Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.
Det är tydligt att avståndet mellan husbilarna har blivit en "knäckfråga". Frågan är viktig ur brandskyddssynpunkt, men brandskydd handlar ju inte bara om avståndet, utan även om anläggningssäkerhet, brandsläckare, framkomlighet för räddningstjänst, mycket mer och inte minst människors beteenden. Att avståndet diskuteras flitigt kan kanske bero på att det är enkelt att mäta och att det syns så uppenbart. Sedan kan man även ana att hänvisa till regeln kan vara ett sätt att hävda sitt eget levnadsutrymme på platsen. Själv vill jag helst inte ha grannen på en armlängds avstånd hela tiden.
Nu när det jämförs med gästhamnar hela tiden, så vill jag hävda att om de tillämpar en dålig brandsäkerhet i dessa, betyder det väl inte att vi måste ta efter detta. Jag kan påpeka att det finns även ett regelverk för gästhamnar utfärdade av Räddningsverket (SRVFS 2006:3). Där talar man bland annat om att:
"Brandvakt bör finnas tillgänglig under den normala nattvilan om inte tillräckligt gott brandskydd kan upprätthållas genom båtarnas placering. Det bör finnas rutiner för dessa tillfällen."
Alltså att man med andra åtgärder kompenserar för en brist. Packar man ihop en massa husbilar på en ställplats, kanske man skulle gå runt och fylla i en brandvaktslista, så alla skulle få gå nattvakt några timmar.
Johan K.