• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall jag kolla

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Hej

Nu närmar sig påställning av bilen och jag undrar lite om vad som behövs kollas ang. vatten-avlopp.
Har haft bilen stående ute hela vintern med alla kranar och avlopp öppna.

Fiins det någon risk(finns det ju alltid iofs) att något gått sönder och i så fall vart är det störst risk att något hänt.

//Niclas
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall jag kolla

Kolla att det inte är något som frusit sönder. Jag kollade vattensystemets täthet på ett relativt enkelt sätt.

Stängde kranarna o frostskyddsvakten sedan startade jag pumpen och körde den i några minuter. Väntade sedan i ca fem minuter, öppnade en kran och hoppades på att ett kraftigt blåsljud skulle komma ur kranen. Detta fungerar under förutsättning att ni har en pump som trycksätter systemet

Det gjorde det vad glad jag blev för då fanns det inte någon läcka. Enkelt och bra sätt att testa detta tycker jag. Läcker inte luft ut så är det tätt.

Avloppet bör det inte vara några problem med men häll en skvätt vatten i varje avlopp ett i taget och kolla överallt vad ni kommer åt så ser ni förhoppningsvis om det håller tätt.
 
Toppen