• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad har hänt med ICA?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
ICA har tydligen skärpt till sig efter mina senaste skriverier om företaget! :D

ICA har en egen mjölkchoklad för 4.90 kronor (100g) som smakar som Marabous mjölkchoklad gjorde "på min tid" innan Mondelez tog över och fördärvade chokladen med sina majssörjor och annat jox. Dagens Aladdin är ju ett skämt!

Idag provade jag ICA:s egna frysta räkor som är av den kvalitén att t.o.m. lilla "Millan" (min katt) åt dem och det säger inte lite! Hon har tidigare konsekvent vägrat att äta frysta räkor och t.o.m. färska räkor om kvalitén inte är på topp! När jag bodde i Stenungsund så darrade fiskhandlaren när jag nämnde att Millan skulle prova deras räkor!

Jag älskar, verkligen älskar räkor och har gjort så i snart sjuttio år så jag vet hur räkor ska smaka och hur konsistensen ska vara!

Heja ICA! :):):):):) Fortsätt så! :):):):):)

Jappe

PS. Jag snabbtinade räkorna i varmt vatten, vilket man egentligen inte ska göra och ända var de fina. Nästa gång ska jag tina räkorna efter konstens alla regler och då ser jag fram emot en upplevelse av stora mått!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vad har hänt med ICA?

Hmm, trodde jag var den enda som åt den billiga chokoladen från ICA.
Lidl har en liknande variant med russin och nåt annat för samma pris.

En bortskämt katt är en utmärkt kvalitets markör som aldrig missar. Ta Millan med i affären..
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

När jag var i Tyskland för någon månad sedan hittade jag en utsökt mörk choklad på Penny för en bråkdel av det pris som de stora globala företagen tar för sina varianter. Här tror jag inte att de kan fuska så mycket med sina majssörjor eftersom de som äter sådan choklad inte låter sig luras så lätt. Den billiga chokladen var t.o.m märkt med Fair trade.

Jag har för mig att jag hittat något liknande på ICA också, en jättegod mörk choklad från Bolivia eller Peru eller.... också den till lågt pris och Fairtrademärkt och betydligt godare än de snofsiga märkena. Arbetarna på globalföretagen kanske gör som de gjorde (gör?) med burkfrukten från de stora ofta amerikanska företagen, nämligen lade i insekter och annat (!) i burkarna. Jag har fått en geting i en burk ananas en gång!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

Absolut! Det ska bli intressant att jämföra. Dagens färska räkor är inte det samma som gårdagens färska räkor. Inte i affärerna i alla fall. Många färska räkor är lite torra, hårda och salta idag. Kanske en omställning är på gång för mig. Måste prova räkorna från trålaren. Tack för tipset!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

Jag har forskat lite i ämnet och det slår mig nu att ICA:s frysta räkor inte var ett dugg salta och torra utan snarare saftiga och friska i smaken. Jag har googlat runt ett tag och funnit skillnader i räkhantering i Sverige och Norge och Grönland exempelvis. Alla räkorna kokas först men sedan konserveras de innan de når handeln.

Frysmetoden är här tydligen överlägsen när det gäller att bevara smak och konsistens. Den svenska konserveringsmetoden att salta räkorna ger torra och salta räkor som har förlorat all ursprunglig spänst och finess. Jämför med färsk långa och saltlånga!

Jag har länge misstänkt att handlarna sålde gamla räkor som de själva saltat för att säljas nästa dag. Nu vet jag hur det går till och varför det tar emot att betala runt 300 kr/kg för "färska räkor". De är inte dugg färska, de är konserverade medelst saltning. Förmodligen ligger räktrålarna ute flera dagar också och saltningen sker redan ombord. Jag vet hur en färsk räka ska vara i smak och konsistens och där tycks norskarnas frysmetod vara överlägsen!

Jag ger mig inte! Detta måste undersökas ordentligt. "Färska räkor!" Giv mig styrka!

Jag blev så tänd på dessa räkor så jag for iväg till ICA och köpte ett paket till för 45,90. Ett halvt kilo för en halv hundralapp. Visserligen försvinner en del som tinat vatten men det var inte så farligt med just dessa frysta räkor. Jag har sett mycket värre exempel på vinstmaximering! Nästa gång, förmodligen redan i morgon, ska jag tina denna delikatess långsamt och försiktigt så får vi se....

räk.jpg

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

Här finns en mycket viktig instruktion som jag aldrig ens har noterat och, tror jag, de flesta med mig. Det betyder att man bör lägga in räkorna sent på kvällen i kylskåpet, öppna påsen tidigt nästa morgon och sedan låta räkorna tina ytterligare 6 timmar i kylen. Det ska väl inte vara så svårt!

räk2.jpg

Vem har gjort detta? :D

Jappe
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Vad har hänt med ICA?

För 6-7 år sedan kunde man köpa färska nyrökta räkor i hamnen i Hunnebostrand direkt från "tjuven" utan fördyrande mellanhänder. "Affären" var obemannad så man fick väga och betala själv. Inga kort bara cash.
Vi var där för en månad sedan men denna typ av försäljning var borta.
Kvar fanns bara en fiskhandlare som var dyrare än fiskaffären inne i byn.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vad har hänt med ICA?

Här finns en mycket viktig instruktion som jag aldrig ens har noterat och, tror jag, de flesta med mig. Det betyder att man bör lägga in räkorna sent på kvällen i kylskåpet, öppna påsen tidigt nästa morgon och sedan låta räkorna tina ytterligare 6 timmar i kylen. Det ska väl inte vara så svårt!

Visa bilaga 102161

Vem har gjort detta? :D

Jappe

Hej
Kan det vara så, att det tar två timmar längre tid att tina räkorna i en sluten förpackning än om du öppnar påsen och häller ut räkorna på tallriken?
Mvh.Klas
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

Nu blev jag brydd! Jag trodde att man först skulle tina räkorna i påsen i 8 timmar och därefter 6 timmar till utan påsen.

Det kanske är två olika sätt att tina räkorna! Ja, så är det nog. :rolleyes:

Svårtytt! Det skulle stått "och" eller "eller" mellan meningarna.

Jappe
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vad har hänt med ICA?

Hej
Du kan ju testa om de verkar upptinade efter 8 tim i kylsklåp, om inte kan du ju låta dom tina vidare på tallriken. Men jag tycker att 14 tim. verkar lång tid för att tina upp räkorna.
Mvh. Klas
 
P

Pumbaa

Guest
Sv: Vad har hänt med ICA?

Just det! Bror har alldeles rätt! Prova Atlantics "räg", sen vill du aldrig äta något annat!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vad har hänt med ICA?

Det verkar vara rätt omständigt att käka räkor på det där viset, hålla på å laga mat i 6-8 timmar med en massa planering som nästan måste skrivas in i almanackan för att man inte ska glömma bort vad man håller på med.
Har du ingen falukorv i stället?

Apropå falukorv så händer det att jag tinar upp mina "två till priset av en fynd" i kallt vatten och det ledde mig in på en teori i outforskat land (ni har nog fattat rätt vid det här laget, jag är ingen räkfrossare)

Tina räkor är ingen konst! Vi lär dig hur man kan göra!

I en påse som stoppas i kallt vatten är det tinade på 40 minuter, rekommenderas av den sidan och då känns det som det skulle kunna fungera även för mig.

mvh jocke

ps, vad förutom räkorna ska jag köpa mer för att laga till nåt gott av detta? och vilken flaska ska jag köpa?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vad har hänt med ICA?

På tal om annat än ica's m.fl frysta räkor......som i alla fall inte vi köper.
Är bortskämd med Atlantic's fantastiska färska räg så vi avstår från räkor övrig tid då vi inte är i Grundsund--- som iofs är ganska ofta :D:D
Är ni i Uddevallatrakten så köp några paket "Uddevallare" grillkorv. Absolut de bästa som finns näst Bullens varm korv.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

Det verkar vara rätt omständigt att käka räkor på det där viset, hålla på å laga mat i 6-8 timmar med en massa planering som nästan måste skrivas in i almanackan för att man inte ska glömma bort vad man håller på med.
Har du ingen falukorv i stället?

Apropå falukorv så händer det att jag tinar upp mina "två till priset av en fynd" i kallt vatten och det ledde mig in på en teori i outforskat land (ni har nog fattat rätt vid det här laget, jag är ingen räkfrossare)

Tina räkor är ingen konst! Vi lär dig hur man kan göra!

I en påse som stoppas i kallt vatten är det tinade på 40 minuter, rekommenderas av den sidan och då känns det som det skulle kunna fungera även för mig.

mvh jocke

ps, vad förutom räkorna ska jag köpa mer för att laga till nåt gott av detta? och vilken flaska ska jag köpa?

Eftersom färska räkor inte längre finns att tillgå i affärerna så gäller det att välja det bästa alternativet som tycks vara frysta "utländska" räkor och där skiljer det väldigt mycket i kvalité mellan olika sorter. Jag blev imponerad av ICA:s norska 70-90-räkor som nog kommer så nära färsksmaken som det är möjligt. Lite spänd är jag på Grundsundsräkorna men jag misstänker att behandlingen av räkorna på just den trålaren inte skiljer sig från den vanliga.

Hur i harrans kan man komma på något så dumt som att saltkonservera färska räkor. Förmodligen beror det på någon sorts rationalisering i distributionsleden som gör att det inte längre går att få ut färska räkor till butikerna. Det gick alldeles utmärkt förr i världen och då var räkorna färska om de såldes som färska. Idag ska ju all mat fraktas runt i riket med långtradare till stora grossistlager och därefter ska de fraktas vidare till butikerna. På min tid var fiskhandlarna nere i Fiskhamnen på morgonen och köpte räkorna när trålarna kom in och sedan direkt till affären där de förvarades på is. Total kulturskymning idag! Skandal!

Dagens gommar är avtrubbade av all konstig industrimat så numera kan folk inte skilja på mat och konserver m.m..

Sjöberg! Riktiga färska räkor behöver inte någon assistens egentligen men själv gillar jag majonnäs, kanske lite citron, ett salladsblad gärna på en tunn skiva rostat vetebröd. På min tid kunde man faktiskt köpa jättegott färdigskivat formbröd i lagom tunna skivor men det går ju inte längre. Dagens rostbrödsskivor är ju så tjocka så att de verkar vara gjorda för amerikanare och därmed försvinner all finess. Kan man köpa formbröd hos någon hederlig bagare så kan man ju själv skära lagom tunna skivor och rosta.

De bästa minnena från räkfester har jag från somrarna på det glada 60-talet när vi låg nånstans och drev med någon båt på Västkusten och hade köpt räkor i Smögen eller Lysekil t.ex. och till det drack vi en havsvattenkyld Mosel (!) eller en sval grönskimrande italienare som jag tror hette Verdicchio. Barbarerna i sällskapen drack Pripps blå.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vad har hänt med ICA?

Om man saltkonserverar räkorna nuförtiden vet jag inte, men jag har för mig att man förr kokade dom i havsvatten på båten för att få rätt sälta.

Jag skulle inte tina räkor på en tallrik, de blir blöta och "soggiga". Lägg dom i ett durkslag och ställ det på en tallrik för att samla upp vattnet när de tinar.
Sedan får man vädra kylskåpet.
:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

Jag har gjort som du har skrivit. Snart bara 2 timmar kvar! Vansinnigt spännande. Rapport kommer om inget oförutsett inträffar, vilket det i och för sig alltid gör. Om framtiden veta vi intet!

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad har hänt med ICA?

Katten
Nu blir jag så sugen på räkor att jag nog får ta vägen runt ICA när jag kör hem från jobbet. Tråkigt bara att jag inte kan följa rådet om att tina under 8 timmar. Då får jag vänta till mitt i natten med räkmackorna. Det får nog bli en tur in i micron för räkorna. Har ju ingen Millan som gör kvalitetskontroll så det funkar säkert :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

Micron? Jag får väl erkänna att Millan och jag tjuvstartade innan det gått 6 timmar. Samma eufori som jag upplevde igår uppnådde jag inte idag men det är absolut ett alternativ till färska räkor. Millan hade inga betänkligheter alls utan glufsade i sig sina två räkor blixtsnabbt. Jag kom i samspråk med en representant för den lokala Bouleklubben som menade att de båtfrysta räkor som Willys säljer är ett utmärkt alternativ som jag borde testa.

Ämnet växer hela tiden men det är intressant och jag fortsätter oförtröttligt i min jakt efter goda räkor

Jappe

PS. Bestliner! Det ska vara 70/90 verkar det som.
 
Toppen