• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad använder ni för Back-up program ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Som rubriken säger :
Vad använder ni för Back-up program ?
Jag har laddat ner Cobian och testat lite men jag är väl trög för jag får inte den till att göra någon back-up .
Har ni någon enklare eller finns det någon som gjort back-up med Cobian ?

Jag skall ha in det på en extern disk och sen formatera hela datorn så inget viktigt får ju försvinna (helst) ..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

En billig (gratis) løsning er Microsoft sin SyncToys for windows, denne klarer en filstruktur - ikke registry. winback fra samme sted (logger med på windows media) lager en stor backupfil av hele maskinen om du ønsker det.

Acronis har en hel serie med verktøy som ofte brukes profesjonelt, selv bruker jeg deler av pakken ved bytte av disk i maskiner. Her kan en klone over 100% det som ligger på en disk til en ny og samtidig endre størrelsen på filsystemet. Bruker og en av pakkene til å ta systematisk backup av flere av mine viktige filer til en sentral filserver, selv om denne jobben nå flyttes over til SyncToys som er litt raskere.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Symantec Norton Ghost

Backup på valfri nivå: endast filer, partitioner eller hela diskar.
Tid för för återställning av dator med kraschad systemdisk/systempartition (windows) inkl byte av disk ca 40min tills dator ser ut som den gjorde innan kraschen.

Har kört Ghost i över 10 år, oöverträffad.

Peter :)
 
A

Amatören

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Timemachine, kör trådlöst till en WHS-maskin som står i klädkammarn och snurrar.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

TimeMashine tillsammans med TimecCapture, en helautomatisk lösning för
MacOS Leopard/Snow Leopard.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Jag använder ShadowProtect och tycker det är både lättanvänt och enkelt att jobba med
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Jösses fanns det så många backup program ..
Jag har tidigare bara kopierat över filer "klipp ut klistra in" till min ena disk och sedan flyttat tillbaka det som jag vill ha kvar , förr kunde man ju spara på skiva då hårdiskarna inte var så stora men det blir ju lite jobbigt nu .

Jag skall testa dom olika programmen och se vilken som är lättast . tusen tack .
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Jag kör med Windows Home Server på en gammal PC i källaren. Den har en inbyggd funktion som startar allla PC's i huset på natten och tar backup på dem. Den har även en hel del andra bra funktioner.

Hade "glädjen" att nyttja restorefunktionen när jag kom hem från semestern precis.
Hårddisken på min PC var stendöd och gick inte att få liv i. Blev ju givetvis riktigt nervös.

I med en ny hårddisk och sen bootade jag upp på Home server client restoreskivan, 30 minuter senare var PC'n igång i exakt samma läge som den var vid den senaste nattliga backupen.

Phuu
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Jag använder ett program som heter Second Copy. Med den gör jag en kopia av valda bibliotek till min webserver, och min ordinarie dator hemma från husbilens Icenet abbonemang. Den synkar alltid mina bibliotek mellan laptop i husbilen webservern och hemdatorn.

Det är ingen riktig backup men resultatet blir samma.
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Hej på er
jag sparar alltid på ett blåtand usb Sen e bara å lägga det man vill ha det.:mcride:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Det blev Synktoy , det var enkelt för min skalle och den kollar om något är ändrat från ex: D:\ gentemot den externa hårddisken .

Det är ju nästan 500 gig som jag bollar med , tur det inte är mera grabben har 4 tb .
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Jag använder storegate, en automatisk backup som kopierar nya filer automatiskt till ett konto på storegates server. Bekymmersfritt, plus att jag kan komma åt mina filer från vilken dator med internet som helst!
Har för mig att man kan prova gratis.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Norton Ghost. Kör fullbackup på ny- eller ominstallerad maskin. Sedan backar jag filer regelbundet. Sparar alltid första fullbackupen, för jag har vid ett par tillfällen lyckats ta fullbackuper, utan att märka att systemet redan blivit korrupt. Så vid krasch har jag i princip backat tillbaka till läget precis före kraschen, där antagligen grunden till kraschen redan funnits med på backupen.

Lösningen innebär att jag får installera om några program efter en åteställning. Brukar dock inte vara nåt större jobb.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Acronis True Image Copy hard disk drive with our HDD copy software - Acronis True Image Home

Tar ofte backup av preinstallert disk før maskinen booter første gang og en ny avbilding (image) av disken etter installasjonen av alle basisprogrammer er ferdig. Disse image kan legges inn på en ny disk i løpet av minutter.
Bruker denne funksjonen også til å sette inn raskere disker i våre laptops - utrolig hvor stor forskjell det er på 5400 rpm og 7200 rpm disker, som en bonus fikser Acronis endring i størrelsen på filsystemet.

Periodisk fullbackup og mellom disse regelmessig backup av hva som er endret siden sist. Kan på denne måten sette maskinen tilbake til slik den var like før problemene.

Kan og sette opp bakgrunnskopi, men med pc på husbilstur er denne funksjonen ikke hensiktsmessig.

Ser at et nytt tillegg som jeg ikke har er online lagring av backup over internet - kan være et godt alternativ for mange til eksterne disker og hjemmeservere.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Finns det något bra (gratis) backup-program på svenska?

Tycker att det är lite besvärligt med alla engelska fackuttryck i datavärlden.;)
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Prova GK Back up. Programmet ärr på Svenska, och hyffsat lätt att förstå.

Använder det själv och är till full belåtenhet.

Kör backup till två olika separata hårddiskar.
Fungerar utmärkt.


Kåre
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vad använder ni för Back-up program ?

Om ni nu ska göra backup lokalt till en extern disk, varför hålla på att installera en massa krafs från Internet. Ntbackup har funnits i många versioner av Windows, ända sedan Windows 2000. Har vidare utvecklats i Windows 7, där man även kan göra systemavbilder. Det fungerar alldeles förträffligt, och har använt det i många år. Kan inte förstå varför man överhuvudtaget ska installera en massa krafs som redan finns i OS, sannolikheten att det kommer att bli konflikter och strul är betydligt större. Bättre att använda det som redan finns och fungerar, och är säkrat genom tester från Microsoft.
 
Toppen