Jag vet och förstår vad du skriver, försökte bara på enklaste sätt se om man kan hitta en lösning utan att gissa och spekulera!
Då kan det ingternationella körkortet hjäpa till, om inte får man gör som vår myndighet säger.
Köra med svenskt körkort i länder utanför EES
Om du ska köra i ett land utanför EES bör du ta reda på vad som gäller i det landet. Det kan du göra genom att till exempel kontakta landets ambassad. För att visa vilka behörigheter ditt körkort gäller är det bra om du har en översättning av ditt körkort i form av ett internationellt körkort.
Nu har säkert pb klass 2 tillkommit efter reglerna för internationellt kk skapades.... Visserligen en gissning....
Sen med den "klassning" du skriver.... Man kan ju undra om det är riktigt juridiskt rätt, då du har ju en pb klass 2.... Och den får ingen annan person eller myndighet ändra reg typ på, annat än att du åker till en svensk besiktning och vill registrera om fordonet efter andra gällande regler...
Att det internationella kk skrivs så som du säger, behöver ju inte innebära att det är juridiskt korrekt i en situation med en pb klass 2 över 3,5ton.
Sen har jag åkt i flera andra länder utanför EU... Inte ett av dessa länder har någon frågat efter ett internationellt kk... Kan också säga att jag har fått visa upp mitt svenska kk i flera av dessa länder utan problem.
Som jag ser det så måste det ju vara emot de mänskliga rättigheterna om du får böter i ett land utanför EU när du kör din pb klass 2 över 3,5ton. Om landet inte har ett strafföreläggande på just pb klass 2 över 3,5ton mot vanligt svenskt kk...
Visst det är djupt... Men så är ju många lagar och regler.... Finns de inte så kan du ju inte bli fälld
.... Om du inte själv tycker att det är ok att betala bötan...
Men det är ju en helt annan historia...