• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är bäst?

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
När är det bäst att ha service på husbilen? Är det på hösten innan man ställer av den för vinterförvaring eller direkt på våren när den tas ut från vinterförvaringen? Eller kanske vid något helt annat tillfälle?

//Karin:)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vad är bäst?

Hej på Dig Karin. Om Du menar med service är att byta ENDAST olja så föreslår jag att Du gör det innan Du ställer av för Vintern.
Övrig service tror jag Du kan göra när det passar såvida inte det handlar om Viktiga saker som att tömma vatten and so on.

Men fråga Kölis för han kan detta bättre, HLS Kurt.
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Vad är bäst?

Ska man ha bilen stå vill man nog inte ha den gamla oljan i,med partiklar och smuts ståendes över vintern och slamma igen oljepump mm, så därför byter man helst oljan innan bilen stoppas undan för vinteride.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vad är bäst?

Gör service på bilen när du ställer av den för vintern så vet du att allt är friskt till våren förutom batteriet som du får underhållsladda för att det inte ska dö och frysa sönder under vintern. Det är garanterat bättre att få en sjysst service utförd på hösten och veta att man har glykol så det räcker än att upptäcka på våren att man har ett sprucket motorblock.. Om man sen ska starta och varmköra motorn finns det många teorier om och jag tänker inte gå in på dom för då blir den här tråden ca 4 sidor. Personligen så använder jag husbilen även på vintern så den behöver aldrig varmköras eller vridas om.
 
Toppen