• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad har hänt med ICA?

Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Vad har hänt med ICA?

Willy´s 70/90 räkor tycker vi är utmärkta. Ska köpa ICA´s nästa gång och se vad jag tycker om dem. Tinar i durkslag så att isvattnet rinner av. Sedan i i kylen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vad har hänt med ICA?

Svängde förbi ICA idag och inhandlade Japperekommenderade räkor.
Belsebub tar honom om de inte är goda.

:msn_devil::msn_devil:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

:music-icon::music-icon::music-icon:JAPPES KONKLUSION:music-icon::music-icon::music-icon:

ICA:s frysta räkor (70/90) blir riktigt bra om man tinar den långsamt (5, 6 timmar) i kylskåp i ett durkslag på en tallrik enligt Wizards rekommendation. Tinar man dem i rumstemperatur blir de lite sega!

Det skulle vara intressant att få besked om Bestliners räkor, tinade i micron. Nackhåren reser sig på mig vid blotta tanken på att stoppa in frysta räkor i micron.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

Nu har jag provat Willys räkor som fick tina i rumstemperatur och dom såg bra ut och smakade hyfsat men blev rätt sega. I morgon ska jag prova dom kylskåpstinade för att se om det blir någon skillnad.

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vad har hänt med ICA?

ICA's räkor fick godkänt, men jag har smakat bättre så du klarar dig Jappe.
Men jag har en fundering, hur skalar Millan räkorna? Klöser hon bort skalet eller slukar hon räkan "med hull och hår"?
:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

Jag har svårt att märka någon skillnad mellan ICA:s och Willys' frysta räkor. Jag får nog plocka fram spektrografen och nanoanalysapparaturen för att tränga djupare in i problematiken.

En sak är klart konstaterad! Man ska inte ha bråttom när man tinar frysta räkor. Några timmar i kylskåp verkar vara ett krav. Annars blir räkorna lite sega.

Intressant att det finns så billiga och fina räkor att tillgå överallt i landet. Jag visste inte att frysta räkor var ätliga. Men som jag brukar framhålla: läs alltid vad som står på förpackningarna! Tidigare försök att äta frysta räkor har stupat på att jag har haft för bråttom. Den som väntar på något gott....
Några timmar i kylskåp så blir dom riktigt goda! Wizards idé med durkslaget bidrar säkert till det fina resultatet.

Nu återstår att jämföra med s.k. färska räkor i fiskhandeln men då blir det inga kiloinköp. Jag får göra som Stockholmstanten som trängde sig in i fiskaffären i Grebbestad en gång för ett antal år sedan och frågade fiskhandlaren: "Vad kostar räkorna idag?" "250 kr" svarade fiskhandlaren. Det blev tyst ett tag. Sedan kom sig tanten efter chocken, såg sig argt omkring och fick ur sig "Får jag ett hekto då".

Bortskämda Millan serveras givetvis skalade räkor i lagom stora bitar. Hon märker heller ingen skillnad På ICA:s och Willys'. Vis av tidigare erfarenheter undviker jag att ge katterna besvärlig mat. Min moster hade en katt en gång som fick riktig fisk, sådan fisk som dagens barn knappt har sett, alltså hela fiskar med huvud, ben och skinn. Den katten älskade fisk över allt på jorden och ofta satte hon stora ben i halsen och det var inte alltid så lätt att få ut dom igen. Himla krångel ibland, faktiskt.

Livet fortsätter! Jag är glad över att jag har lärt mig hur frysta räkor ska hanteras för att bli ätliga! :)

Jappe
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vad har hänt med ICA?

Har ni reker...
Reker?
ja, Sånna som maneter..
Maneter???

//Freddy back in svedala efter en tur på Irland ;)
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Sv: Vad har hänt med ICA?

Vad som har hänt med ICA har jag ingen aning om. Men eftersom tråden gled in på räkor delar jag med mig av ett tips jag tycker funkar alldeles utmärkt.
Köp räkor av större storlek t.ex. 50-70.
Bra ut dem på tidningspapper och strö lite salt över dem.
Låt tina i kylskåpet. Ca 4 Tim för ett halvkilo.
Vi tycker det blir nästan som färska räkor till en bråkdel av priset.
Tidningspappret suger upp överskottsvattnet så räkorna blir inte "läddiga".
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad har hänt med ICA?

Begreppsfövirring! Blå dunster! Överpriser på "färska räkor" som säljs som färska men inte är särskilt färska! Annat var det förr när handlarna var hederliga. Då var räkorna färska om de salufördes som färska.

Millan, min katthona, vill numera ha majonnäs till räkorna. En sak att tänka på är att katter, i synnerhet hankatter, är känsliga för salter; risk för njurpaj efter c:a 10 år. Vill man vara säker på att katten inte ska bli njursjuk så ge max. en räka om dagen till hankatter och två till honkatter. Därför bör svenska saltkonserverade s.k. färska räkor och billig kattmat som Whiskas undvikas. De frysta räkorna, fiskade i Nordatlanten, saltas inte lika hårt och passar därför bättre som kattmat. Därför kan nog dagsransonen ökas något, i varje fall till honor, med sådana räkor.

Frågan är hur nyttigt det är för katter att äta majonnäs till räkorna. Livsmedelsverket och alla konstiga dietister har ju i åratal varnat för kolesterolhalten i både majonnäs och räkor, vilket senare forskning har vederlagt. Jag ransonerade både majonnäs- och räkintaget länge men nu glufsar jag räkor (frysta givetvis) och majonnäs så fort jag kommer åt. Vansinnigt gott! (Nu får jag väl aake på mig igen.)

Jappe
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Vad har hänt med ICA?

Vad som har hänt med ICA har jag ingen aning om. Men eftersom tråden gled in på räkor delar jag med mig av ett tips jag tycker funkar alldeles utmärkt.
Köp räkor av större storlek t.ex. 50-70.
Bra ut dem på tidningspapper och strö lite salt över dem.
Låt tina i kylskåpet. Ca 4 Tim för ett halvkilo.
Vi tycker det blir nästan som färska räkor till en bråkdel av priset.
Tidningspappret suger upp överskottsvattnet så räkorna blir inte "läddiga".

Hur luktar det sedan i kylskåpet?????
 
Toppen