• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

VAD GÄLLER

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: VAD GÄLLER

Hej Roger,
jag tycker att din fråga är mycket bra, den sätter sätter fokus på säkerheten som är viktig för oss alla och som tydligen inte alla har funderat på eller uppmärksammat. Jag tycker att CCs rekommendationer med ett avstånd på fyra meter borde följas i alla lägen. Det ska väl inte behöva hända en olycka för att vi alla ska inse faran och börja tänka på säkerheten.
Om du trots allt överväger att bli medlem i HBK och helt bortser från det olyckliga svar du fick inledningsvis så kan jag försäkra dig om att du kommer att upptäcka en helt annan sida i klubben. Du kommer också att kunna ta del av allt annat som handlar om säkerhet och husbilsåkande.
Ursäkta det inledande svaret och varmt välkommen in i gänget!
V-backen ;)

Senast ändrad:
F

F.d. 55306

Guest

Hej Roger.

Det vore väl synd om dom första kinkande svaren skulle avskräcka dej från ett medlemsskap. Dom svaren var nog inte helt representativa för klubben. Din fundering är naturligtvis välmotiverad. Står just nu på CC:s riksting i Borås och när man passerat in vid bommen sitter en stor och tydlig illustration till hur man ska stå uppställd vilket är med minst 4 meters avstånd. Allt för säkerheten. Trots allt är det ju så att varje år inträffar någon eller ett par bränder med husvagnar inblandade. Och det är ju inte bara gasol som kan fatta eld. När det gäller husbilar vet jag faktiskt inte hur det är med brandfrekvensen.

Jag tror nog att nästan alla campingar jag besökt har haft liknande information om avstånd som här i Borås, alltså minst 4 meter. Hur det sedan efterlevs kan ju tyvärr vara lite si och så med. Det har ju dessutom diskuterats att det avståndet nog är i minsta laget och att det egentligen borde vara 6 meter.

Så Roger: Välkommen som medlem, det är trots en och annan dikeskörning en trevlig klubb.

Hälsningar / Sven-Erik

F

F.d. 5085

Guest

Roger, hoppas att du inte blev avskräckt över de första kommentarerna. Själv har jag lärt mig att ta kommentarer som är skrivna mellan kl 2100-0300 (företrädesvis helger) med en nypa salt.
Visserligen heter det "In vino veritas" men ibland blir det nog för mycket "vino" och för litet "veritas".
Mvh

F

F.d. 55293

Guest

Hej!
Jag har och kommer säkert att ställa många okunniga frågor till framledes. Alla svar jag har fått är alltid kunniga och vänliga. Jag vill verkligen rekommendera att bli medlem i denna jättefina klubb.
Jag tror att svaret ovan var inte genomtänkt, säkert inte illa menat.
Kanske ville man ha en presentation av blivande medlem innan frågan kom? Fortsatt trevlig helg
Hälsning från Kollevik
Sunesson

F

F.d. 55306

Guest

Hej.

Den s.k. kallade 4-metersregeln är ju inte någon lag eller allmänt myndighetskrav.
Det är en rekommendation. I ett fåtal kommuner kan den finnas inskriven i den lokala ordningsstadgan. Och är den det så blir den ju ett krav likaväl som andra lokala ordningsföreskrifter.

Men på de allra flesta ställen så är det vakthavande befäl inom räddningstjänsten (som visst lär ska heta något annat nu) som ställer kraven. Och hur ofta är sådana ute och tittar på campingar?

Det har ju också diskuterats att de här fyra metrarna egentligen borde vara 6. Och nog är väl krav på säkerhet överordnat det mesta andra???

Hälsningar / S-E

F

F.d. 3088

Guest

:wideeyed: Som sagt vad gäller? Har tittat på en del bilder från träffar mm och där gäller tydligen inte 4 m regeln mellan husbilar eller har jag fel ? Alla andvänder väl gasol ? Om inte alla så dom flesta eller ? Gäller inte "campa säkert" på era träffar...??:wideeyed:

Roger

Vi för våran del har inte varit på någon ordnad träff än så länge.
Vi gick med i klubben för att vi var nybörjare ,här finns tips om allt möjligt, ideer av alla de slag, ställplatslista, recept, husbilsdoktor mm. mm.
Andra likasinnade träffar vi spontant när vi åker fikar tillsammans eller dylikt.
När vi står fritt är det i regel alltid rätt avstånd eller mera.
Välkommen i klubben

Med vänlig hälsning Gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest

Det bästa vore nog om var och en blev sin egna brandsäkerhetsman och försökte hålla på 4 meters rekommendationen så långt det gick och det är väl campingägarns yttersta ansvar å försöka hålla 4 meter mellan fordonen men
kanske svårt å hålla många som vill campa och rörelsen ska gå ihop å helst ge ett överskott ps idag heter de styrkeledare kontra räddningsledare,har sett husbilar parkera så nära och knutit markisen i nästa bils fälgar mindre bra ,å helt rätt gasol är inte farligt om anläggningen sköts och servas och används med lite förstånd;)
det med kontroll av campingar tar jag åt mej och kommer att nästa arbetspass besöka ortens camping och ställplats för kontroll och eventuell information

Senast redigerad av en moderator:

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

4-mtrs.regeln är en rekomendation.Den efterlevs ju inte ens på många campingar.Räddningstjänsten vill ha den lagstiftad men dit har vi ju inte kommit ännu.Blev lite konfunderad över inlägget tidigare att man inte lyckades få fart direkt på en gasolflaska.Är brandman sen drygt 40 år har utbildat brandfolk i drygt 16 år.Gasol brinner direkt när rätt mättnad uppnås.Allt handlar bara rätt blandning och rätt temp.Du kan ju t.ex.släcka en tändsticka i bensin då vätskan ligger utanför brännbarhetsområdet

F

F.d. 55306

Guest

Hörde en uppgift på CC:s riksting att i stort sett inga husvagnsbränder beror på Gasolen. Det är nästa alltid något ödesdigert elfel som ligger bakom. Elfel kan säkert uppstå även i husbilar. Jag utgår ifrån att den som lämnade den uppgiften visste vad han talade om.

Ha det gott i den plötsliga sommarvärmen!

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

:wideeyed: Som sagt vad gäller? Har tittat på en del bilder från träffar mm och där gäller tydligen inte 4 m regeln mellan husbilar eller har jag fel ? Alla andvänder väl gasol ? Om inte alla så dom flesta eller ? Gäller inte "campa säkert" på era träffar...??:wideeyed:
Om det är bilder från träffen i Kristenehamn som är det du syftar på kan jag bekräfta att linjerna är markerade med 7,2 meters mellanrum och då blir det min 4 m mellan bilarna i sidled och 2,2 meter mellan bilarna i kö och då blir det minst 8m mellan gasoltuberna i kön, samt att "köerna" står mot varandra så man har en gata med ev. markiser och umgänge och en gata att köra ut i, därutöver har vi placerat ut brandsläckare i jämt mellanrum i det vi kallar brandgator tvärs över uppställningen för infart för räddningstjänsten ( se återigen på fotot om de avhjäper din oro) och naturligtvis är du hjärtligt välkommen som medlem i klubben om du har intresse för husbilar och kanske som funktionär att hjälpa till att mäta in fordon till träffar.
Hälsningar från en medlem som ritade linjer en hel dag före årsmötesträffen och dagarna därefter "mätte" in bilarna i team med andra funktionärer.

Toppen