Det finns ju husbilar av alla sorter och fabrikat, och inte minst priser.
Jag köpte tex en ny Rimor Europeo 69P 2011 och den kostade 550.000:- i grundutförande. På tex Kistamässan var jag inne och kikade i ganska många liknande bilar, och beroende lite på fabrikat kunde dom kosta uppåt det dubbla, och jag tyckte inte att det i alla fall vid dessa snabba undersökningar verkade vara speciellt stor skillnad på varken utförande eller kvalitet.
Jag funderar lite på vad det faktiskt är för skillnader som gör att det är så enorma prisskillnader i "samma klass".
Om man bortser från de allra billigaste och enkla bilarna och de allra dyraste i "lyxklassen" och koncentrerar sig på tex en halvintegrerad bil på ca 7 meter byggd på ca 130 hk Fiat Ducato std-chassi på 3500-3800kg med långbäddar eller queensbed och "normal" utrustning så kan det ju skilja ganska många hundra tusen mellan olika fabrikat.
En viss del prestige måste man så klart räkna in, vissa märken har ju lite högre "status" än andra och kan därför ta lite extra för märket så att säga. Hur mycket DET är värt är ju lite upp till köparen att avgöra.
Om man nu alltså har ungefär samma chassi, storlek och utrustning, vad, utöver "märkestillägget" är det man betalar dessa extra X hundra tusen för?
Jag köpte tex en ny Rimor Europeo 69P 2011 och den kostade 550.000:- i grundutförande. På tex Kistamässan var jag inne och kikade i ganska många liknande bilar, och beroende lite på fabrikat kunde dom kosta uppåt det dubbla, och jag tyckte inte att det i alla fall vid dessa snabba undersökningar verkade vara speciellt stor skillnad på varken utförande eller kvalitet.
Jag funderar lite på vad det faktiskt är för skillnader som gör att det är så enorma prisskillnader i "samma klass".
Om man bortser från de allra billigaste och enkla bilarna och de allra dyraste i "lyxklassen" och koncentrerar sig på tex en halvintegrerad bil på ca 7 meter byggd på ca 130 hk Fiat Ducato std-chassi på 3500-3800kg med långbäddar eller queensbed och "normal" utrustning så kan det ju skilja ganska många hundra tusen mellan olika fabrikat.
En viss del prestige måste man så klart räkna in, vissa märken har ju lite högre "status" än andra och kan därför ta lite extra för märket så att säga. Hur mycket DET är värt är ju lite upp till köparen att avgöra.
Om man nu alltså har ungefär samma chassi, storlek och utrustning, vad, utöver "märkestillägget" är det man betalar dessa extra X hundra tusen för?