• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behövs för att ligga på top?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad behövs för att ligga på top?

Hej igen!

Jag har en fråga angående Wifi.
Går det att koppla upp en router mot en hot-spot och sen använda den internetkopplingen i bilen av flera apparater?

/Micke

Varför inte använda den primära hotspoten till flera apparater?
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Vad behövs för att ligga på top?

Om det behövs inloggning så är det enklare att göra det 1 gång och om det behövs en extern antenn så vore det enklare att dela ut uppkopplingen via egen router.

/Micke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad behövs för att ligga på top?

Teoretisk JA, men i praksis kan det være mer fikl enn nytte.

Hadde en periode 2 routere rygg mot rygg i bilen. Den ene var vår interne og satt opp som normalt - den andre var satt opp som klient, men jeg måtte nesten hver gang logge meg på denne klient routeren for å velge hotspot.

Har sett en annen og muligvis bedre løsning som jeg ikke har testet ennå - har ikke med rett router i bilen ;). Routere som kan kjøre dd-wrt programvaren kan gjøre hele jobben med automatisk valg av sterkeste åpne nett. Problemet kan være å komme forbi de som benytter en webpålogging for betaling og finne de som er helt frie.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vad behövs för att ligga på top?

Hej, med en repeater fungerar det utmärkt att göra det du vill.

Jag stod på ett ställe där jag fick möjlighet till snabb uppkoppling, men avståndet gjorde att uppkoppling i bilen var värdelös, med en repeater från D-link "plockade" jag ner signalen för att sedan ansluta PCn till repeatern med bra resultat. :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad behövs för att ligga på top?

Tack alla som hjälper mig framåt i denna tråd. :)

Nu är två tredjedelar helt klara. Net 1 med mellan 1,20 - 2,3 hem, kopplat till Dovado 4GR som med ett nytt Teliamodem och SIM-kort från TRE ger mellan 2,75 och 5,0 hem.

Det finns ju som sagt hundratals lösningar för alla plånböcker och alla grader av hur mycket man ska koppla, starta och logga in för varje tillfälle. Min strävan i alla experiment är att jag sitter vid datorn och har där automatiskt för stunden absolut bästa förbindelse till internet, dvs alt 4 enl nedan.

Nu ska jag bara finputsa på WAN/WiFi'n in i systemet. (En massa grundinställningar blir det men sen snurrar det som bara tusan.) :)

Klicka på bilden så blir den läsbar.

Kenth
 

Bilagor

  • HMN.JPG
    HMN.JPG
    97,1 KB · Visningar: 32
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad behövs för att ligga på top?

Nu har vi kört genom Skåne och Själland med den nya installationen. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Tre 3G är ganska exakt dubbelt så snabbt som Net 1 men så fort vi kommer bort från 3G masterna så försvinner den förbindelsen. Kvar har vi Net1. Danskarna har nog inte uppdaterat sitt Net1 nät så som de gjort i Skåne.

Vi kommer under överskådlig framtid att köra Tre, Net1 och WiFi, var och en i sina rätta miljöer.

Står just nu på Möns klint utan mobil 3G täckning i mobil eller 3G-modem.
 

Bilagor

  • möns klint.JPG
    möns klint.JPG
    18,9 KB · Visningar: 2

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad behövs för att ligga på top?

Hej!
Jag läste här på forumet om detta, (Jag ser fram emot att få testa EV-DO Rev B som Net1).
Är där någon som vet något om fortsättningen om & när ?
Mvh.
 
Toppen