• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

VAD GÄLLER

F

F.d. 29853

Guest
:wideeyed: Som sagt vad gäller? Har tittat på en del bilder från träffar mm och där gäller tydligen inte 4 m regeln mellan husbilar eller har jag fel ? Alla andvänder väl gasol ? Om inte alla så dom flesta eller ? Gäller inte "campa säkert" på era träffar...??:wideeyed:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: VAD GÄLLER

Jag är inte så bra på detta med träffar. Jag har faktiskt bara varit på två stycken och där var det minst fyra meter mellan bilarna. Det är nog det som gäller vid större möten. Spontanträffar som inte är arrangerade i förväg blir kanske lite annorlunda.

Värre är det nog då om man som vi ibland står parkerade på Heden i Göteborg. Där är det bara dryga halvmetern mellan bilarna.

F

F.d. 3088

Guest

:wideeyed: Som sagt vad gäller? Har tittat på en del bilder från träffar mm och där gäller tydligen inte 4 m regeln mellan husbilar eller har jag fel ? Alla andvänder väl gasol ? Om inte alla så dom flesta eller ? Gäller inte "campa säkert" på era träffar...??:wideeyed:
Grymma undan en bit käns bra framåt kvällen (promenad) rätt bra tyst å gött :D

Mockasinen

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Medlem eller inte har ingen betydelse när man ställer frågor om hur träffar arrangeras. Deltagande är däremot förbehållet medlemmar. Det kan ju vara så att man tänker bli medlem och vill veta lite hur det fungerar. Därför ber jag om en liten gnutta återhållsamhet.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det finns inga myndighetsbestämmelser som reglerar avståndet mellan husbilar, endast en rekommendation från SCR och CC om vad som skall gälla på campingplatser.

På de träffar som HBK-medlemmar arrangerat har man sett till att det finns möjlighet för alla att kunna lämna sin plats utan att andra bilar behöver flyttas. Detta ger en viss hym om vilka avstånd mellan bilarna man försöker hålla.

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Tack för upplysningen, fast att stå så man själv och andra lämpligt kan röra sig
till och från känns självklart? Läste inlägget (första) som att det hade med gasol-
risk att göra?
Om inte så har jag inget intresse i tråden, men vill gärna inte se sådana här
kommentarer till frågande.

Marita

Gert8

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Vid iallafall större träffar så har man en dialog med brandmyndigheten och följer sen dom direktiv som resp. brandchef ger.
Det gäller avstånd mellan bilarna och som Gunnar skriver avstån till framförvarande bil.
Detta för att man ska kunna utrymma det som går för att begränsa elden.
Även eldsläckare som är utplacerade över området.
Alla bränder är ju små i början och ett snabbt ingripande i inledningskedet kan rädda mycket.
Även lokalerna har ett av brandmyndigheten fastslaget antal personer som får vistas där.
Utrymningsmöjligheten är väl det som är skäl till detta. Tänk på branden i Göteborg bl. a.
En tumregel för oss när vi parkerar på träffar är 4 meter mellan bilarna och helst att man har nosen i den riktning som är lämpligast för en snabb evakuering om det krävs.

Vill gärna att alla som kan bidra med kunskap i ämnet skriver här.
Det måste finnas brandmän bland oss som har utbildning och kan lära oss om säkerhet, isynnerhet när stora träffar går av stapeln.

Önskvärt är att säkerhetstänkandet följer oss när vi är ute och reser.

hälsningar Gert

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Förutom att det bör vara 4 meter mellan uppställda bilar för att hindra snabbt spridande av eld så finns även en annan god regel att ta till sig. Jag lärde mig på ett informationsmöte som brandförsvaret höll att det är mycket vunnet med om alla låser upp sina gasolkoffertar när vi står på en träff. Detta med tanke på att gasoltuberna lätt ska kunna plockas ur vi en brandfara en bit ifrån.
När vi kom till träffen nu i Skinnskatteberg fick vi hjälp av Tekniklasse att parkera. Hans första ord till oss var: Tänk på att ha vägen fri för att ambulansen ska kunna ta sig fram. Var inte det genomtänkt, så säg.

F

F.d. 4035

Guest

En fråga. Hur är det i båtvärlden? Använder dom inte gasol? Tänker bara på hur båtarna står parkerade, sida vid sida i flera rader i tex Smögen.:confused:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Janneo Sanna
Som gammal seglare är man mera orolig om man ligger nära en motorbåt som luktar bensin än nära en annan båt där någon kokar potatis på gasol. Jag har använt gasol i båtar i mer än 40år och har aldrig haft eller sett någon incident men varit vittne till ett antal bensinmotorbåtar som tagit eld vid start. tankning. Det skulle inte gå att införa en 4-metersregel i säkerhetsavstånd som i husbilssammanhang, i hamnar utan att vi begränsade folks möjligheter att ha båt dock är det bra vid vinteruppläggning att det finns brandgator även om båtarna ligger nära varandra. Vi hade vår segelbåt vinterupplagd på en båtklubb c:a 25-meter från en fastighet som brann ned men fick ändå brandskador på båten av värmen trots att brandkåren snabbt var där och båten hade en tung presenning över.
/Åke

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi fricampar oftast. T ex vid Kroksjön på icke betalsidan. Där står husbilarna som dom vill. Det är tur om man kan ta ut markisen vid behov. Och vem bryr sig? Ta Tjuraviken i Blekinge, där står vi hur tätt som helst! Och ingen har problem med det.

Nu är ju detta inga träffar utan mer typ att vi har träffats här av en slump. Men detta med säkerhet ska ju inte gå till en överdrift.

På många träffar som ordnas av medlemmar i klubben så tas det ett samtal med räddningtjänsten och då följer man vad dom rekomenderar. Inget konstigt alls!

Och snälla, snälla, snälla det är inte livsfarligt med gasol. Brandmännen skulle vid en träff en gång tända fyr på en gasoltub och det tog dom mer än 30 minuter. Men så klart dom är ju utbildade till att släcka!!!!

Eva

F

F.d. 29853

Guest

Ja det var ju inget trevligt bemötande man fick för att man ställde en fråga om säkerheten !!! Jag menade inget illa och jag tycker också att vissa regler går till överdrift...men jag tycker inte man ska tumma på säkerheten !! Sedan att vissa står hur som helst i Blekinge och inte "bryr sig" är ju upp till er...men man kan ju tycka att har man markis är det trevligt om man kan andvända den utan att ställa ner markisbenen på grannens fotsteg...Jag gick inte in här för att gnälla och leta fel ! Och som medlem...Jag tror jag väntar ett tag till.Vill ju inte bli kallad för "gnällig gubbe" som medlem...

Toppen