja du Lasse, kan det vara så att det egentligen handlar om tycke och smak hos oss köpare?
Ha dé
Gert

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Det finns ju husbilar av alla sorter och fabrikat, och inte minst priser.
... Om man nu alltså har ungefär samma chassi, storlek och utrustning, vad, utöver "märkestillägget" är det man betalar dessa extra X hundra tusen för?
Hej Lasse, kanske inte så enkelt att besvara ditt inlägg men man kan peka på vissa faktorer som påverkar priset mellan nästan(?) identiska husbilar, t.ex;

1) Kostnader för konstruktion, utprovning, tillverkning, fabriksanläggningar, adm, mm måste fördelas till och återbetalas via de husbilar som tillverkas/säljs!
Detta innebär att husbilar som tillverkas i större serier belastas med lägre kostnad per husbil än de som tillverkas i mindre serie (högre kostn)!
2) Förutsätter i jämförelsen att alla husbilstillverkare "strävar(?)" mot att uppfylla samma "kvalitetsvillkor(?)"! Det kanske inte stämmer men borde def göra det ur trafik- och funktionshänseende!?
3) Priset för ingående köpta prylar/materiel; som kyl/frys, toa, värme, elektronik, etc liksom chassie, drivlina mm påverkas även de! Dvs större inköp ger lägre inköpskostnader att belasta varje tillv/såld husbil med!

Sedan finns ju "fulvägar" för att sänka kostnader genom att "tumma på" innehåll/kvalite/service i det som utvecklas, man hoppar helt enkelt över att göra delar av jobbet. T.ex överlämnar slutbesiktning/visst färdigställande till slutkund ... mm, kan vara så att man "tummar på" eftermarknadsinnehåll? I dessa avseenden kan "gråsonerna" vara stora, osynliga men lönsamma och tyvärr ofta föremål för diskussioner ... !

Avslutningsvis kan man peka på det omöjliga i att som lekman avgöra/bedöma ev prisskillnader och varför mellan tillsynes likvärdiga husbilar som står där och blänker medan viktiga förutsättningar för ev prisbedömning är dolda - allt som glimmar är som bekant inte guld!

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

VAD skiljer EGENTLIGEN olika husbilar åt .var och tittade på en carthago, dubbelgolv, vattenburen värme, webasto, det kallar jag kvalité,
det får bli en sådan så man kommer ut på vintern.mvh håkan

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

VAD skiljer EGENTLIGEN olika husbilar åt .var och tittade på en carthago, dubbelgolv, vattenburen värme, webasto, det kallar jag kvalité,

Det du räknar upp kallar jag utrustning, förutom dubbelgolvet då. det är ju byggnationssätt
Vår Dethleffs har ju både Alde o Webasto men det är väl knappast premium kvalité för det :)

Kvalité för mig är just byggnationssätt o material val. Lösningar och funktioner.
Inte inkastad utrustning.

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Har kollat på Neismann och det är stor skilnad när man tex tittar på elinstallationer har sett hur mycket dom slarvar med kvalitetskontroll och innstallationer på el sidan på vår bil
(har den hos generalagenten för fix av elproblem pg slarv vid tillverkning och bristfällig slutkontroll )

F

F.d. 25023

Guest

Man kan ju köpa billig grundkonstruktion (som Kabe från Adria för sin helintegrerad), lägga upp olika dekorationstejp och smådetaljer, döpa det för vinterbil och ta betalt dubbelt upp.

Hur kan man kalla detta för vinterbil, med sina träreglat och frigolitisolering.. Även tejpningen lossnar tidigt med tiden har vi fått läsa här på forumet!

Jyrki

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

LasseG
Skillnad...Jag tror att du har en krok att hänga jackan på vid ingången...
Den slipper du betala ca 100 000kr för.

Avdelning onödigt vetande...
ps Bodde några veckor i Poggibonsi där Rimor tillverkas, och är bilen lika bra som maten därnere så är det ett klipp ds

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hämtade hem en lätt begagnad Chausson (2012:a) för en dryg månad sedan.
Tycker att snickerier och passning håller helt OK kvalitet. Träffade en herre på väg hem vid en mack, han var nyfiken och kom in och tittade. Han var imponerad av kvaliteten och chockad över prisskillnaden mot ett "finare" märke. Han muttrade när han hörde att dieselvärmare var standard (han hade fått betala 20.000kr extra för det). Elen är helt OK dragen.
Tycker den är stor och rymlig, bälten för förare + fem passagerare, fyra fasta bäddar (+tre om man bäddar dinetterna).
Att det ligger fördragen kabel för ström till backkamera, kabel till solceller, dieselvärmare som standard mm går väl på utrustningskontot och inte på kvalitetskontot.

Vi har köpt den som tresäsongsbil, så även om det hade varit golvvärme, uppvärmda tankar etc (vilket det inte är) så hade det varit helt bortkastat på oss då vi varken vill eller har tänkt att använda den på vintern.

Finns inte så många med den layouten vi ville ha, framförallt inte hos "finmärkena". Dom märken som vi hade tittat på var bl.a McLouis, Ci/Rollerteam, Rimor, Chausson. Jag tror att dom (finmärkena) får passa sig, fler och fler barfamiljer vill ha husbil. Kommer man då in på ett "billigare" märke som vi, och blir positivt överraskad och supernöjd :yes:, så ökar ju chansen att även nästa blir samma märke.
Kan ju tillägga att Chausson/Challenger i Frankrike är större än hela den totala svenska marknaden (mycket intressant statistik i senaste Husbilen test).

Lite tankar (och svammel) från,

Peter :)

Senast ändrad:

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Svårt ämne, kan tycka att min nuvarade bil Carthago känns välgjord, rejälare och mer funktionell än min förra bil men priset är ju ett helt annat än för den gamla som hade ett pluss, den var smidigare att trixa med i snödrivorna även om konstruktionen var enklare. Trivs man och gillar sin bil och den passar för ändamålet tror jag inte fabrikatet spelar så stor roll. I natt väntar -20 så för tillfället känns det behagligare med den nya bilen // Peter

F

F.d. 13447

Guest

det handlar nog om utseende.sen är det ju lite olika lösningar.så köper man väll den som passar.

H

Husbilgolf

Guest

Hämtade hem en lätt begagnad Chausson (2012:a) för en dryg månad sedan.
Tycker att snickerier och passning håller helt OK kvalitet. Träffade en herre på väg hem vid en mack, han var nyfiken och kom in och tittade. Han var imponerad av kvaliteten och chockad över prisskillnaden mot ett "finare" märke. Han muttrade när han hörde att dieselvärmare var standard (han hade fått betala 20.000kr extra för det). Elen är helt OK dragen.
Tycker den är stor och rymlig, bälten för förare + fem passagerare, fyra fasta bäddar (+tre om man bäddar dinetterna).
Att det ligger fördragen kabel för ström till backkamera, kabel till solceller, dieselvärmare som standard mm går väl på utrustningskontot och inte på kvalitetskontot.

Vi har köpt den som tresäsongsbil, så även om det hade varit golvvärme, uppvärmda tankar etc (vilket det inte är) så hade det varit helt bortkastat på oss då vi varken vill eller har tänkt att använda den på vintern.

Finns inte så många med den layouten vi ville ha, framförallt inte hos "finmärkena". Dom märken som vi hade tittat på var bl.a McLouis, Ci/Rollerteam, Rimor, Chausson. Jag tror att dom (finmärkena) får passa sig, fler och fler barfamiljer vill ha husbil. Kommer man då in på ett "billigare" märke som vi, och blir positivt överraskad och supernöjd :yes:, så ökar ju chansen att även nästa blir samma märke.
Kan ju tillägga att Chausson/Challenger i Frankrike är större än hela den totala svenska marknaden (mycket intressant statistik i senaste Husbilen test).

Lite tankar (och svammel) från,

Peter :)
Våran förste bil var en Challenger, 2008. Ny, körde 3000 mil innan vi sålde. Design och lay-out; mycket bra! Kvalité? Mycket lite bra! Skruver lossnade, oljud när vi körde, speciellt från dörr och golv, plastik lossnade, madrass och sitt-dynor kass kvalité osv osv.
La Strada nu, en helt annan värld! Fast mycket dyrare!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Det finns ett antal fabrikat som objektivt har högre teknisk nivå på sin konstruktion an de andra husbilarna på marknaden.

Det är lätt att nämna de bilfabrikat som uppfyller alla dessa krav.
dom jag kommer på nu är;
Concorde
Morelo
Carthago
Niesmann
Phoenix
Dethleffs premium bilar, se deras hemsida.

De som inte har en chans är bla Kabe och Nordic.
Hej, det här är lite utanför Lasse G's frågeställning men jag har en avvikande inställningmig?
Vid köp av husbil vill säkert de allra flesta av oss få "valuta för våra pengar", i form av att tillräckliga krav och kvalite uppfylls! För mig innebär "hög teknisk och ekonomisk nivå" att tillverkaren klarar kraven inom en begränsad pengaram så att produkten kan komma många till del!

Varför "gräva ner" 1 milj eller mer extra pga högre krav(?) kvalite(?) än vad den vanlige husbilisten behöver? Dessa "dyrare husbilar" utgör (förmodligen pga fel pris, mm) mindre än 5% av det totala husbilsbeståndet, kanske ett bevis på vad "vanliga husbilskunder" efterfrågar.

Betr kvalitetsomdömen Kabe och Nordic, så vill jag tro att de båda har tillräckligt hög kvalitet för att tillgodose alla "normala behov/krav", i likhet med även andra vanliga husbilsmärken! Obs att jag varken äger någon Kabe eller Nordic men tycker att det ska vara lite sans och balans i diskussionen.

F

F.d. 55451

Guest

Vi får inte glömma att det inte finns två personer med exakt samma åsikt. ;)
Vissa fokuserar på ekonomisk ställning, andra eftertänksamhet, emmotionelt eller entusiasm.

Jag utbildade ursprungligen som hantverkare och föredrar någorlunda bra grundmodell och även anpassa över tid.
Så har alla sina förutsättningar för sitt val.

Mitt råd är att köpa standard och anpassa husbilen över tid.
Om du tycker så köp en fin dekal som säger att din husbil är hantverkare arbete och inte en "billig industri modell ( hög eller låg pris ) med långa ärmar och korta ben":rolleyes: -men skräddarsydda.:)

GTXi equipped - AA exclusive edition
Min: all Year City parker with Electrical self-supply = BS YCE edition :cool:

Senast redigerad av en moderator:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Vad kostar en ny Carthago i liknande utförande som jag nämnde i första posten? På ett ungefär?

F

F.d. 55451

Guest

Om man kort och strikt f.eks. skulle visa batterikapacitet, jag skulle önska

antal kWh, tid för laddning mobilt och stationärt.

Så du kan få specifik information om vad du behöver.

Det skiljer olika husbilar åt !

Finns det en konsumentrådgivning som kan retvise återförsäljare av husbilar :confused:

F

F.d. 29925

Guest

Det viktiga är väl att man själv anser sig ha gjort ett bra val.
Att man även köper husbil efter plånbokens förmåga och de tänkta användningsområden tror jag är en självklarhet, men de flesta kommer nog underfund med vad som passar bäst efter första husbilen.
En bil som skall användas i huvudsak för "fricamping" kan med fördel ha betydligt större utrymmen än om man avser att i huvudsak kuska runt i städer eller trånga skogsvägar.
Som tur är finns det ett tillräckligt stort urval så de flesta hittar nog något som passas.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Kvalitet=

Produktens eller tjänstens förmåga att uppfylla kundens förväntingar.

Så vad förväntar du dig?

Ingen av oss 9000 medlemmar kommer att svara samma sak............

S

Sören-6830

Guest

Varför "gräva ner" 1 milj eller mer extra pga högre krav(?) kvalite(?) än vad den vanlige husbilisten behöver? Dessa "dyrare husbilar" utgör (förmodligen pga fel pris, mm) mindre än 5% av det totala husbilsbeståndet, kanske ett bevis på vad "vanliga husbilskunder" efterfrågar.

Har man råd med en bil som kostar lite mer p g a att bygget och utförandet är av högre kvalitet än massproducerade är det ju för att dessa parametrar förmodligen gör att bilen även efter ett antal år behåller sin kvalitet och formstyvhet och inte skramlar, gnisslar och klapprar. Mögel p g a inträngande fukt som når inbyggd trästomme och dito golv slipper man förmodligen också. El- och vattensystem är förmodligen också väl fungerande efter några år.
Så tror man att "dessa dyrare bilar" är dyrare p g a "fel pris" är man nog lite fel ute, det hade nog kunniga köpare genomskådat för länge sedan.

F

F.d. 55451

Guest

Varför "gräva ner" 1 milj eller mer extra pga högre krav(?) kvalite(?) än vad den vanlige husbilisten behöver?.........

......Eftersom någon kommer att visa dess ekonomiska status, kanske för att täcka upp bristen på teknisk kunskap :confused:
- och låt dem bara om det ger dem bekräftelse :rolleyes:

Kejsarens nya kläder ;)
H.C. Andersen.

Senast redigerad av en moderator:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Har man råd med en bil som kostar lite mer p g a att bygget och utförandet är av högre kvalitet än massproducerade är det ju för att dessa parametrar förmodligen gör att bilen även efter ett antal år behåller sin kvalitet och formstyvhet och inte skramlar, gnisslar och klapprar. Mögel p g a inträngande fukt som når inbyggd trästomme och dito golv slipper man förmodligen också. El- och vattensystem är förmodligen också väl fungerande efter några år.
Så tror man att "dessa dyrare bilar" är dyrare p g a "fel pris" är man nog lite fel ute, det hade nog kunniga köpare genomskådat för länge sedan.

Det låter ju absolut vettigt, men min undran är ju då om det verkligen är försvarbart att dessa detaljer av ett snäpp bättre kvalitet alternativt bättre konstruktion verkligen kostar 50-100% mer i tillverkningskostnad eller om man som köpare av en bil i det övre prisskiktet helt enkelt är lurad? Eller är det så att mellanklassbilarna helt enkelt har blivit bättre och kommit ikapp de dyrare både i kvalitet och konstruktion utan att för den skull ta ut abnorma påslag för det?

Sen är det självklart så att man kan gilla ett fordon och därför gärna betala vad det kostar utan att ifrågasätta det, speciellt om man har råd. Inget fel i det. Jag tror dock att eftersom trenden verkar vara att de för några år sen i allmänhet väldigt dyra husbilarna stadigt minskar i pris, och om "high-end"-bilarna ska kunna bibehålla sina avsevärt högre priser för en likvärdig produkt som de billigare så får dom nog börja redovisa lite mer i detalj vad det faktiskt är som är så mycket dyrare att producera och som kunden i slutänden får betala för. Kan dom inte det så kanske det visar sig att det ÄR dekalerna på sidan och märket i fronten som kostar enormt många tusenlappar extra?

Och det är väl detta jag försöker utröna lite i den här tråden.
Avsikten är inte att förringa dem som köper fina bilar och trivs med dem, jag är bara nyfiken på hur marknaden skulle kunna se ut om några år när det är dags att byta upp sig i husbil!

Toppen