Sv: Vad har ni för lastvikt på riktigt
Hej, en liten fundering som ofta dyker upp i samband med diskussioner om lastvikter och totalvikter.
(OBS Det här inte vad jag tycker eller inte tycker, utan mest vad de som inte läser om de här problemen här på husbilsklubben eller på andra ställen är helt ovetandes om, och bara åker omkring helt bekymmerslösa.)
Förr verkade många bilar bli reggade utan att ens bli vägda, jag vet flera bl.a. en kompis som hade en amerikansk alkovbil byggd på en Chevrolet. Den var reggad för 3500kg. totalvikt. Troligen så den matchade in under "lätt lastbil" när den kom till Sverige.
Den vägde helt
tom med förare nära 3700kg. Så hade den rullat runt i ca. 20år och gör det troligen fortfarande.
Om man kommer in på vikter och liknande när man står och slösnackar med någon på en ställplats eller liknande och frågar lite försiktigt om dessa viktproblem, så får man för det mesta svaret.
"Det har jag ingen aning om."..... och som fortsättning ofta.
"Det är väl aldrig någon som har brytt sig om?"
Om man då gör ett litet inlägg, kanske inte om det olagliga, men om böter eller problem vid ev. koll brukar bara leda till en axelryckning och någon kommentar om att. "Man blir väl aldrig stoppad för något sådant så det är väl inget att bry sig om", och längre kommer man inte.
Det måste vara fler än massor med ägare som åker omkring med för tunga husbilar och som inte vet, eller helt enkelt inte bryr sig, eller ens ser det som ett problem.
Samtidigt som om det skulle ske ofta och många påhopp med vägning och böter så borde viktproblemet sprida sig även bland de som inte läser om det här på internet.
Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här
men för att få ordning på det så borde det kanske inte vara en ovetande ägare som är ansvarig utan snarare den oansvariga firman som faktiskt har sålt en bil med oriktiga viktuppgifter som blir olagliga om man som ägare håller koll på lastvikten och tror att det borde räcka.
Så de kanske skulle ha ansvaret att väga varje bil och sälja den med riktiga och up to date siffror som stämmer med vad som är rätt siffror just nu, även om man kan förstå att de inte är så intresserade av det.
Eller kanske väga en bil vid inbyte som blivit extrautrustad, och dra av kraftigt på priset på en bil med viktproblem för ev. åtgärd. Men då blir inte "vi" glada
vid inbyte.
M.v.h. JANKRO.