Sv: Vad har hänt med ICA?
Jag har svårt att märka någon skillnad mellan ICA:s och Willys' frysta räkor. Jag får nog plocka fram spektrografen och nanoanalysapparaturen för att tränga djupare in i problematiken.
En sak är klart konstaterad! Man ska inte ha bråttom när man tinar frysta räkor. Några timmar i kylskåp verkar vara ett krav. Annars blir räkorna lite sega.
Intressant att det finns så billiga och fina räkor att tillgå överallt i landet. Jag visste inte att frysta räkor var ätliga. Men som jag brukar framhålla: läs alltid vad som står på förpackningarna! Tidigare försök att äta frysta räkor har stupat på att jag har haft för bråttom. Den som väntar på något gott....
Några timmar i kylskåp så blir dom riktigt goda! Wizards idé med durkslaget bidrar säkert till det fina resultatet.
Nu återstår att jämföra med s.k. färska räkor i fiskhandeln men då blir det inga kiloinköp. Jag får göra som Stockholmstanten som trängde sig in i fiskaffären i Grebbestad en gång för ett antal år sedan och frågade fiskhandlaren: "Vad kostar räkorna idag?" "250 kr" svarade fiskhandlaren. Det blev tyst ett tag. Sedan kom sig tanten efter chocken, såg sig argt omkring och fick ur sig "Får jag ett hekto då".
Bortskämda Millan serveras givetvis skalade räkor i lagom stora bitar. Hon märker heller ingen skillnad På ICA:s och Willys'. Vis av tidigare erfarenheter undviker jag att ge katterna besvärlig mat. Min moster hade en katt en gång som fick riktig fisk, sådan fisk som dagens barn knappt har sett, alltså hela fiskar med huvud, ben och skinn. Den katten älskade fisk över allt på jorden och ofta satte hon stora ben i halsen och det var inte alltid så lätt att få ut dom igen. Himla krångel ibland, faktiskt.
Livet fortsätter! Jag är glad över att jag har lärt mig hur frysta räkor ska hanteras för att bli ätliga!
Jappe