• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad använder jag?

OlaG

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
29668
Medlemskap
2024
Lagar en mindre fuktskada och har funderingar på några saker.
1. hur får jag enklast bort all limmad frigolit från kulhamrad plåt ? behövs allt tas bort el kan det sitta kvar lite i groparna ?
2 regel som hamnar mot insida plåt ska den förbehandlas med nåt och i så fall vad ?

mvh
OlaG
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja frigoliten i groparna kan nog vara kvar som utfyllnad om du skrapar så det blir en slät yta att limma den nya isoleringen mot så du slipper små fickor med luft. Men jag funderade på dina reglar, skall de inte vara limmade mot plåten så de håller fast den, och samt då binder samman och styvar upp ytterplåt och innervägg. I så fall kan både polyuretanlim eller något "Sika" lim eller liknande fabrikat användas och då blir det ju tätt mellan plåt och regel och då skall den vara obehandlad innan limning. Finns det inget tomt luftutrymme så kan det i princip inte bli kondens.

Men om man vill ha bort frigolitrester så är det Aceton, en rätt stor pensel som tål Aceton, och ev. trassel/trasa efter med mer Aceton på. Frigoliten smälter bort och bara lite kladd blir kvar som följer med trasan bort. Det blir kanske endast några procent kladd kvar av frigoliten som mest består av luft. (Underlaget måste ju tåla Aceton, och akta/skydda plastgolv m.m. naturligtvis.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen