• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad samlar ni på?

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Hur är det med oss husbilsåkare - är vi "samlare"?

Ett vanligt samlande tror jag är länder - man skall ha åkt in (och helst kommit ut helskinnad) i så många länder som möjligt (ibland klistrat på landsmärken bakpå ekipaget).

Andra kanske samlar på museijärnvägar, vingårdar, floder, höga berg och djupa dalar, museer , katedraler, alppass, osv osv osv.

Har ni något originellt resesamlande att berätta om?

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vad samlar ni på?

Hej
Originellt eller inte det vet jag inte men jag samlar på KONSEVERINGS BURKS LOCK.
Från nerlagda glasbruk.
Gumman på pressat glas.

/Vidhem

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har haft många roliga kommentarer när min fru ska samla en sten från besökta platser som sedan märks med en penna "var och när"

Nu har det gått så långt att jag hänger på och vi hjälps åt med denna roliga sport.

Många stenar har vi nu som sparas i stora glascylindrar som prydnad och jag vill inte här berätta från vilka platser dom är tagna. Men som sagt en sport har det blivit.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej..

Jag samlar på gamla kameror, och besöker sec.hand butiker och loppisar var vi än åker.
Senaste frankrike-resan 2009, råkade vi av en händelse köra rakt in i årets stads-loppis i Barfleur, det tog hela eftermiddagen och jag kom över bl.a 3 st franska gamla bakelitkameror.. En mycket solig och trevlig tillställning..Dessförinnan hade vi träffat ett Belgiskt par i Oostende som vi hade sällskap med till stadens kvarter-loppis, ett helt villaområde stod och sålde.. Kvinnan i det belgiska paret samlade på porslins-katter och hade 300 i garaget.. jag lyckades hitta en till henne, men det blev inga kameror den gången, bara skjorta och väska..
Paret hade ett litet häfte med sig över alla frankrikes sommar-loppisar. Var man nu får tag på den..
Jo, det är alltid trevligt med nya bekantskaper..

Libom

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Jag samlar på tomtar, försöker hitta från olika länder, landskap eller orter som vi besöker med husbilen.

Sen samlar jag på små stenar och snäckor - en från varje ställe - som jag samlar i en korg, det blir för tung last annars (säger maken).
Christina

:santa-2-icon:

F

F.d. 25020

Guest

Jag samlar på gamla märklin tåg har en liten anläggning i gillestugan två banor med lite övergångar o en tunnel kor mm.trevligt på kyliga vinterkvällar att köra runt lite. Mvh 220 Sture i Pajala:swoon:

F

F.d. 24435

Guest

Jag samlar precis som Sture på gamla Märklintåg & tillbehör. Har en rätt så stor samling, mycket i orginalförpackningar från -40 talet och 50-talet. Utöver detta samlar jag på sparbössor från gamla svenska sparbanker med tryck o loggo. D v s sparbössor från små sparbankernas tider innan allt började heta Swedbank. Utöver detta har jag många cykelemblem, d v s de märken som sitter på styrstången på cyklar , REX, Monark etc...

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Vi har "samlat" på kuster! Ja, samlar fortfarande.
Vi har gjort de flesta småvägar längs kusterna från norska gränsen till Italien, har lite kvar i Bretagne, nordöstra Spanien och Portugal ner till Lissabon. Ok, England är kvar förstås men det kommer.
På Öland har vi naturligtvis varit ner på varje liten väg mot vattnet.
Norge är ju en vit fläck liksom norra Sverige (norr om Stockholm...)
Samlandet fortsätter!
/Brogu

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Som kajakpaddlare så samlar jag på väderfyrar på öar, d.v.s. jag försöker att paddla till de fyrar som är med i sjörapporten som är belägna ute på öar. Tyvärr har jag endast lyckats med ett fåtal...Nordkoster, Väderöarna, Måseskär, Nidngen, Hallands Väderö hittills...
Tänkte ta resten när jag blivit pensionär:cool:

Som husbilsåkare samlar jag på nationalparker och naturreservat, har tappat räkningen på dom vid det här laget....

Kjell & Britt-Inger

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2025

Jag (Catrin) samlar på kor, i olika storlekar. Jag tycker att kor är väldigt söta:spinny: Och vad passar egentligen bättre än att just samla på kor när Gubben min jobbar på Wapnö Gård. Fast de är ju lite för stora att ha hemma men att åka ut till Wapnö och titta på korna. Lyckan är ju när man får se när en kalv föds:)
Jag samlar också på stenar i olika storlekar och ibland blir Kjell lite "galen" när jag kommer släpande på mina stenar. Han brukar tala om vikten men på nått sätt brukar jag få med mig mina stenar ändå:spinny:
Catrin

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag (Catrin) samlar på kor, i olika storlekar. Jag tycker att kor är väldigt söta:spinny: Och vad passar egentligen bättre än att just samla på kor när Gubben min jobbar på Wapnö Gård. Fast de är ju lite för stora att ha hemma men att åka ut till Wapnö och titta på korna. Lyckan är ju när man får se när en kalv föds:)
Jag samlar också på stenar i olika storlekar och ibland blir Kjell lite "galen" när jag kommer släpande på mina stenar. Han brukar tala om vikten men på nått sätt brukar jag få med mig mina stenar ändå:spinny:
Catrin

Har du denna kossan?
Tillverkad av Teddykompaniet i Båstad...sonens bästis sedan han var en vecka gammal...

2009 06 13-001.jpg

20101003.002.jpg

2009 06 08-047.jpg

F

F.d. 55334

Guest

Rolig approach!

Måste nog erkänna att jag samlar på skrymmande saker. Vävstolar. Tror jag har sju. Men samlar också på böcker från mina äldre generationer, också skrymmande,Samlar även på naturupplevelser, kan vara skogen i närområdet, kan vara nationalpark eller naturreservat och där kan man ju plocka in hur många som helst i minnet och sinnet. Med väldigt små bokstäver vill jag skriva att jag HAR samlat i minnet upplevelser i Italien, tillsamman med både numera avlidna och levande vänner och även ensamma små strövtåg. Dock inte med Skramlan - ännu. F ö tror jag att jag samlar på må-bra-upplevelser. Och funderar på hur i all sin dar jag ska kunna ta mig i kragen och göra mig av med saker, ting, som jag inte behöver och egentligen inte vill ha av någon annan anledning att de är just minnen.
Ha det gott!
Agneta W :oops:

F

F.d. 50035

Guest

Jag samlar på pelargoner, dock har jag blivit tvungen dra ner på antalet pga att vi åker utomlands snart och även vintervilande pellisar behöver vatten.
Dock har jag 5 stycken rariteter som ska följa med till Spaniens sol.

Föröverigt ses jag oftast gå med näsan riktad ner i backen pga en annan samlarmani som jag lyckats smitta Janne med. Vackra stenar!

Det räcker ej så här, jag samlar oxå på 20- 30 tals figuriner, men de måste ha tyll kläder och är ganska svåra att hitta. Men trägen vinner och sedan 70 talet så har jag fått ihop 13 st

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

:DOj vilket roligt inlägg. Jag har inte samlat på något men fick sådan lust att börja när jag läser om allt ni samlar på. Så nu ska jag börja samla frågan är bara på vad.
En sten från varje plats man besöker låter spännande. Får se vad jag kan komma på funderar ett tag på det.
MVH Gunilla
:rolleyes:

Senast ändrad:
F

F.d. 53087

Guest

Gamla Kamror samlar jag på ,den senaste (belg-kamera i från Dresten)inhandlad i Berlin på Loppis.Min fru på Tintin-bilar o Tintin-tidningar.

F

F.d. 24435

Guest

Jag samlar på pelargoner, dock har jag blivit tvungen dra ner på antalet pga att vi åker utomlands snart och även vintervilande pellisar behöver vatten.
Dock har jag 5 stycken rariteter som ska följa med till Spaniens sol.

Föröverigt ses jag oftast gå med näsan riktad ner i backen pga en annan samlarmani som jag lyckats smitta Janne med. Vackra stenar!

Det räcker ej så här, jag samlar oxå på 20- 30 tals figuriner, men de måste ha tyll kläder och är ganska svåra att hitta. Men trägen vinner och sedan 70 talet så har jag fått ihop 13 st

Pelargoner är en stor sak för mig, kolla in min sida pelargoner för nybörjare

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55334

Guest

Hej och hå Gunilla och alla andra,
förstod först nu att jag faktiskt samlar på stenar från platser jag besökt - i förhoppning att jag ska komma tillbaka dit -. Gotland såklart. Ölands södra udde. Rådmansö. Ostia Antica, Roms gamla hamnstad där jag snodde ett par stenar och ett par tegelbitar från det antika fängelset, Pompeji, Herculaneum, Capri och så många ställen som jag inte kommer på just nu. Men faktiskt att jag brukar plocka på mig ett par stenar men först på sistone har noterat var och när. Kanske blir samlingen någonting någon gång. Hoppas inte alla gör likadant. För då blir det väl tomt på stenar.
Har även plockat vackra stenar hemmavid!
Ha det gott!

Agneta W :oops:

Toppen