• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad skiljer EGENTLIGEN olika husbilar åt?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vad skiljer EGENTLIGEN olika husbilar åt?

Jag tror att byggteknik, volymer, förmågan att ha ett rimligt utbud på färre "bottenplattor", enhetlighet, modultänk, mm, påverkar priset starkt.

Kan man sen bygga långa serier med dedikerade produktionslinor, kan man helt enkelt bygga resurssnålare och därmed billigare. Jag tycker ex att Adria verkar vara ett bra exempel på det. Franska Chausson/Challenger är ett annat. En del italienska märken är också väldigt offensiva.

Undvika försäljningsled, importled och ha koll på sina administrativa kostnader spelar också roll.

Visst kan resultatet bli bättre med ett rent "hantverk", men priset blir betydligt högre.

:-/<rister

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Hantverk är i 99% av alla fall mycket sömre än riktig serieproduktion.
För att en hantverksmässig produktion skall ge ett bättre resultat än serieproduktion, måste hantverkarna få TID.
Detta innebär att det endast är det EXTREMT dyra hantverksmässigt tillverkade produkterna som är bättre än serieproduktion.
(Volkner)

Ta tex Kabe, hantverk med dålig kvalitet och bygg koncept som lämpar sig för hantverksmässig produktion.

Å andra sidan, se på Chartagos Tourer serie.
Standardiserad serieproduktion med de bästa bygg koncepten (tex regelfria)
och mycket hög och jämn kvalitet, med ett pris som inte är högre än för en Kabe.

Vem som helst kan smäcka ihop en vägg av en plåt, reglar, och en masonitskiva, med lite isolering i mellan.

För att kunna investera i maskiner som skapar en vägg av sprutat skum mellan två plåtar, krävs mycket större kunskap, vilja och troligen även produktionsvolymer.

Det svåra i denna diskusion om husbilsbranchen är att prissättningen i Sverige inte följer någon logik.

Tyskland,
Först har vi fenomenet att alla försöker taq så mycket betalt som möjligt, en del lyckas utan att priset motsvaras av något objektivt mervärde.
Dock är mitt intryck att pris följer kvalitet någorlunda.

Sverige,
För att ytterligare öka på skillnaden i faktisk kvalitet och prisbild, så har vi de Svenska importörerna. Dessa är ofta mycket fantasifulla när de skall sätta priset i Sverige, utan någon relation till vad bilarna har för kvalitet.
Vi i Sverige är så okunniga att vi köper dessa överprisade bilar ändå...

Så till trådskaparen, ja jag är övertygad om att denna branch kommer att mogna, så att skillnaden mellan olika bilar minskar både prismässigt och kvalitetsmässigt.

Se tex på bilsidan, vem kan objektivt säga att en Kia för 200 000 har fler fel än en Volvo för 500 000?
.........Ingen, som håller sig till sanningen.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Italienska bilar har tidigare betraktats som instegsbilar. Billiga men av lägre standard.
Då den Italienska marknaden började minska drastiskt blev man tvungen att höja kvalitén för att nå kunder i Tyskland och Skandinavien.
Se MC Louis och framförallt Rimor som har gjort stora förändringar med isolering och uppbyggnad, vad jag kan se ligger de nu i samma division
som ex Adria, Detleff och andra mellanklassare...medans prestige kostar 2-300 000kr till.

Se det här Italienska testet av en modell Rimor på Fordchassie.

Bosse

F

F.d. 29911

Guest

Storleken Husbil upp till 7,5 meter sedan bör det heta husbuss egentligen tycket
Hbk 5081

Toppen