• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad dricker ni för Rödvin?

F

F.d. 3778

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

CIMG0758.JPG

080806 CIMG0543.JPG
Chateau de la Vrillaye, Chaveignes. Söder om Tours och strax norr om Richelieu i Loire-dalen.
Welcome to the Château de la vrillaye!
I sommras besökte vi detta lilla "vinslott" och träffade en mycket trevlig engelskman som var gift med den franska slottsfrun. Vi fick en mycket bra demonstration av deras viner och naturligtvis köpte vi några lådor. Rött, rose och mouserande. Vi har nu efter att testat alla 3 varianterna konstaterat att de passar våra smaker ypperligt. Vi kan verkligen rekomendera ett besök hos dem, sen är det ju upp till var och en att avgöra vad som passar.
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

:blabla::blabla::blabla::blabla::blabla::blabla: :blabla::blabla::blabla::blabla::blabla::blabla:
Nu är det ju så att jag vill ju inte tillhöra fånarna som dricker medelklass vin och sedan skryter med hur kunniga dom är från vilken druva mm det kommer från.:wink: Dricka sånt som någon har sprungit i , nej tack .
Frågan är hur förstörda smaklökarna måste bli innan man kan tycka om vin ????:confused:
Enda sättet att få ner eländet är att hålla för näsan medans man dricker och sedan skölja med något gott öl efter att man druckit eländet , om det nu är dålig smak eller att vin smakar sk*t det får ni själva avgöra ......... Miljoner flugor gillar också sk*t men jag äter inte det heller .........:D
Var svaret tillräckligt tydligt eller behöver jag mer precisera mig vad jag menar ?:D:D:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Vad greven på sitt vanliga eleganta vis beskriver ang. fånarna som dricker medelklassvin och sedan skryter om sin vinkunskap emanerar givetvis från de förhållanden som råder i barrskogsbältet. Okunskapen om och tillgången till goda viner är givetvis begränsad i de länder som saknar egen vinproduktion.

De som reser runt i Europa i de vinproducerande länderna kan nog vittna om en helt annan kultur när det gäller förhållandet till vindrickandet. Överallt i dessa trakter produceras fantastiska viner till rimliga priser som de lokala avnämarna har mage att själva konsumera. De viner som hamnar på Systembolagets hyllor är oftast sådana som ratats av konsumenterna i vinländerna och därför skickas till "barbarerna i norr".

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Greven - fortsätt gärna att precisera. Dina inlägg är klart underhållande. Har du funderat på en karriär som stå-uppare?
:yes:
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Jag tackar dig Jappe för ditt ordförråd att lyckas översätta vad jag egentligen ville ha sagt , fast på ett mer diplomatiskt sätt .:)Mina vin kunskaper sträcker sig inte långt över aurora -diamant eftersom jag tycker att vin smakar sk*t , eftersmaken gör förvisso att minst 200 muskler i hela nyllet motioneras så ur den synpunkten kanske det är bra ........;)Vet inte om det kan bero på att jag har alla smaklökar i friskt behåll så det är därför jag inte dricker vin :confused::D

Som svar på stå-uppare , eftersom jag har svårt att se mig själv på mornarna så tror jag ingen annan vill det heller ...........Nu var jag iallafall realist ....
 
F

F.d. 1723

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

6710.jpg

Här är ett ekologiskt vin som passar väldigt bra till kötträtter
Ett mellan pris vin som enligt mej är väl prisvärt
Mvh C
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Mauro!
Jag säger bara MAURO !!!!!!
Jättegott till både mörkt kött och som sällskapsvin. 199 :-/3 l. Billigt o bra vin.
MVH/Lasse :yes:
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Är det rött och rinner så åker det ner. Ingen vinkännare och tycker kanske inte att alla "dyra" viner är särskilt goda och prisvärda. Billigt husets vin kan ibland vara lika bra beroende på stämning -vem man delar en flaska med och vad man förtär till detta.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Jappes formuleringskonst är det inget fel på. Däremot trampar han i klaveret rejält med sitt konstaterade om vad Systembolaget har på hyllorna. Bolaget lägger sig vinn, med två "n", om att hålla genomgående hög kvalitet och ett mycket, mycket brett sortiment. Även om ett och annat vin trillar igenom kontrollen och föranleder vinexpertisen att döma ut dem, så visst tusan är vi lyckliga som kan handla sådan kvalitet till så bra priser?

Alla som rest på kontinenten och slunkit in för att njuta av friheten att handla vin i en supermercado, vet ju att man ofta gör riktiga bottennapp. Snygg etikett och schysst pris. Och så är det knappt drickbart, visar det sig när grillen redan är tänd...

Det har väl hänt att man handlat en och annan låda på Border shop för att snuva Bolaget på förtjänsten. Men hur ofta blir man inte besviken? Ni vet hur det är. Man känner igen namnet och etiketten, men blir blåst på kvaliteten eftersom årgången skiljer sig fr¨ån den man är van vid i Sweden.

Kan däremot rekommendera Fleggaards butiker som har provsmakning av det mesta i vin-väg. Senast var vi ute efter ett gott Alsacevin på gewurtztraminerdruvan. Personalen öppnade gärna en låda, plocka upp en flaska och öppnade så vi kunde testa. Det kallar jag service!
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Hej..

Har prövat ett nytt rödvin..Lutande tornet i pisa...54 kr..jättegott...kommer ej ihåg namnet på det men flaskan går ej att ta miste på...rekommenderas...

Hälsn från ett snöande Smedjebacken....suck..vill ha våååår nu
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Väl formar den svage med bolaget sin värld
väl finner han där trygghet och ro
likväl som vid det svenska hemmets härd
du gode svensk bliv vid din tro

Vad bolaget må skapa är frist ifrån oro
vi litar helt på vår svenska expertis
att monopolet kan ha fel vill vi inte tro
nej, systemet är bäst på alla vis

Nog dristar sig vissa av oss att ifrågasätta
men får då ofta hjälp att komma till rätta
av folk som begriper bättre än vi själva
vad som får våra egna smaklökar att skälva

Trots allt vill jag gärna tro att konkurrens
ger större chans till smaklöksstimulans
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Undrar om det är J P Chenet herrskapet Pettson menar med lutande tornet i Pisa?

Vet i alla fall att flaskhalsen är sned på det fabrikatet - fick en hel korg med sådana flaskor när jag fyllde 50!!

I helgen som var drack jag Graham Beck - både rött och vitt - helt OK i min smak.


/elisabeth :wink:
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Det finns alkoholfra alternativ.
Men vem vågar chansa :)

//Roger
 
F

F.d. 50021

Guest
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Man tackar för vintipset Christer och AnnSofi jag har precis provat Selvarossa och jag kan lugnt säga att det var bland det godaste rödvin jag druckit.:msn_drink::p
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Detta vin är mycket gott. Faustino VII Rioja, 2006. Är ingen expert men detta tycker vi smakar bra! Passar till det mesta!
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vad dricker ni för Rödvin?

Det godaste rödvin jag druckit var ngt alkoholfritt som min mormor gav mig när jag var ca 8-10 år.
Ett litet nubbeglas fick jag emellanåt,det köptes på hälsokosten och det bästa!
Det var bra för blodet sa dom,ja det är det väl nu med förresten./susanne
 
Toppen