• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall man tycka om detta?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Inte bara sjunka, småpaketen kommer att försvinna helt!
Postnords personal får hitta på en annan sysselsättning, tex att rulla tummarna.
 
F

F.d. 54009

Guest
Det innebär med all sannolikhet adjö och good bye till paket ifrån dessa länder.Att de över huvud taget var så populära var ju just priset , som nu kommer upp i samma nivå som hemma ,i stora drag.
// :rolleyes:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hur skall detta gå till ? Skall posten öppna alla små paket för se vad dom innehåller och sedan beräkna värdet på dom ? På dom flesta paket sitter dt ju en tulldeklaration och den är ju normalt satt till ett väldigt lågt värde
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Håller helt med Los Suecos om att Postnord gör rätt i att ta ut viss x-tra kostnad för sina tjänster (distribution av Kina produkter), bara om det resulterar i avlastning av personalen genom fler Postnord-tjänster och inte färre sådana!

Jag kommer inte att beställa något från Kina som kostar mig mer än om jag beställer från ett EU-land som t.ex. Tyskland och England (än så länge). Det finns redan flera EU-företag på nätet som importerar själva från Kina för att sälja moms & tullfritt inom EU. Tackar vet jag Kjell & Company och en hel uppsjö småföretagare, men varifrån kommer alla deras varor...? Min senaste fotokamera som kostade flera tusenlappar mindre än hemma, kom från England (import från Hong Kong).

Postnord kommer troligen att sätta fart på redan fungerande (Kina baserat) EU-business på nätet genom sitt "smarta" drag. Hoppas verkligen att förslaget kommer att resultera i fler anställningar inom Postnord.

Värde: 49:- eller 200:- framöver(?)
kina-klocka.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Blir nog som någon skrev tidigare i tråden, att kinesiska aktörer öppnar varuhus i EU likt Banggood som redan är etablerad här, ( EU Warehouse - Find the coolest gadgets, latest electronics, fashion, RC heli and quads at Banggood, delivered lightning fast to Europe). Lite dyrare men ändå inte i närheten av Svenska prylhandlares prisbild.

Det är självklart ingen tillfällighet med det stora kinesiska projekten i Kalmar, MR Li’s projekt på Västkusten och Dragon Gate i Älvkarleby och nu senast hamnprojektet i Lysekil.

Nu har projekten i Sverige inte lyckats (tack och lov) hittills, men kineserna är kända för sitt tålamod och jag är alldeles övertygad om att det finns en tanke, en plan och ett mål i deras vision.

Har sett deras intåg i Afrika och även här i Spanien, smart är ordet!

...... våra barnbarn borde nog kolla upp möjligheterna att studera Mandarin.

TommyD
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om man handlar av en säljare som har sin verksamhet inom EU men får sina varor från Kina så är handlaren skyldig att betala tull & det EU-landets moms. Men om handlaren låter varan levereras direkt från Kina till köparen så faller kostnaderna på köparen. Tulldeklarationen som följer med varan bryr sig inte Tullen om utan man blir ombedd att visa vad man har betalat för varan med ett kvitto, utskrift av banktransaktion eller annat juridiskt dokument som visar vad man har betalat för varan. Trots momsen & PostNord's kommande pålägg så kan det fortfarande vara ekonomiskt fördelaktigt att handla från Kina eftersom prisskillnaden är väldigt stor på vissa varor.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja visst kommer det fortfarande att vara lönsamt. Det som kommer att tillkomma på själva varan är ju "bara" en tullavgift på högst några procent och sen momsen på 25%. Med det enorma utbudet och dom låga priserna som är på t.ex. Aliexpress så kommer det fortfarande att vara väldigt intressant.

Det gäller bara att hålla tungan rätt i mun och beställa många och gärna dyra varor samtidigt så PostNords kommande avgift för att göra importdeklarationen kan fördelas på många varor.
Det kan nog bli en utmaning att få småhandlarna i Kina att alltid samleverera så dom inte slarvar iväg en himla massa delleveranser av bara farten. Då kan det bli riktigt dyrt om det skall betalas 125:- per försändelse...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
........................Förmodligen kommer det duka upp kinesiska distributionsföretag i något lämpligt EU-land varifrån varorna kommer att skickas varvid administrationsavgiften bortfaller och momsen betalas i avsändarlandet som säkert kommer att väljas efter deras momstariff. Något dyrare kommer det säkert att bli att handla kinesiskt via ebay men kanske lite mer rättvist med avseende på europeiska handlare. Vi vill väl göra rätt för oss?

Michaels spådom om framtida kinesiska distributionsföretag placerade inom EU finns redan.

Vi beställde en s.k. ”smoothie blender” från spanska Amazon i förra veckan. Såg att den skulle skickas från Polen.

Nu har vi fått den och visst kommer den från Polen, men från företaget Funnyhomes, med säte i Shenzhen Kina.

Enkelt för kineserna att komma runt både momsregeln och postens planerade avgift.

Bara skicka varan först till en distributionscentral beläget i ett EU-land med hög ”momströskel” eller land som inte lägger på någon moms alls, t.ex. Luxemburg.

I vårt fall var det Amazon som var portalen, men säkert kommer samma sak att gälla för Wish och då har man rundat både postens avgift och statens möjligheter att ta ut momsen från första kronan

Smoothie blendern levererades till dörren till priset 55 Euros, drygt 500 kr. Samma produkt kostar i Sverige 1545 kr + frakt.

En komplicerad värld, den där globala världen.

TommyD
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Michaels spådom om framtida kinesiska distributionsföretag placerade inom EU finns redan.

Vi beställde en s.k. ”smoothie blender” från spanska Amazon i förra veckan. Såg att den skulle skickas från Polen.

Nu har vi fått den och visst kommer den från Polen, men från företaget Funnyhomes, med säte i Shenzhen Kina.

Enkelt för kineserna att komma runt både momsregeln och postens planerade avgift.

Bara skicka varan först till en distributionscentral beläget i ett EU-land med hög ”momströskel” eller land som inte lägger på någon moms alls, t.ex. Luxemburg.

I vårt fall var det Amazon som var portalen, men säkert kommer samma sak att gälla för Wish och då har man rundat både postens avgift och statens möjligheter att ta ut momsen från första kronan

Smoothie blendern levererades till dörren till priset 55 Euros, drygt 500 kr. Samma produkt kostar i Sverige 1545 kr + frakt.

En komplicerad värld, den där globala världen.

TommyD

Du har rätt...

NYHETERmindre än 20 min sedan
Nya regler kring paketavgifter och moms från Kina kan sätta stopp för den billiga e-handeln från Wish och Alibaba.

Men skickar företagen paketen via ett EU-land kan avgiften från Postnord undvikas.

– Vi förväntar oss att volymerna kommer att minska i och med det här och det är inte heller orimligt att anta att stor del av volymerna kommer ta vägen via andra EU-länder först, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord till DN.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Undrar om inte avgiften kan räknas som handelshinder och att Sverige kan få på moppe för detta. Post Nord är ju statsägt tillsammans med Danmark. Hur gör Danmark, eller har man inte samma problem.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Håller med krönikören om att småköp som ett mobilskal, i framtiden inte kommer att köpas och levereras direkt från Kina, men,..

Kineserna vet självklart att det bara är en tidsfråga tills den fördelen kommer att täppas till, trots att vi européer är lite senfärdiga.

Man kör så länge det går, men nästa steg är redan förberett och fungerar redan. Logistik-/distributionscentralerna är redan etablerade runt om i Europa, som jag beskrev i inlägg nr 29.

Skulle tro att sådana center även var planerade i Sverige. Det sitter säkert några kommunalråd i Kalmar, Tanum, Överkalix och Älvkarleby, idag lite röda om kinderna och tycker det är lite pinsamt efter deras Kinaäventyr som bara slutade med kostnader för kommuninnevånarna. För att inte tala om Lysekil som tack och lov stoppades på ett relativt tidigt stadium.

I Spanien finns redan massor av sådana center redan etablerade. Utanför varje större stad i industriområdena finns gigantiska logistikcentraler, som absolut inte står i proportion till att leverera varor till de lokala kinabutikerna, nej här finns det absolut större planer.

Det finns ett bilateralt avtal mellan Spanien och Kina, som ger varandra lika rättigheter att etablera sig i respektive land, 5-åriga uppehålllstillstånd för medborgarna osv. Tror inte att det avtalet är balanserat, som säkert tanken var, från den spanska sidan när det undertecknades.

Vi bor själva i en mindre spansk stad med ca. 24.000 innevånare. Medan jag sitter här och skriver så kommer jag direkt på 12 Kinaaffärer bara i den här staden! Apotek kan jag bara komma på 4 stycken, ett par järnhandlare, en färghandel och en som säljer och servar datorer, men som sagt minst 12 Kinaaffärer.

Om jag vidgar till 20 kms radie från Altea där vi bor, så finns det minst 100 Kinaaffärer och det märkligaste, de har alla precis samma sortiment, säljer likadana varor!

Enligt spansk press är det väldigt många kinesiska medborgare som är knutna till varje affär och därmed fått uppehållstillstånd. Kanske finns mer än en agenda till varför man etablerar affärer. Handel med uppehållstillstånd misstänktes t.ex i samband med skandalen i Kalmar.

Tror inte att det är en allt för djärv gissning när jag gissar att Spanien inte har etablerat en enda affär i Kina och knappast något gigantiskt logistikcenter i utkanten av Shanghai.

By the way, vår "smoothie blender" som jag skrev om i inlägget nr 29 kom från Polen, som troligen har ett avtal med Kina om låg eller ingen moms. Däremot är produkten försedd med CE-märkning.

IMG_1093.JPG

Förresten ..... är det här en fråga för ett husbilsforum? Ok, nu fanns tråden....:twitcy:

TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
CE-Märkningen står väl som brukligt för China Export..?

:) Ja, man vet aldrig.

"Falsk CE-märkningRedigera


Skillnaden mellan den europeiska och kinesiska CE-symbolen.
Det har funnits påståenden om en s.k. China Export-symbol vilken skulle vara snarlik den officiella CE-logotypen. Skillnaden har sagts vara att den kinesiska symbolen skulle ha ett kortare avstånd mellan bokstäverna C och E jämfört med den officiella CE-symbolen. Påståendet har aldrig kunnat föras i bevis och flera officiella källor, bl.a. företrädare för Europeiska parlamentet, menar att inga så kallade Chinese Export-märkningar har kunnat påvisas."

Bara att sätta igång och mäta avstånden mellan bokstäverna. :(

TommyD
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det som gör mig mest ledsen i sammanhanget är att Kineserna tömmer jordens resurser med rasande fart och detta MED vår egen hjälp. Dom skiter fullständigt i nästa generation världens medborgare vilket vi inte är sena med att hjälpa dom med!

Hoppas Postnord gör något bra för landet & inte minst sina anställda, samt ger oss en tankeställare...

...och så en klassiker:
– Hur ser man att en bil kommer från Kina?
– Det är en jädra rishög!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Mycket negativt om Kina och särskilt om etablering av djuphamn i Lysekil.
Varför skall Saudiarabien sätta sig emot att Kina etablerar sig i Lysekil och vad blir det av Preemraff när oljan har spelat ut sin roll som fordonsbränsle.
Jag har en känsla av att gamla fördomar ligger till grund för alla känsloyttringar så fort som utländska etableringar kommer på tal. Man kan undra hur länge Volvo överlevt utan kinesiskt kapital och styrning?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Grundorsaken till alltihop är ju det stora momsbortfallet för staten & PostNord's oförmåga att hantera detta. I 125:- ligger väl också en viss % i avans för PostNord. Andra speditörer om TNT, DHL m.fl tar ju också ut en avgift för att momsdeklarera varor & det gör dom inte gratis. Att sedan många anser att varor från Kina har en sämre kvalitet är nog inte med sanningen överensstämmande då många av dessa varor går att köpa av svenska handlare & då till ett betydligt högre pris.
 
Toppen