F
F.d. 55521
Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?
Avståndstagande? Vad är det? Vilen paragraf? Skulle vara kul att veta
Avståndstagande? Vad är det? Vilen paragraf? Skulle vara kul att veta
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
...Vi åker mycket i övriga Europa men har ALDRIG träffat på en med tumstock i handen. Skulle detta händer så blir det säkert här i Sverige.
Klaus
Skulle 4- meters regeln bli verklighet på alla ställplatser kommer dessa snart att behöva stängas helt av kommunen då dessa platser genast kommer att få ett "campingbeteende" istället, stolar grillar hundgårdar markiser och gud vet vad.... folk kommer tycka att dom har 4 meter tomt mellan sig och nästa bil. Detta kommer då reta campingägare och övriga invånare...
//Niclas
Var tvungen till Danmark (Ribe) för att träffa på
Gunnars trivselutrymme och då var det så dags att
stanna hemma......
När man till och med hör att grannen somnat då har
man passerat min gräns när det gäller mysfaktorn
med husbilsägandet, oavsett om det anses helt
säkert och riskfritt.
Som tur är finns det även i Ribe andra alternativ.
// Janne
Vart har jag skrivit det, om det skulle visa sig att en majoritet av medlemmarna
tycker som han då är det nog kört för oss.
Mellanfjärden +23,6 sol
Tommy R
Bra skrivet! Jag vill värna om valfriheten att kunna välja på att stå tätt och kunna övernatta eller att köra vidare till någon plats med större avstånd mellan bilarna. Jag vänder mig mot de som tycks förespråka att rekommendationen om fyra meters mellanrum skall bli en tvingande regel.
Anledningen till min ståndpunkt är att många i så fall kommer att bli utan plats eller tvungna att parkera på mindre lämpliga platser, exempelvis vanlig gatuparkering. Hur skall man då förhålla sig till fyra meter? Det kan ju komma en bil och parkera närmare än fyra meter både framför och bakom husbilen. Eller skall vi låta oss tvingas in på campingar där det lär råda fyrametersmellanrum mera som regel än rekommendation (om vi bortser från parkerade personbilar, förtält, campingmöbler, grillar, kylskåp, utegolvskonstruktioner mm).
Vad är det som är kört för er om inte flertalet har samma syn på saken som ni?
... samma åsikt som web ...
Räddningstjänsten håller inte med Gunnar. Kolla in den här filmen . https://youtu.be/YBuniDHaqnc
För det första. Skilj på ren parkering och parkering med campingliknande beteenden med rekommenderade avståndsregler, oavsett land.
För det andra. Jämför inte äpplen med päron!
En brand på en lastbilsparkering i Kungälv nyligen, 26 mars 2017. Minst nio lastbilar med inbördes avstånd på ca en meter blev skeletterade. Ingen dog tack vare explosioner där vakna/nyktra förare lyckades varna varandra.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...and-i-kungalv?
För det tredje. Det är inte bara ens egen högmodiga trygghet och ofelbarhet det handlar om utan även ens grannar trygghet. Parkera gärna på en meters avstånd om du är trött men bete dig då som en parkerare - gå och lägg dig och sov - men avsluta inte dagen som klockren campare. Är din närmaste granne en med typiskt campingbeteende så håll avstånd för egen men framför allt för dina andra grannars säkerhet.
Lär dig Avståndslagen!
Kom också ihåg att försäkringsboladen oftast ersätter kapitala kostnader men aldrig liv.