• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta för säkring (säkringshållare)?

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
De behövs en lite större bild för att man skall kunna se sammanhanget, det flesta säkringshållare är rätt lika. ;)
Den sitter i varje fall i framkant på passagerarstolen framför där bodelsbatterierna ska ligga. Dethleffs Globetrotter XL-i 7850-2, årsmodell 2013. Bifogar en större bild

IMG_1559.jpg
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den sitter i varje fall i framkant på passagerarstolen framför där bodelsbatterierna ska ligga. Bifogar en större bild
Vi får väl hoppas att någon som har en motsvarande Detleffs kan svara, du behöver nog ange vilken modell du har?
F.ö. fick du ingen instruktionsbok med bilen, om inte kan du säkert maila Detleffs så skickar dom förmodligen en i PDF.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
har en 2013 3,0 den ena säkringen på 40 med plasthöje över är till laddning av bodelsbatt. den med svarta kablar, kan kolla imorgon dom andra kan gå till.
 

Bilagor

  • WIN_20231109_10_44_02_Pro.jpg
    WIN_20231109_10_44_02_Pro.jpg
    60,4 KB · Visningar: 42

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Uppifrån-bilden visar att det är många kablar kopplade till pluspolen. En del av dem är nog monterade efter att bilen var ny, det syns ju annat "hemmapul" i bilden. Varje kabel skall ha en säkring så nära batteriet som möjligt så de säkringar du visat är väl till för att skydda några av dessa kablar. Finns det säkringar på de övriga också? Annars är det illa. Följ kablarna och kolla!
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Uppifrån-bilden visar att det är många kablar kopplade till pluspolen. En del av dem är nog monterade efter att bilen var ny, det syns ju annat "hemmapul" i bilden. Varje kabel skall ha en säkring så nära batteriet som möjligt så de säkringar du visat är väl till för att skydda några av dessa kablar. Finns det säkringar på de övriga också? Annars är det illa. Följ kablarna och kolla!
Där ligger också omväxlande svarta och röda kablar på plus-batterikabelskon, tyder på att någon som inte är särskilt noga eller kunnig har varit och kopplat i elsystemet, jag skulle kolla upp det ordentligt och dra kablar i rätt färg!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När det gäller färger på kablar kan man aldrig vara säker, på min bil är pluskabel röd i bildelen, med skarvas till blå pluskabel i bodelen av påbyggaren, mät mät!!
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Har kollat säkringen den med svarta kablar är till laddningen vid ett tillfälle belastade jag för mycke och då blev säkringen för varm så det syns på plasthållaren. Den med röda säkringen stora har jag inte bara en med 10 säkring tunna kablar.
 

Bilagor

  • WIN_20231109_10_44_02_Pro.jpg
    WIN_20231109_10_44_02_Pro.jpg
    60,4 KB · Visningar: 15

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kan så vara, och jag ber jättemycket om ursäkt, men det ser lite farligt ut med alla kablar kors och tvärs även om de bara är lossade tillfälligt. Det är ju tyvärr lite dåligt med plats under stolarna.
Det var i all välmening, för det är rätt lätt att det händer något med så många rätt tunna kablar som man måste flytta undan och hålla reda på när man bosar runt med tunga batterier, samt så mycket jordade plåtytor runt om.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen